Sök
Land Rover Freelander 2004

Land Rover Freelander 2004

Elegant stadsjeep

2004-03-01

Freelander är en mångsidig bil som under de senaste åren varit en försäljningssuccé i Europa. Nu med en lätt ansiktslyftning och ny V6:a på 177 hk.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Pretty much as before"
What Car "Classy looks and improved quality"
Edmund's "Offers more for less"
Auto Motor & Sport "Avgjort mer exklusiv"

Vad tycker testarna?

Alla är överens om att Freelander 2004 har fått en rejäl ansiktslyftning. Höjda strålkastare ger bättre ljus och sikt, medan hela designen känns lyxigare. Bilen har blivit avgjort snyggare men man frågar sig om det är en terrängbil. Här finns varken diffspärrar eller antisladdsystem och modellen har heller ingen lågväxel. Motorn saknar klös och växlarna känns instabila. Närmast en tuff stadsbil än en uthållig terrängbil. Endast en testare tycker att den där sportiga jeepkänslan infinner sig, med bra terrängegenskaper. Samma testare noterar också att priset har sänkts.

Top Gear

"Pretty much as before"

Land-Rover-Freelander_fram
Top Gear anser att nya Freelander är en snygg modell som utveck-lats lite mer i karossen och utrustats med nya snygga strål-kastare. Nu ser den mer aggressiv ut än tidigare. Den är rymlig och sätena är bekväma att sitta i. Interiören är i aluminium-look och inger inte direkt lyxkänsla, men kontrollerna är i alla fall välplacerade. I övrigt ser bilen ut som tidigare och körningen känns lika trög och växlingen lika osäker. Automatlådan växlar inte alltid när föraren vill och särskilt i kurvor känner man av en struttig bakvagn. Trots att fjädringen förbättrats känns det guppigt i terrängen, men på fina asfalterade vägar blir körkänslan bättre. Senaste testkörningen med Freelander gjordes för sex år sedan och tyvärr konstaterar Top Gear att inte mycket har hänt.

Källa: Top Gear, november 2003
What Car, november 2003
Till Edmunds hemsida
Auto Motor & Sport nr 2, 2004

What Car

"Classy looks and improved quality"

LandRover-Freelander_bak
What Car lägger märke till att nya Freelander fått en rejäl ansiktslyftning. Nu ser den snarast ut som en lyxig familjebil och framljusen är hela 70% bättre än tidigare. Land Rover har även höjt upp fram- och bakljus vilket förbättrar sikten avsevärt. Även interiören är bättre designad, men testarna anser att det fortfarande finns för många plastiga detaljer inuti. Bilen känns rymlig för två vuxna i ett bekvämt baksäte, men det hade varit en fördel att kunna justera höjden på förarsätet. V6-motor känns dock riktigt trög. Att växla under acceleration är ingen enkel sak och bilen saknar bett. Även bromsarna känns osäkra. Körningen blir på det hela taget lite guppig, även i statstrafik. Även om Freelander har fått en sportigare design tycker testaren inte att körningen lever upp till bilens ambitioner.

Edmund's

"Offers more for less"

Edmund's menar att Freelander modell 2004 är en mer prisvärd terrängbil med en hel del bra utrustning, även om man får ge avkall på lyxigare detaljer. Designen har blivit mycket tuffare genom att bara ändra några detaljer framtill och genom att lyfta strålkastarna. Märkligt att sådana smådetaljer kan ge hela bilen ett lyft. Även interiören har fått en modernare och mer exklusiv look. Det är gott om plats för passagerare i baksätet, men bagageutrymmet är trångt. Freelander har inte den piggaste motorn i klassen men trots allt kommer den snabbt upp i fart. Det är långt ifrån en sportig bil, men den är trevlig på landsväg. Som terrängbil greppar den ännu bättre. Särskilt i snäva uppförsbackar känns den som en riktig terrängbil menar Edmund's.

Auto Motor & Sport

"Avgjort mer exklusiv"

Land-Rover-Freelander_inter
Auto Motor & Sport tycker att Freelander ser exklusiv och elegant ut. Kanske lite för elegant för att vara en terrängbil, i alla fall inuti. Ljusa skinn- och alcantara säten inbjuder snarast till att behålla finkläderna på. Td4 saknar diffspärrar och har ingen lågväxel. Den riktiga terrängkänslan infinner sig inte. Fyrhjulsdrift med antispinnsystem har sina begränsningar i lössnö och bilen känns slingrig och svårkontrollerad, blir lätt överstyrd och saknar dessutom antisladdsystem. Bättre går den på asfalterade vägar med mer kontroll över körningen, men totalt sett känns dieselmotorn trög förutom i stan. Motorljudet är högt och den struttande fjädringen gör inte körningen till något upphetsande. Det slutliga omdömet blir att det förfinade utseendet är den största fördelen mot gamla Freelander, motorn känns alldeles för omodern liksom bilen i övrigt.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Land Rover Freelander 2004 finns i versionerna S, SE och HSE. Till samtliga finns tre motorer i form av 2,0 Td4 på 112 hk, V6 på 177 hk och 2,5 liter samt en 1,8 liters rak fyra på 117 hk. Till Td4 och V6 finns automatlåda som tillval. V6-modellen har en topphastighet på 182 km/tim och accelererar 0-100 på 11. Freelander har självbärande kaross med individuell hjulupphängning med spiralfjädrar och krängningshämmare fram, justerbar rattstång i höjdled är standard. Svängradie 11,6 meter och 4-kanals låsningsfritt bromssystem med ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. 3 års nybilsgaranti, 6 års rostskyddsgaranti samt 3 års assistans. Måtten är 442x181x171 cm. Cirkapriset avser 2,5 V6 S Auto.

Modell: Land Rover Freelander 2004