Sök
Mazda CX-7

Mazda CX-7

Prisvärd och sportig

2006-07-27

För den som söker en prisvärd SUV som kombinerar sportiga egenskaper med pålitlighet är Mazda CX-7 ett alternativ som absolut bör övervägas.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Could go straight to the top”
Edmund's ”The brakes are freaking awesome”
Din Side ”En temmelig vellykket sporty tolkning”
Auto Motor & Sport ”Stötig fjädring”
Auto Bild “Står upp mot dyrare konkurrenter”

Vad tycker testarna?

Samtliga testare tycker att bilen har en snygg och sportig design med en vindruta som lutar inte mindre än 66 grader. Samtidigt lutar motorhuven så mycket att man inte får någon överblick över bilen framåt. Invändigt sitter samtliga bekvämt. Föraren har inte långt mellan ratten och växelspaken, vilket förstärker det sportiga intrycket. Motorn är kompetent och växellådan är smidig. Styrningen är exakt och testarna är mycket imponerade av bromsarna som är oerhört bra.

Autocar

”Could go straight to the top”

mazdacx7sideAutocar tycker att bilen har en riktigt häftig och sportig design med bl a en vindruta som lutar inte mindre än 66 grader. Sportkänslan följer med in i kabinen där föraren sitter bekvämt. Ratten borde dock kunna justeras i höjd för att sitsen skall vara perfekt. Ett stort minus får bilen för att sikten inte är något vidare, de bastanta a-stolparna känns mest i vägen och nosen är mer eller mindre utom synhåll. Styrningen är annars precis och skarpa kurvor tas utan minsta problem. Bromsarna är dessutom av absolut toppklass. Motorn är bra, accelerationen inte i absolut toppklass men 7,8 sekunder på 0-100 km/h är inte alltför illa.

Källa: Autocar (GB) nr 3 maj 2006

Edmund's

”The brakes are freaking awesome”

Edmund´s menar att bilen har en mycket tilltalande och sportig design. Invändigt sitter man mycket bekvämt och den generösa vindrutan ger stor rymd åt dem som sitter fram. Avståndet mellan ratt och växelspak är föredömligt kort vilket gör att den sportiga känslan är genomgående. Bilen är förhållandevis tung, vilket gör att motorprestandan är bra men inte enastående. Styrningen är mycket stabil och bilen svarar snabbt och precist på de korrigeringar man gör. Bromsarna är inte någonting annat än utmärkta. Bilen har en bra standardutrustning och testaren menar att man genomgående får mycket för pengarna.

Källa: Till Edmund's startsida (US) 

Din Side

”En temmelig vellykket sporty tolkning”

mazdacx7int2Din Side gillar den sportiga framtoningen och menar att den är högst lyckad. Bilen förenar de bästa egenskaperna hos såväl personbil som SUV vilket gör att den är rymlig och stadig samtidigt som den är pigg och svarar snabbt och precist. Motorn är högst kompetent och säkerställer en behaglig körupplevelse. Testare gillar också interiören, samtliga passagerare sitter bekvämt i väl skålade säten. Bilen är dock långt ifrån någon terrängbil, vilket man bör ha i åtanke. Den är snarare anpassad till familjebehov än spännande äventyr i vildmarken.

Källa: Till Din Sides startsida (NO) 

Auto Motor & Sport

”Stötig fjädring”

Auto Motor & Sport menar att designmässigt liknar CX-7 inte en SUV av det traditionella slaget. Vindrutan är riktigt flack och ger bra rymd åt framsätet. Den har dock sämre inverkan på sikten, motorhuven sluttar brant och det är i stort sett omöjligt att se exakt var den slutar. Även invändigt fortsätter den sportiga känslan. Ratten är mycket greppvänlig och från den är avståndet inte långt till växelspaken. Synd att man inte kan justera ratten i höjdled. Samtliga passagerare sitter bekvämt och har gott om plats för huvud och ben. Bilen kränger knappt något alls i kurvorna och styrningen är oerhört precis. Testaren menar att bilen har alla förutsättningar att bli ledande i klassen.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 11 2006

Auto Bild

“Står upp mot dyrare konkurrenter”

mazdacx7intAuto Bild menar att till skillnad mot många konkurrenter så är Mazda CX-7 utrustad med en motor som är ett riktigt kraftpaket. Testaren provkör den automatväxlade lådan som växlar mjukt och smidigt. Accelerationen är fullt tillräcklig och motorn känns hela tiden kraftfull och kompetent. Bilen driver normalt på framhjulen men kan flytta 50 av drivkraften till bakhjulen vid behov. Interiören av plast ger en relativt billig känsla, men fungerar bra. Samtliga passagerare har gott om plats, men det bakre sätet är placerat så lågt att kortare barn inte kommer att se någonting utanför fönstret. En del vägljud letar sig in i kupén men inte så mycket att det stör.

Källa: Auto Bild (SE) nr 10 2006

Cirkapris: 340000 kronor

Produktfakta: Mazda CX-7 är utrustad med en rak 4-cylindrig turbomotor vars volym är 2260 cm3. det maximala vridmomentet är 350 Nm vid 2500 r/min och den maximala effekten är 247 hk vid 5000 r/min. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och bak. Accelerationen 0-100 km/h går på 7,8 s. Toppfarten är 210 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är ca 0,9 l/mil. Bilens yttre dimensioner är 467x 187x165 cm och tjänstevikten är ca 1785 kg.

Tillverkare: Mazda