Sök
Infiniti EX37

Infiniti EX37

Svårsålt men lyxigt smakprov

2009-03-23

Infiniti är för Nissan vad Lexus är för Toyota: en premiumvariant som slåss med tyska märken. Nu försöker man ta sig in på den europeiska marknaden och EX37 förväntas sälja bäst av märkets nykomlingar.
Testkälla Betyg Kommentar
Automobil 11/20 "Smörigt mjukgående och rejält orr"
What Car 3/5 "Not exactly the perfect recipe"
Autocar 4/5 "Well made and rapid crossover"

Vad tycker testarna?

Infiniti EX37 konkurrerar om samma utrymme som Volvo XC60 och BMW X3 och referenser till dessa dyker oundvikligen upp i testerna. Infiniti försöker med sportig design undvika SUV-känslan vilket medför ont om huvudutrymme fram och likaledes ont om knäutrymme i baksätet. EX37 får en törstig V6-motor som främst är framtagen för USA-marknaden. Bilen är också tung, men lättkörd. Priset är högre än för konkurrenterna, men standardutrustningen inkluderar parkeringskamera, fyrhjulsdrift, 18-tumsfälgar och säten som fälls elektriskt. Att lansera en sådan bil i dagens ekonomiska klimat känns kanske dumdristigt, men framtiden får utvisa det.

Automobil

"Smörigt mjukgående och rejält orr"

Automobil menar att eftersom europeiska bilköpare ses som mer krävande än amerikanska, är fjädringen hårdare och automatlådan har fått sju växlar. EX37 är ändå ganska törstig men riktigt rolig att köra, skriver Automobil. Den växlar mellan mjukt och hårt utan problem och automatlådan är följsam, om man inte väljer sportläget. Men i slutändan rör det sig ändå om en bensinslukande bil av tämligen okänt märke och med uselt andrahandsvärde. Infiniti EX37 är kanske av intresse för den som har råd att mestadels gå på nyfikenhet och som vill sticka ut.

Källa: Automobil 1/2009

What Car

"Not exactly the perfect recipe"

Att lansera en bensindriven SUV 2009 kan knappast ses som bra timing, tycker What Car. Förutom det fåtal som har råd med en fyrhjulsdriven premiumbil och kan tänka sig att testa något nytt, har testaren svårt att se målgruppen. Utrymmet är för litet och priset är högt, även om EX37 är pigg utan att kännas orolig. En smart uppfinning är lacken ”scratch guard” som ska klara mindre repor i ytan på egen hand. Vänta till 2010 då EX kommer med V6-dieselmotor råder What Car.

Källa: What Car (GB) jan 2009

Autocar

"Well made and rapid crossover"

Infiniti EX37 siktar med sin 320 hk V6-bensinmotor in sig främst på BMW X3, skriver Autocar. Infiniti försöker kringgå suv-hatarna med sportkupélinjer, så att känslan ska bli mindre lådaktig. Man vill även få in en fot bland dem som lärt sig uppskatta Lexus servicekänsla och erbjuder nu en ”Total Ownership Experience”. 0-100 på 6,4 sekunder är inte dåligt för en så tung bil. EX37 är en mjuk och skön upplevelse om man inte väljer att låta motorn ryta för mycket. Bilen är bekväm, välfjädrad, stabil, lättstyrd och tystgående. När Infiniti väl jobbat ihop lite status för sitt märke kommer de att sälja bra i Europa, spår Autocar.

Källa: Autocar (GB) 15 okt 2008

Cirkapris: 520 000 kronor

Produktfakta:

Infiniti EX37 GT
Typ: 5-dörrars crossover/suv
Motor: V6 bensinmotor, 320 hk och 360 Nm
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda
Prestanda: Toppfart 240 km/tim, 0-100 km/tim 6,4s
Förbrukning: 11,2 liter blandad körning, koldioxid 267 g/km
Övriga versioner: Dieselmotor planerad till 2010
Bromsar: Ventilerade fram och bak
Mått: 464x180x160 cm
Tankrymd: 80 liter
Utrustning: Läderklädsel, elratt, elbaksäte, 18 tums hjul m.m.

Tillverkare: Infiniti