Sök
Mazda CX-7 2,2d

Mazda CX-7 2,2d

Mer hungrig än törstig

2010-03-16

Med nya CX-7 gör Mazda det enda raka och lanserar en frisk och snål dieselmotor. Resultatet är klart godkänt med vissa förbehåll för styrning, motorgång och koldioxidutsläpp.
Testkälla Betyg Kommentar
Autoexpress 3/5 ”A more dynamic look”
Autocar 3,5/5 ”Lacks the fizz of its stablemates”
What Car 3/5 ”For the most part a brilliant turnaround”
Teknikens Värld ”Jag tror Mazda ljuger”

Vad tycker testarna?

I jämförelse med den törstiga bensinmodellen är dieselversionen av CX-7 ett under av sparsamhet. Det finns antydan till premiumaspirationer i utrustning och för all del prisnivån. Resultatet är klart godkänt med vissa förbehåll för styrning, motorgång och koldioxidutsläpp.

Autoexpress

”A more dynamic look”

Mazda

Mazda CX-7 har inte sålt bra i Storbritannien, inte så konstigt med en törstig bensinmotor. Japanerna har tagit till sig kritiken och ger bilen en ny chans med en 2,2-liters diesel hämtad från Mazda5. Den klånkar en del i lägre växellägen men när den får upp värmen avger den ett njutbart ljud. Styrningen är oväntat responsiv medan växellådan som alltid i Mazda är föredömligt smidig, enligt Autoexpress.

Källa: www.autoexpress.co.uk

Autocar

”Lacks the fizz of its stablemates”

Nya Mazda CX-7 har med hjälp av bland annat 31 extra svetspunkter i b-stolparna blivit en styvare bil och bullernivån har samtidigt sänkts med tjockare isolering i golvet. CX-7 blir en av de mer miljövänliga suv-modellerna med sina låga nox-utsläpp och insprutningssystemet som ska sänka koldioxiden. På motorväg gör bilen bra ifrån sig, däremot inte på serpentinvägarna. Motorn kräver att man jobbar med lådan. För att vara så stor är CX-7 graciös, men styrningen är lite stum och föraren kan bli överraskad på väg ut ur kurvor. CX-7 är en okej konkurrent till Freelander eller BMW X3 men saknar lite fingertoppskänsla.

Källa: Autocar (GB) 21 okt 2009

What Car

”For the most part a brilliant turnaround”

CX-7

Den förra upplagan av CX-7 fick beröm för sin sportiga framtoning och välpaketerade fyrhjulsupplevelse. Med dieselmotorn kanske man kan sälja lite bilar också, även om koldioxidutsläppet kunde vara lägre. Grillen är ny, bullret är lägre, fjädring och styrning har reviderats och det mesta är ett lyft för CX-7. Förbrukningen är hyfsat låg med tanke på hur mycket motorn orkar dra och resan är mjukare än tidigare. Du kan ta kurvorna ganska skarpt utan att skicka passagerarna i baksätet tvärs över bilen. Minuspoäng för att det inte erbjuds automatlåda och för den förmodat höga miljöskattningen.

Källa: What Car (GB) jan 2010

Teknikens Värld

”Jag tror Mazda ljuger”

Teknikens Värld tycker det går snabbare än 11,3 sekunder att nå 100 km/h men så är vridmomentet uppe i 400 Nm redan vid 2000 v/min också. Förbrukningen på 0,75 l/mil och koldioxidutsläppet på 199 gram är bra med tanke på den gamla bensinmodellen av samma bil. Den sexväxlade lådan har en ”härligt kärv mekanisk känsla” och det finns en sportig framtoning över CX-7 som de flesta japanska konkurrenterna saknar. Redan ingångsversionen är väl utrustad med backkamera och däcktrycksövervakning, men Sportversionens 19-tums fälgar, xenonstrålkastare och fetare ljud- respektive navigationssystem förväntas bli storsäljaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2009

Cirkapris: 347000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars suv, fem sittplatser.
Motor: Turbodiesel 173 hk resp 400 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell.
Prestanda: 0-100 km/h 11,3 sek. Toppfart 200 km/tim.
Mått: L 470/B 187/H 165 cm.
Tjänstevikt: 1875 kg.Maxlast: 555 kg.
Släpvikt: 1800 kg.
Förbrukning: 0,75 l/mil. Koldioxid 199 g/km.
Tankrymd: 69 liter.Utrustning: Skinnklädsel, navigator, xenonstrålkastare.