Sök
Jeep grand cherokee SRT8

Jeep grand cherokee SRT8

Ulv i ulvakläder

2006-11-02

Hårdtrimmade Jeep grand cherokee SRT8 är grymt snabb och har ett utseende som svarar upp mot prestandan. Men testarna tycker att bilen ligger fel i tiden.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Grand cherokee gets naughty"
Teknikens Värld "För mycket, för sent"
Autoweb "It's what a modern-day Batman would drive"

Vad tycker testarna?

Beroende på om testaren hör hemma i USA eller Europa betonas helt olika saker i omdömena om Jeep SRT8. Alla är överens om att den grymma motorn ger bilen oanade prestanda och att utseendet väl lever upp till detta. Brittiska och svenska testare tycker att Jeep SRT8 är ett hån mot alla miljö- och anti-SUV trender inom bilvärlden och att den bara är för mycket. Men att den ändå är en njutning att köra och att se på. Det amerikanska testet tycker bara att det är en härlig bil som lär tilltala många, kanske för att priset i dollar är mindre än hälften mot priset i kronor.

Autocar

"Grand cherokee gets naughty"

Jeep Grand Cherokee SRT8 framBrittiska Autocar har lite blandade känslor inför Grand cherokee SRT8. Till att börja med är bilen en obscen gest gentemot alla miljövänner, tillsammans med bilar som Porsche Cayenne Turbo och Range Rover Supercharged. På ytan verkar konceptet inte heller särskilt vettigt men det är inte ett otrevligt sätt att färdas. Även om det snabbt blir dyrt med en förbrukning som Autocar kallar "wallet-melting". Men det är svårt att inte gilla den här super-jeepen. Den har ett underbart muller från V8:an och tajt väghållning tack vare sänkt chassi och fjädring, även om man bara har kört bilen på bana i testet. Den är inte lika bra som Cayenne Turbo, men åtminstone lika bra som Range Rover Sport. Tyvärr är den tämligen oanvändbar vid sidan av vägen, till skillnad från standardversionen. Onödig, men rolig.

Källa: Autocar (GB) 9 aug 2006

Teknikens Värld

"För mycket, för sent"

Teknikens Värld tycker att Jeep är för sent ute med en supertörstig SUV. Den ser visserligen biffig ut och är "rejält bredkäftad" med 20 tums fälgar och andra exteriöra detaljer. Utrustningen är närmast komplett inklusive eljusterbara pedaler och annat för bra mycket mindre pengar än Porsche Cayenne Turbo. Testaren är besviken på att Chryslers ambitioner om miljövänlighet och prestanda nu bara kommit att handla om trimmade motorer. På banan märks vikten på ett negativt sätt i kurvorna där den hasar trots fyrhjulsdriften. Racerbanan är uppenbarligen inte bilens rätta element, trots stora hjul med Brembo-ok på skivbromsarna. Sittställningen är upprätt med korta dynor men ändå med godkänd komfort. SRT8 är i alla fall "för mycket" för Teknikens Värld.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 20 2006

Autoweb

"It's what a modern-day Batman would drive"

Jeep Grand Cherokee SRT8 bakAmerikanska Autoweb anser att Jeep SRT8 är grym och riktigt mycket bil för pengarna, omkring 40.000 USD (motsvarar knappt 300.000 kr eller mindre än halva priset i Sverige). Här klagas inte på stort effektuttag och fläskiga exteriöra detaljer, tvärtom. Under normal körning skickar motorn 95 procent av effekten till bakhjulen men bilen kan bli helt framhjulsdriven om så krävs i svår terräng. Och luftintag samt kjolar har inte bara designats för att skrämma framförvarande bilar, utan mest för att minska bilens benägenhet att lyfta i högre farter. I kupén gör kolfiber och aluminium att den hårda känslan förstärks. Men i likhet med övriga testare menar Autoweb att detta inte är en bil för banan utan för gatan. Och även om man inte gillar att bära mask och kappa lär Jeep SRT8 bli omtyckt av många.

Källa: www.autoweb.com (US)

Cirkapris: 647000 kronor

Produktfakta: Jeep grand cherokee SRT8 är en femdörrars SUV med bensindriven V8 på 425 hk/313 kw och 570 Nm vid 4800 varv. Den har en femstegad automatlåda och 20 tums aluminiumfälgar som standard. Utrustningen i övrigt inkluderar läderklädsel och parkeringsradar. Måtten är 474x187x174 cm, tjänstevikt 2171 kg. Tanken rymmer 78 liter. Max släpvikt 3500 kg. Bilen gör 0-100 km/tim på 5 sekunder och toppar 245 km/tim. Bränsleförbrukning blandad körning 1,64 liter per mil. Co2 388 gram/km.

Tillverkare: Jeep