Sök
Lexus RX 450H

Lexus RX 450H

Större och snålare

2009-08-04

Med RX 450H lyckas Lexus ta fram en större och kraftigare hybridsuv som samtidigt är snålare och miljövänligare. Imponerande utsläppssiffror, men hur rolig är den att köra?
Testkälla Kommentar
Car “Still quite a naughty boy”
Vi Bilägare ”Svårigheter att svälja ojämnheter”
Auto Motor & Sport “Lexus är på rätt väg”

Vad tycker testarna?

Bilen suckar sig fram när elmotorerna tar över driften och trots kompromissen till utseende väcker bilen beundran. De flesta recensenterna reagerar på RX 450Hs okänsliga dämpning som ger en allt annan än bekväm resa på ojämna småvägar. Den ekonomiska driften är ett stort försäljningsargument, men testarna uppskattar lika mycket möjligheten att trycka iväg bilen med hjälp av V6-monstret under huven. Frågan är om priset tilltalar privatköparna.

Car

“Still quite a naughty boy”

Kan en 2,2-tons suv med en 3,5-liters V6-motor vara miljövänlig? Uppenbarligen tycker Lexus det och lanserar RX 450H som ett grönt alternativ. Förutom V6-motorn huserar bilen även två elmotorer som hjälper till att hålla ner bränsleförbrukningen. Enligt Lexus är det möjligt att hålla nere CO2-utsläppen till 148 gram per kilometer. RX 450H är en tyst upplevelse, man far fram med ett suckande ljud i låga farter. V6:an låter förvisso som en Nissan 370Z när man pressar den, fast liksom från andra sidan stan. Styrningen känns lika distanserad som motorn och dämpningen är ganska struttig. Körglädjen lyser i stort med sin frånvaro. Som företagsbil kommer RX 450H att lätta mångas samveten, men letar du efter en bil som är rolig att köra tittar du förmodligen inte ens åt RX 450H tror Car.

Källa: Car (GB) july 2009

Vi Bilägare

”Svårigheter att svälja ojämnheter”

Vi Bilägare verkar först inte ha provkört samma bil som Car. Man upplever styrresponsen som över förväntan och tycker bilen kränger väldigt lite. Lexus RX 450H har en väghållning som snarare påminner om en personbil. Fjädringen svär man dock mycket över även här. Bagageutrymmet får inget jubel heller, för en så stor bil är 496 liter ganska lite. Gladare tongångar blir det vid omkörning där RX 450 är kraftfull och rask. Ett första ögonkast ger en känsla av lyx, vid närmare syning visar sig en del reglage vara hämtade från Toyotas småbilar. 23 procent lägre utsläpp talar för RX 450H, men det är på intet sätt en fantastisk bil att åka i.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 8 2009

Auto Motor & Sport

“Lexus är på rätt väg”

Man får gå till Passat BlueMotion för att hitta en bil som kan matcha RX 450H vad gäller utsläpp, skriver Auto Motor & Sport. Ett imponerande resultat som bland annat lägre avgastemperatur och effektivare förbränning ligger bakom. Trots lovord för hybriddriften kvarstår det faktum att det inte känns speciellt mycket framtid att köra RX 450H, bilen rör sig som vilken vanlig bil som helst. Men stereoljudet är fantastiskt, liksom de bekväma stolarna. Motorn är kraftfull om man pressar den, även om motorljudet är monotont på grund av den steglösa automatlådan.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 13 2009

Cirkapris: 573000 kronor

Produktfakta:

Lexus RX 450H
Modell: Femdörrars, femsitsig hybridsuv.
Motor: V6 bensin, 249 hk och 317 Nm vid 4800 v/min.
Elmotor: Fram 123 kW, bak 50 kW.
Prestanda: 0-100 km/h 7,8 sek, toppfart 242 km/h.
Förbrukning: 0,63 l/mil.CO2-utsläpp: 148 g/km.
Kraftöverföring: Elektronisk fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Mått: 477x189x169 cm.
Tjänstevikt: 2280 kg.
Bagagevolym: 496 liter.

Tillverkare: Fujitsu