Sök
Land Rover Discovery

Land Rover Discovery

Robust och maskulin komfort

2002-02-27

Land Rover Discovery är en fyrhjulsdriven SUV som tar sig fram där de flesta står still. Robust, maskulin och tuff. Men ändå elegant tycker testarna som menar att det är ett känslomässigt val.
Testkälla Betyg Kommentar
Aftonbladet/Ams 3/5 “Vinglig äventyrare”
Teknikens Värld “Högvilt uppträdande”
Consumer Reports 2,5/5 “Its ride is choppy”
Jaktmarker & Fiskevatten “Engelsk gentleman”

Vad tycker testarna?

Testarna är rörande eniga om att den absolut största anledningen till att köpa en Land Rover Discovery är känslomässig. En bil som är robust, maskulin och tuff men ändå elegant. Den tar sig fram i skogen på ett något grinigt manér men fastnar inte i första taget. På vägen är den också lite bångstyrig och vid undanmanövrar kan man enligt testarna hamna lite var som helst. Den är även törstig med V8-motor och får inget plus i kanten för detaljkvalitet. Men det är en bil som kommer packad med en stor portion känsla av väntande äventyr.

Aftonbladet/Ams

“Vinglig äventyrare”

Ingen långfärdsbil på landsvägen
Ingen långfärdsbil på landsvägen

Aftonbladet/Auto Motor & Sport testar sex terränggående bilar på och vid sidan av vintervägar, förutom Discovery är det Lexus RX300, Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML, Mitsubishi Pajero Sport och Toyota Landcruiser 90. Av dessa placerar sig Land Rovern på tredje plats efter japanska Lexus och Toyota. Prestandan är undermålig men komfort och värme är bättre. Bäst strålkastare av bilarna. På pluskontot hamnar ungefär lika många saker som på minuskontot. Utrymmena är goda och bilen har mycket goda terrängegenskaper tack vare det korta axelavståndet. Strålkastarna får mer än godkänt och klimatanläggningen gör ett bra jobb. Men väghållningen på normalt underlag är på grund av det korta axelavståndet ganska otillfredsställande. Den vinglar och det är svårt att hålla kursen när testaren pressar den i undanmanöver. Kraftigt understyrd går den in och slänger upp baken på vägen ut. Vidare är ekonomin inte den bästa och bilen övertygar inte som långfärdsbil där den fångar upp sidvindar som ett segel. Bromsarna brister också, oavsett underlag och antispinn-systemet tenderar hela tiden att bli överhettat. Markfrigången är god och allt som allt så har den ändå viss kultstatus. Det är något speciellt att köra en Land Rover och ett köp av denna avgörs mest på känslor.

Källa: Till Aftonbladets hemsida
Teknikens Värld, nr 21 2001
Till Consumer Reports hemsida
Jaktmarker & Fiskevatten, nr 2/3 2000

Teknikens Värld

“Högvilt uppträdande”

Maskulin familjebil
Maskulin familjebil

Teknikens Värld är starkt imponerade av den maskulina utstrålning som Land Rovern har. Att den fungerar som familjebil gör inte saken sämre, men den är törstig och formligen slukar bensin. Samtidigt är den robust och övertygar i skogen. Älgtestet gick riktigt bra och bilen klarar sig nästintill utan krängning. Problemen dyker upp vid högre hastigheter på konbanan där framhjulen tappar fäste och glider framåt vilket ger ett understyrt beteende. Bromsarna är underdimensionerade och efter ett antal nödbromsningar orkar de inte riktigt längre. Oavsett hur många gånger man bromsat så är stoppsträckan lång. Allt som allt är den dyr att åka med, men det man betalar för är känslan den ger ägaren. En odiskutabelt maskulin bil, menar TV.

Consumer Reports

“Its ride is choppy”

Consumer Reports testar Toyota Land Cruiser 100, Jeep Grand Cherokee och Lincoln Navigator mot Land Rover Discovery. Land Rovern får några plus i kanten och bra många fler minus. Vid normal körning är den lätt att hantera och inger förtroende, men vid nödmanövrar svänger baken ut och föraren får finna sig i att snart hamna vid sidan av vägen. Svårkontrollerad och stötig fjädring gör att man ogärna pressar bilen, och bromsarna mattas alltför fort för att få mer än godkänt. Interiören uppfyller inte heller testarens önskemål. Knappar döljs bakom ratten, vissa är kryptiskt markerade och tutan är svår att finna i nödsituationer. Klimatanläggningen fungerar fint och den eluppvärmda framrutan (tillval) smälter snabbt eventuell is. Säkerheten ges inget omdöme då denna modell inte krocktestats vid testets genomförande. Att den är trevlig att åka i vid normal körning hjälper inte och den får sämst betyg av de testade bilarna.

Jaktmarker & Fiskevatten

“Engelsk gentleman”

Byggd för varierande terräng
Byggd för varierande terräng

Jaktmarker & Fiskevatten konstaterar att Discovery är robust byggd med en väl tilltagen markfrigång. I skogen visar den vad den kan och den tar sig fram, om än lite tjurigt, genom lera och snår på ett förtroendeingivande sätt. Motorn är mycket stark på låga varv och antispinnsystemet hjälper till när det behövs. En lagom stor bruksbil som är byggd för att användas i varierande terräng. På vanlig väg kränger den lite i undanmanövrar men det känns aldrig som att den ska välta. Interiören är OK men komforten lämnar en del att önska och det finns konkurrenter som är bättre på den här punkten. En bullrig motor och bristande komfort talar emot den, men den maskulina känslan och de fina terrängegenskaperna talar för den.

Cirkapris: 305000 kronor

Produktfakta: Land Rover Discovery finns att få med en 4,0 liters V8 eller en femcylindrig turbodiesel på 2,5 liter. V8:an levererar 182 hk och dieseln 135. Vridmomentet är 314 Nm vid 3050 rpm respektive 300 vid 1950 rpm. V8:an förbrukar enligt uppgift 1,67 liter per mil, dieseln ca 0,94. Den gör 0-100 km/h på 12,6 sekunder respektive 14,4. Dieselversionen gör som mest 157 km/h medan bensinaren kommer upp i 169. Kraftöverföringen sker via konstant fyrhjulsdrift med antispinn, hög- och lågväxel samt låsbar centraldifferential. Växellådan är antingen en femväxlad manuell eller en fyrstegs automat. Vändcirkeln är 11,9 meter och markfrigången 21 centimeter. Den har ABS och kommer med dubbla airbags fram som standard. Sidokrockkuddar erbjuds ej. Måtten är 454x219x198 cm och bilen väger drygt två ton. Priset avser Discovery V8 Bas med automatlåda.

Modell: Land Rover Discovery