Sök
Mercedes G-klasse

Mercedes G-klasse

Tung gung över stock och sten

2003-04-03

Detta ombyggda militärfordon har gedigen retrokänsla. G-klasse är svårslagen när man behöver ta sig över stock och sten men är inget för storstan.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 45/60 "Machoalternativ"
Edmund's "Overpriced and underwhelming"
Teknikens Värld "Allt kärvar"

Vad tycker testarna?

G-klasse får genomgående rätt skeptiska omdömen. Det putsade militärfordonet som inte lyckats skaka av sig känslan av trupptransport. Tekniken är ålderdomlig vilket gör G-klasse till en trofast vän i skog och mark, men så snart den satt sina däck på vanliga asfaltvägar upphör den vänliga tonen. Jeepen blir svårmanövrerad och fjädringen är för hård. Motorljud och vindbrus gör ljudnivån högre än önskat. G-klasse är en stark och tuff maskin men den som behöver ett lyxigt allroundfordon bör välja Range Rover tycks vara den allmänna uppfattningen.

Auto Motor & Sport

"Machoalternativ"

Mercedes-G-klasse-bakifran

Auto Motor & Sport imponeras av lyxig interiör med hög kvalitet. G-klasse ger dock överlag ett gammaldags intryck. Hård fjädring inger en känsla av äventyr som saknas hos de nymodigare jeeparna. Automatlådan gör åkturer på vanliga asfaltvägar mindre bekväma med märkliga växlingar. Till detta bidrar styrningen anpassad för körning i svår terräng. Med differentialspärrar blir bilen närmast omöjlig att styra men i terräng är den svårslagen, under förutsättning att man kan hantera dessa spärrar manuellt. Range Rover gör istället det jobbet själv på elektronisk väg. Sätena är bekväma och sittkomforten bak duger bra, men benutrymmet är begränsat. Bagageutrymmet är ordentligt tilltaget, särskilt om man lyfter ut stolarna bak som väger bly. Men varför är bakdörren så trång och pedalerna så hårda? Bromssträckan är emellertid kortare hos G-Klasse än många jämförbara modeller. Vid terrängkörning erbjuder G-klasse stor körglädje men en Range Rover är helt klart lättare att leva med skriver Auto Motor & Sport.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 16 2002
Till Edmund's hemsida
Teknikens Värld, nr 4 2003

Edmund's

"Overpriced and underwhelming"

Mercedes-G-klasse-sidan

Edmund's påpekar att G-klasse är ett ombyggt militärfordon vilket den också gör intryck av. Det gör den inte så glamorös som man kan förvänta sig i prisklassen. Ser man till konkurrensen har G-klasse inte mycket att komma med. Med höga trappsteg och en trång dörr är den besvärlig att ta sig in i. Det bästa är motorn. Automatlådan fungerar bra men pedalerna är för hårda och det krävs verkligen att man tar i. Fjädringen är gammaldags och bör passa den som vill ge sig ut i svår terräng, men det är inte en fördel i stan där minsta gupp går rakt igenom. Styrsystemet är trögt och gör G-klasse svårparkerad. Den gammalmodiga tekniken ger dock bilen mycket bra terrängegenskaper, samtidigt som testaren upplevde vältrisk. Inredningen har ingen stil, klimatanläggningens gränssnitt är förvirrande och musikanläggningen har passerat bäst-före datum. Testaren tycker inte G-klasse är värd sitt pris och skulle för samma pengar införskaffa en Range Rover vilket får anses vara ett riktigt lyxåk i jämförelse med "G-wagen".

Teknikens Värld

"Allt kärvar"

Mercedes-G-klasse-bak

Teknikens Värld som jämfört G-klasse med Hummer H2 har inte låtit sig övertygas av Mercedes gammaldags terrängåk. G-klasse må vara moderniserad för att konkurrera med det växande antalet så kallade terrängbilar, men komforten lyser ändå med sin frånvaro. Kraften är tillräcklig i motorn men svår att dosera. G-klasse välter lättare än Hummer eftersom den är högre och smalare. Styrningen är så trög att testaren trodde det var något fel på den. Hårt stoppade säten och hård fjädring gör G-klasse stötig på vanliga vägar. Motor och vindbrus bidrar till hög ljudnivå och bilen är genomgående svårmanövrerad. Nackskydd, reservhjul och tonade rutor gör runtomsikten obefintlig. Hummer är lättare att styra och motorn går jämnare. Inredningen är trivsammare men G-klasse är bensinsnålare. Teknikens Värld undrar vad som är vitsen med att överhuvudtaget ha en terrängbil i denna kaliber.

Cirkapris: 745000 kronor

Produktfakta: Mercedes G-klasse är en jeep med en rad motoralternativ, från 2,7 liters turbodiesel till femliters V8 bensin. G400 CDI har en dieseldriven V8 som ger 250 hk och prestanda på 9,6 sekunder 0- 100. Toppfarten är 182 km/h. Femväxlad automatlåda med hög- och lågväxel. Fyrhjulsdrivna G- Klasse har spärrbara differentialer fram, bak och i mitten. Stela tvär- och längsaxlar med skruvfjädring och krängningshämmare fram. Servostyrning med 3,7 varv mellan fulla rattutslag och vändcirkel på 11,3 meter. Bromsarna är låsningsfria och utrustade med antispinn och antisladd. De läderklädda stolarna är elmanövrerade och justeras via knappar i dörren. Tanken rymmer 96 liter. Bränsleförbrukning vid blandad körning 1,53 l/mil, stad 1,91 l/mil, landsväg 1,1 l/mil. Bagagevolym 480 respektive 2250 liter. Maxlast 680 kg. Måtten är 4680x1760x1940 mm. Tjänstevikt 2520 kg.

Modell: Mercedes G-klasse