Sök
Mercedes G55 AMG

Mercedes G55 AMG

Stadig superlegendar

2004-09-27

Testarna menar att denna extrema terrängbil lever upp till sitt rykte med besked. Den tar sig fram överallt och har ett motorvrål som överträffar det mesta.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Det är bara att lyfta på hatten"
Auto Zeitung "Elektrisiert den Farer"
Auto Bild Alles Allrad "Eine lebende Legende"

Vad tycker testarna?

Testarna enas om att det här knappast är en bil för vardagsbruk, med tanke på att den är dyr i såväl inköp som drift, samt främst anpassad för skogskörning. Bilen har ett mycket bra grepp och tar sig fram i stort sett var som helst. Motorn väsnas dock ordentligt vilken en testare anser passar perfekt till bilen personlighet, medan en annan skriver att motorljudet tröttar ut föraren. Bilen är inte en av de bästa SUV-modellerna, men har ändå en stark personlighet blir omdömet.

Auto Motor & Sport

"Det är bara att lyfta på hatten"

g55amg-intAuto Motor & Sport menar att bilen inte känns riktigt stabil på väg, de stela axlarna fram och bak gör att bilen först och främst är anpassad till skog och mark. Styrningen är tung och kräver övning. Bilen är dock rolig att köra, motorn hörs en hel del vilket man nästan förväntar sig i en sådan här bil. Invändigt är bilen snygg, stolarna är i tjockt och slitstarkt läder och instrumentpanelen är modern och funktionell med träinslag. Det räcker med att man endast har fäste med ett hjul för att bilen skall ta sig fram i stort sett överallt. Detta på grund av att man har 25% drivkraft på varje hjul med alla tre diffarna låsta. Invändigt är utrymmet bra i höjdled, men inte i bredd och baksätet är begränsat. Bilen är inte bäst i klassen men överraskande rolig att köra, en egenskap som räcker långt. Bilen är dyr, men modellen har funnits med länge och lär finnas med ett tag till, avslutar testaren.

Källa: Auti Motor & Sport nr 13 2004
Auto Zeitung nr 14 2004
Auto Bild Alles Allrad nr 9 2004

Auto Zeitung

"Elektrisiert den Farer"

Auto Zeitung påpekar att karossen på G-Wagen är extremt kantig. Så snart man startat den trimmade V8-motorn stämmer den upp i ett vrål som enligt testaren är ett riktigt nöje att höra. Bilen accelererar snabbt och har under alla omständigheter ett mycket bra grepp på underlaget. Den är utrustad med ett ordentligt bromssystem vilket känns säkert. Köregenskaperna är utmärkta och kurvorna tas utan problem. Dessutom ger motorn bilen oanade krafter, menar testaren.

Auto Bild Alles Allrad

"Eine lebende Legende"

g55amg-fAuto Bild Alles Allrad anser att bilens design till viss del påminner om en borg, något som ger stor pondus. Bilen är invändigt mycket rymlig, framförallt på höjden. Kurvor tar bilen visserligen utan större problem men den påminner då mest om en stadig men ganska klumpig elefant. Det är tydligt att bilen inte är gjord för vägkörning utan skall användas ute i skog och terräng. Bromssystemet är bra. Motorn väsnas en hel del vilket är tröttande i längden. Vidare är bilen dyr i både inköp och drift. Bilen har ett stort antal hästkrafter och slukar också bensin, men den som har råd får här tillgång till en levande legend, avslutar testaren.

Cirkapris: 1076000 kronor

Produktfakta: Mercedes G55 AMG är en femdörrars rambyggd terrängbil med V8-motor på 5 439 cm3 och kompressor. 476 hk (350 kW) vid 6 100 r/min. Maximalt vridmoment 700 Nm vid 2 650 r/min. Bagagevolymen är 480-2 250 liter. Bilen har en fyrväxlad automatlåda. Toppfarten är 210 km/h och bilens acceleration är 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Bränsleförbrukningen är 16,3 l/100 km blandad körning. Bilens dimensioner är 4 662 (l)x1 864(b)x1 931(h). Däcken är Yokohama AVS S/T Type-1 i format 285/55 R 18 V.

Modell: Mercedes G55 AMG