Sök
Hyundai Terracan

Hyundai Terracan

Jordens härskare?

2002-04-09

En stark utmanare som kan knuffa undan några konkurrenter i SUV-klassen tack vare sitt lägre pris och goda terrängegenskaper. Men alla testare är inte lika imponerade av "jordens härskare".
Testkälla Kommentar
Motor "Ett problem för konkurrenterna"
Auto Zeitung "Indirekte, gefühllose Lenkung"
Teknikens Värld "Lyximagen känns påklistrad"
Auto Motor & Sport "Massor av bil för rimliga pengar"

Vad tycker testarna?

De flesta testare anser att Terracan är en stark utmanare till dagens SUV-konkurrenter. Men en testare anser att hela lyximagen känns påklistrad och att Terracan egentligen bara duger i terrängen. Övriga är överens om att man får mycket utrymme både fram och bak, goda terrängegenskaper och en lagom kraftig motor under huven. Nackdelar som hög bränsleförbrukning finns, men priset är ändå konkurrenskraftigt och Terracan väljs till bästa köp.

Motor

"Ett problem för konkurrenterna"

Hyundai Terracan bakMotor anser att Hyundai ännu en gång har lyckats leverera en bil som inte är bättre än konkurrenterna, men gott och väl likvärdig till ett bättre pris. Testaren upptäcker att Hyundai Terracan 2,9 Diesel fungerar mycket bra som dragbil och den har stor framkomlighet, men klagar över att den är stötig på landsväg och att bränsleförbrukningen är hög. Den summa pengar man får lägga ut för bilen är rimlig. Man får då en välutrustad bil trots att man inte har valt några extrapaket. Ett extra plus för lastutrymmet som är väl tilltaget med en takhängd bakdörr som inte är i vägen för dragkroken. Emot talar den ömtåliga stötfångaren, att det saknas spolning på strålkastarna och att ljudnivån är hög. Men eftersom det inte finns plats för mer än så många terrängbilar på marknaden kommer någon att få köra undan för Hyundai Terracan

Källa:

Motor nr 12 2001
Auto Zeitung nr 3 2002
Teknikens Värld nr 26 2001
Auto Motor & Sport nr 3 2002

Auto Zeitung

"Indirekte, gefühllose Lenkung"

Tyska Auto Zeitung förväntar sig tidsenlig teknik och komfort i bromsar, chassi, styrning och kupé. Hyundai Terracan 2,9 är mycket bil för pengarna och det bjuds på en hel del komfortalternativ inuti bilen, men tyvärr upplever testaren tveksamma bromsar, en styrning som inte riktigt vill sig och tveksamma fyrhjulsegenskaper. Terracan är ett rymligt och prisvärt alternativ som en rent praktisk bruksbil, men om man vill ha en praktisk bil som man dessutom kan ha roligt med både på och av vägen ska du se dig om efter en annan bil tycker testaren.

Teknikens Värld

"Lyximagen känns påklistrad"

Hyundai Terracan sidanTeknikens Värld finner Hyundai Terracan 3,5 V6 vara en väldigt tilltalande vagn, åtminstone på ytan. Visst är den elegant och rymlig samtidigt som den är bekväm och kraftfull, men det känns inte riktigt äkta i alla delar. Enligt testaren känns lyximagen påklistrad och bilen i sig tämligen ålderdomlig. Man sitter visserligen bra både fram och bak, och visst blir det ett plus för övriga utrymmen och terrängegenskaper. Utanför vägen imponerar den med markfrigång på 20,5 cm, men den mjuka fjädringen och höga tyngdpunkten är inte alls trevlig på landsväg eller i hetsig stadstrafik. Då är det nästan risk för självgungning. Terracan betyder jordens härskare, men denna bil lever knappast upp till den titeln tycker Teknikens Värld.

Auto Motor & Sport

"Massor av bil för rimliga pengar"

Hyundai Terracan frontAuto Motor & Sport korar bästa köpet i flera klasser och skriver att man med en Hyundai Terracan får massor av bil för rimliga pengar. Terracan väljs därmed till bästa köp i SUV-klassen. I kupén infinner sig en mysig känsla och utrymme finns det gott om. Terrängegenskaperna är mycket bra i jämförelse med övriga konkurrenter, med trevlig fjädring och kraftfull motor. Sämre är det med strålkastarna som saknar spolning och styrka, samt att det saknas trepunktsbälte bak i mitten. Trots hög bränsleförbrukning är detta SUV-klassens klipp.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Hyundai Terracan säljs med en 2,9 liters diesel eller en 3,5 liters V6 bensinmotor. Den förstnämnda ger ett vridmoment på 333 Nm och 150 hk, medan V6-motorn presterar 294 Nm och 195 hk. Tjänstevikten är max 2,090 kg respektive 2,175 kg och maxlasten 624/491 kg. Släpvagnsvikten är 2,800 kg om du har BE-kort, annars 750 kg. Fyrhjulsdriften kopplas in via magnetkoppling och har lågväxel. Det går att få bilen med manuell 5-växlad alternativt 4-stegs automat. Bilen har ventilerade skivbromsar och ABS men inte antispinn. Dieselmotorn drar ca 0,9 liter per mil medan bensinaren drar uppemot 1,5 liter. Toppfarten är ca 170 km/h jämfört med 185 km/h. Måtten är 4710x1860x1795 mm.

Modell: Hyundai Terracan