Sök
Jeep Commander

Jeep Commander

Offroad för hela familjen

2006-03-24

Är man sugen på en riktig Jeep och har behov av många sittplatser kan Commander kanske vara intressant. Testarna anser dock att det finns mer prisvärda bilar i denna klass.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar (GB) 2,5/5 "Below par finish"
Car (GB) 2/5 "Steering is light and lifeless"
Edmund's (US) - "Above-average road feel"
Teknikens Värld (SE) - "Mer karaktär än Grand Cherokee"

Vad tycker testarna?

Jeep Commander är en amerikansk bil och det märks också i omdömena, där den amerikanska testaren gillar köregenskaperna och utseendet klart mer än de andra testarna. Commander har visserligen plats för sju, men testarna påpekar att den bakersta raden endast har plats för små barn. Terrängegenskaperna får bra omdömen men bilen känns lite osmidig vid landsvägskörning. Övriga saker testarna anmärker på är att man har dålig sikt bakåt och att bränsleförbrukningen är hög. Har man behov av många sittplatser och vill ha en jeep kan kanske Commander ändå kan vara tänkbar. Flera testare anser dock att det finns mer prisvärda bilar i just denna klass.

Autocar (GB)

"Below par finish"

Brittiska Autocar tror att Commander passar dem som anser att Grand Cherokee är lite för elegant. Commander är klart större och lite mer råbarkad i stilen. Köregenskaperna på landsvägen får godkänt och terrängegenskaperna är riktigt bra. Negativt är att pedalerna inte känns så välplacerade och att sikten bakåt är dålig. Bilen är också ganska känslig för gupp och ojämnheter på landsvägen men i riktigt tuff terräng går bilen bra. Inredningen känns lite blandad och hela finishen skulle också kunna vara bättre med tanke på priset. I dagsläget känns Land Rover Discovery som ett klart mer prisvärt köp i denna klass avslutar testaren.

Källa: Autocar (GB), feb 2006

Car (GB)

"Steering is light and lifeless"

Car skriver att Commander är den första bil från Jeep som erbjuder tre rader med säten och plats för upp till sju personer. Men trots storleken är det inte speciellt bra med plats på insidan och bakre raden är endast för barn, påpekar testaren. Motorn är en Hemi V8 som visserligen ger bra kraft men som inte är billig i drift. Dessutom är bilen så tung att den känns lite seg trots sin kraftiga motor. Styrningen känns livlös och upphängningen är knappast anpassad för brittiska vägar. Vill man ha en Jeep ska man satsa på Grand Cherokee istället och prioriterar man sittplatser är Land Rover Discovery ett bättre val sammanfattar testaren.

Källa: Car (GB), okt 2005

Edmund's (US)

"Above-average road feel"

Amerikanska Edmunds' förstår konceptet med Jeep Commander. Jeep har länge gått miste om kunder som vill ha plats för fler än fem personer och har nu äntligen slagit sig in på marknaden. Bilen kommer i två utrustningsnivåer. Limited har mera krom och vräkigare utrustning. Utseendemässigt ser båda riktigt bra ut anser testaren. Köregenskaperna är över medel och trots att Commander är en relativt hög bil känns den ändå stabil i svängarna. När det gäller terrängkörning presterar bilen också helt okej, även om det finns bättre alternativ. Bilen har en hög bränsleförbrukning och framtiden får utvisa hur stort behovet av stora jeepar verkligen är.

Källa: Till Edmunds (US)

Teknikens Värld (SE)

"Mer karaktär än Grand Cherokee"

Teknikens värld anser att Commander till stor del påminner om Grand Cherokee, eftersom den har samma chassi, motor och drivlina. Men Commander är större och har tuffare detaljer vilket ger den mer karaktär. Den är också större inuti men dessvärre har den bakersta raden väldigt ont om plats. Som förare sitter man bra men negativt är att man inte kan justera ratten i längdled och att man har dålig sikt bakåt. Motorn har bra prestanda och växellådan är okej, men storleken bidrar till att bilen rör sig osmidigare än sin mindre kollega. Bilen känns inte lika finjusterad som till exempel en Range Rover. Detta märks framförallt då man kör över många små ojämnheter. Allt som allt är detta en typisk amerikansk bil med fet motor och slösaktig utformning sammanfattar testaren.

Källa: Teknikens värld (SE), nr 4 2006

Cirkapris: 599000 kronor

Produktfakta: Commander är en jeep med plats för sju personer där värstingmodellen levereras med en Hemi V8 på 5,7 liter. Max effekt 330 hk vid 5000 rpm och max vridmoment 509 Nm vid 4000 rpm. Topphastigheten med denna motor är 204 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 7,6 sekunder. Det finns också en V8 på 4,7 liter samt en V6 på 3,7 liter att välja bland. Bilen är 4-hjulsdriven och har en femstegad automatlåda med hög- och lågväxel. Hjulens storlek är 17x7,5 tum och däcken är av modell P245/65R17. Bilens vändcirkel uppskattas till 11,2 meter och bensinförbrukningen till 1,52 liter/mil. Måtten är 479(l)x189(b)x182(h) cm och bilen har en tjänstevikt på 2380 kg. Cirkapriset avser 5,7 Hemi Limited med det mesta i utrustningsväg.

Modell: Jeep Commander