Sök
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Från flipp till flopp

2002-01-10

Ny bil med gammalt namn (utom i hemlandet USA) gör fortfarande succé i terrängen. Designglad och välutrustad, åtminstone i toppversionen Limited, men knappast prisvärd.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 3/5 "Som att sitta i ett pendeltåg"
Auto Motor & Sport 4/5 "Känslostark lekkamrat"
Edmund's "A Jeep after all"

Vad tycker testarna?

Det som testarna framhåller som bilens främsta fördelar är terrängegenskaperna och smidigheten både på och utanför vägen. Nya Cherokee är minst lika bra off-road som föregångaren, men den ökade höjden gör att stabiliteten i undanmanöver har försämrats. Detta är också bilens akilleshäl tillsammans med det snålt tilltagna utrymmet invändigt. Den bedöms inte som prisvärd i Limited-version trots gott om utrustning. Åsikterna om den yviga designen går isär men de flesta är positiva till bilens egensinniga utstrålning.

Teknikens Värld

"Som att sitta i ett pendeltåg"

Cherokeen har blivit högre
Cherokeen har blivit högre

Teknikens Värld jämför nya Cherokee med likaledes nya Mazda Tribute. Den senare får högre betyg, baserat på bland annat bättre vägegenskaper. Att Cherokee har blivit högre märks inte bara invändigt utan också körmässigt. Det känns som att bilen gärna välter i undanmanöver och sladdar ohejdat i konbanan. Det känns som att sitta i ett pendeltåg, tycker testaren som anser att Mazdans väghållning är överlägsen Jeepens. Teknikens Värld är inte heller så förtjusta i motorn på 3,7 liter som ”brölar svårt” och en seg växellåda. På motorvägen gör den sig dock bättre, med låg ljudnivå och trevlig inredning. Designglädjen är påtaglig, men även säkerheten är bättre än i Mazdan. Men det är vid sidan av vägen som Jeepen är överlägen Mazda Tribute och andra bilar i klassen. Det är dock inte så många som lär få nytta av det och det är lite för många saker som drar ner betyget för Jeep Cherokee som vardagsbil. 

Källa: Teknikens Värld nr 26 2001
Auto Motor & Sport nr 23 2001
Till Edmunds hemsida

Auto Motor & Sport

"Känslostark lekkamrat"

Auto Motor & Sport vintertestar ett antal terränggående bilar och korar Toyota Landcruiser 100 till bästa vinterbil, före Mercedes ML400, Hyundai Terracan, nya Jeep Cherokee, Mitsubishi Pajero Wagon och Mazda Tribute. Här får Jeep bättre betyg än Mazda och Mitsubishi, därför att den upplevs som rolig och välbyggd med en egen utstrålning. Men den brister i utrymmen och körsäkerhet, liksom i detaljer som strålkastare och värme. Ljudnivån är låg men de i och för sig sköna stolarna har för korta dynor både fram och bak. Imagemässigt är Cherokee ganska svår att slå med sina designade detaljer och det aggressiva utseendet. På vintern är strålkastare och kupévärme viktigt men här fallerar Jeep en del. Värmen kommer visserligen snabbt men är dåligt fördelad. I jämförelse med konkurrenterna är Cherokee knappast prisvärd, åtminstone inte i denna version. Den hamnar därför efter såväl Toyota som Mercedes och Hyundai i testet.

Edmund's

"A Jeep after all"

Mycket bra i terrängen
Mycket bra i terrängen

Amerikanska Edmund’s första provkörning av Liberty eller nya Cherokee som i designspråket ska knyta an till originalet Willys från andra världskriget. Och det är naturligtvis terrängegenskaperna man talar mest om i sammanhanget, förutom den exteriöra designen. Efter en tuff provåkning off-road anser testaren att bilen är lika bra som Jeep Wrangler i leran (för övrigt en av världens bästa terrängbilar). Men framkomligheten är minst lika bra på vanlig väg med gott om kraft från V6:an och hygglig komfort, särskilt fjädringen är märkbart välkonstruerad och bekväm. Med smidig styrning och minimalt överhäng är fickparkering och hanterbarheten inga problem. Även om utrymmet är begränsat så är öppningen till bagaget välkonstruerad och praktisk. Interiören påminner en del om Audi TT, vilket inte alls är negativt. En bil som inbjuder till hårdkörning i leran.

Cirkapris: 339000 kronor

Produktfakta: Nya Cherokee som heter Liberty i USA är hela 20 cm högre än den gamla modellen, har nu fått en ersättare efter hela 18 års framgång. Det är en helt omgjord bil med radikalt förändrat utseende gentemot klassiska Cherokee. Fyrhjulsdriften är fortfarande den traditionella men effektiva och inkopplingsbara med lågväxel och fördelningslåda. Bilen är normalt bakhjulsdriven och har automatisk växellåda tillsammans med V6-motor på 3,7 liter och 211 hk i Limited-varianten. Det finns även en rak bensinfyra och en 2,5 liters turbodiesel som säljs i enklare varianter med mindre utrustning och manuell växellåda. Bränsleåtgången med V6-motor är ca 1,5 liter per mil. Läderklädsel och elstolar är standard i Cherokee Limited. Dessutom metallic lack, alufälgar, färddator m.m. Bilens mått är 436x182x180 cm och tjänstevikten är 1930 kg. Maxlasten är 600 kg och tanken rymmer 70 liter.

Modell: Jeep Cherokee