Sök
Land Rover Defender

Land Rover Defender

Uppfräschad klassiker

2007-06-26

Land Rover Defender är en kantig terrängbil som kommit i ny tappning. Testarna tycker att det är en uppfräschad och bastant bil som tål mycket stryk.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 "When the going is at the toughest"
Car - "Doesn't fade with age"
4 Wheel Drive - "Land Rover petar ogärna i formerna"
What Car 3,5/5 "Tough as ever, but a bit comfy"

Vad tycker testarna?

Det som imponerar vad det gäller Land Rover Defender är att man lyckats bevara utformningen av bilen trots att en hel del förändringar gjorts under skalet. Bilen är fortfarande kantig och bufflig. Den gör inte jobbet med stil direkt, men det behöver den inte heller. Bilen upplevs som outstanding i vatten och skogsområden. Prismässigt håller den sig en bit över sina konkurrenter, om det nu finns några. I övrigt får interiören bra omdömen. Stolarna är dock små och benutrymmet lite trångt.

Autocar

"When the going is at the toughest"

Autocar jämför Jeep Wrangler, Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser och Land Rover Defender. Den sistnämnda tilltalar med sin karakteristiska kantiga design och utformning. Konceptet och innehållet för denna gamla klassiker är i stort samma som tidigare. Den har dock moderniserats och är bland annat mer sparsam att köra. Bilen erbjuder bra utrymmen, det är dock synd att man inte kan flytta stolarna. Interiören är av standardkvalitet och utrustningen lämnar en del övrigt att önska. Den är dock i jämförelse med övriga testbilar lättast och snålast. Land Cruiser är testets snabbaste, men dyraste bil. Pajero är tyngst och Jeep Wrangler når högst toppfart. Testets vinnare är Land Rover Defender, en dyrgrip som håller i längden.

Källa: Autocar (GB) 11 april 2007

Car

"Doesn't fade with age"

Car tycker att nya Defender är en ny och fräsch upplaga av den gamla ikonbilen. Den påminner i mångt och mycket om den äldsta versionen, och det är endast två detaljer som är identiska med originalet. I terräng och vatten sköter den sig fortfarande bra. På de snabbare underlagen rullar den mycket snabbare och säkrare, men fortfarande relativt mjukt. Vidare erbjuder den många sittplatser. Det har en kraftigare motor som är mer tystlåten än tidigare. Andra uppdateringar är en sexväxlad motorlåda.

Källa: Car (GB) juni 2007

4 Wheel Drive

"Land Rover petar ogärna i formerna"

4 Wheel Drive ser Land Rover Defender som en investering som håller i det långa loppet. Det är med andra ord en bastant och tålig bil. Flera nyheter har tillkommit, bland annat erbjuder den en kraftigare, stabilare och snålare motor. Tack vare den nya motorn har även designen utvändigt fått justerats en del och motorhuven är något större. Den största förändringen har skett invändigt, bland annat med en ny instrumentpanel, nya värme, ventilationsmöjligheter och fler stolar. Inredningen uppfattas som grövre och mer robust. Stolarna upplevs som obekväma, benutrymmet är minimalt. Defender är fortfarande en terrängbil men är nu bättre på landsvägen.

Källa: 4 Wheel Drive (SE) 5 2007

What Car

"Tough as ever, but a bit comfy"

What Car tycker att Land Rover Defender är bekvämare än tidigare, den riktar sig inte längre främst till gamla hardcorefans utan numera även till jordbrukare och andra lantmän. Utvändigt är det mycket kraftigt och kantigt, och invändigt finns upp till sju stolar. Motorn är tystare, det går idag att hålla en konversation utan att behöva skrika även vid högre hastigheter. Den nya växellådan är sexväxlad och bidrar till det stummare ljudet. Motorn är även kraftigare och hjälper en att ta sig förbi de flesta terränghinder. Utrustningen är olika beroende på vad man söker men basutbudet är medelmåttigt. Samtliga versioner saknar airbag vilket är ett minus.

Källa: What Car (GB) Juli 2007

Cirkapris: 319000 kronor

Produktfakta: Land Rover Defender 2007 är en uppdatering av den klassiska engelska fyrhjulsdrivna terrängbilen. Den är utrustad med en 4-cylindrig 2,4 liters turbodieselmotor på 122 hk (90 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 360 Nm vid 2 000 varv/min. Bilen har ny instrumentpanel och sexväxlad låda. Maximal släpvagnsvikt 3500 kg. Det finns två modeller med tre respektive fem dörrar, 90 och 110. Inga krockkuddar finns, inte ens på förarplatsen. Bränsleförbrukningen är cirka 10,0 l/100 km. Defender har ett bagageutrymme på 900 liter. I övrigt erbjuder den ABS och antispinn. Den mäter 489x179x199 cm. Tjänstevikten ligger på 1895 kg, maxlast 655 kg.

Tillverkare: Land Rover