Sök
Kia Sorento

Kia Sorento

Tomat, ost, skinka och räkor

2002-11-05

Kia Sorento lockar med riktiga terrängbilsegenskaper och en trevlig exteriör à la Lexus RX300. Gott om utrymmen samt riklig standardutrustning gör att testarna tycker den är prisvärd.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Ett kanonpris för en SUV"
Top Gear "Sorento flattens the terrain"
Auto Motor und Sport "Die Koreaner kommen"

Vad tycker testarna?

Samtliga är betydligt mer positivt inställda till Sorento än föregående modeller från den koreanska tillverkaren. Samgåendet med Hyundai har uppenbarligen gjort nytta och Kia har i alla fall gjort den här läxan bra, tycks testarna mena. Sorento är framförallt en bra terrängbil med bruksegenskaper i form av lågväxel och fin, snål dieselmotor. Totalekonomin är mycket bra och du får mycket bil samt utrymme för pengarna. Sorento är en snygg och välutrustad bil skriver alla testare, men någon klagar på hård fjädring och korta sittdynor i framsätet.

Teknikens Värld

"Ett kanonpris för en SUV"

Kia-Sorento-bak

Teknikens Värld tycker att prissättningen av Sorento är mycket attraktiv då konkurrenter som Grand Cherokee, Lexus RX300 m.fl. kostar minst 150,000 kr mer. Testaren imponeras över hur tyst bilen med dieselmotor går på vägen. Det blir inte någon racer med denna motor men den räcker för vardagsbehovet tycker testaren. Den fartanpassade servon fungerar sådär och fjädringen är för hård vilket inverkar negativt på komforten. Det var också lite svårt att hitta en bekväm körställning i bilen, som annars är rymlig, särskilt i baksätet där det också är fullt av fack för prylar och drickaburkar. På terrängbanan gör Kian bra ifrån sig med lågväxel och allt. Teknikens Värld tycker att Sorento är en snygg och oblyg plankning av Lexus RX300 på utsidan.

Källa: Teknikens Värld 16 2002
Top Gear Sept 2002
Auto Motor und Sport 21 2002

Top Gear

"Sorento flattens the terrain"

Kia-Sorento-sidan

Brittiska Top Gear kommenterar att Kias bilar "used to be a bit horrible" men har förbättrats i snabb takt. Sorento har designats för Europa och det går inte att se att det är en koreansk bil. Inte alls något dåligt utseende tycker Top Gear. Dieselmotorn gör ett mycket bra jobb men man ska inte förväxla Sorento med en personbilsbyggd SUV. Den lite oraffinerade känslan som uppstår på asfalt byts snart mot en trevlig upplevelse vid sidan av vägen, där Sorento gör ett effektivt jobb med att platta till terrängen. Den mest udda Kian i England är också den mest övertygande.

Auto Motor und Sport

"Die Koreaner kommen"

Kia-Sorrento-fram

Auto Motor und Sport jämför Sorento med Jeep Cherokee, Hyundai Terracan och Mitsubishi Pajero Classic, alla med turbodiesel under huven. Och börjar med att konstatera att koreanerna kommer allt starkare. För 27,000 Euro är Sorento billigast av de fyra men inte sämst utrustad. En bra lifestyle-lastbil med öppningsbar bakruta, utmärkta terrängegenskaper och inredning. Den har en bra gångkultur i motorn, trots lägre vridmoment än Hyundai och Jeep. Men den är inte nämnvärt långsammare och den är klart snabbast att stanna från 100 km/tim med varma bromsar (ca 43 m). Dieselförbrukningen är också lägst vid blandad körning liksom bullret i kupén. Lägg till det en mycket bra ekonomi och Kia Sorento vinner testet före Jeep och Hyundai.

Cirkapris: 230000 kronor

Produktfakta: Kia Sorento är en rambyggd terrängbil med bakhjulsdrift och inkopplingsbar fyrhjulsdrift, den första nya modellen efter samgåendet med Hyundai. Från Hyundai kommer Sorentos V6 på 195 hk samt en mindre bensinfyra på 139 hk. Den 140 hk starka turbodieseln är däremot nyutvecklad och det är den som sitter i samtliga här omnämnda testbilar. Med V6 är fyrhjulsdrift permanent och med automatlåda, annars är femväxlad manuell låda standard. Cirkapriset avser den billigaste LX med dieselmotor och där ingår bland annat centrallås och elhissar runt om, ABS och lågväxel, alufälgar och AC samt krockkuddar och –gardiner. Måtten är 457x186x173 cm, tjänstevikt 2000 kg och maxlast 500 kg.

Modell: Kia Sorento