Sök
Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Snygg och stadig

2008-11-10

Om man söker en kompetent suv till lågt pris har man hittat rätt, men söker man maximalt värde för pengarna bör man fortsätta leta bland konkurrenterna menar testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto motor und sport - "Grösser, stärker und deutlich teurer"
Autocar 3,5/5 "A big step forward for Hyundai"
Auto motor & sport - "Dieselmotorn ger bra med kraft"
Teknikens värld - "Konkurrenskraftigt prissatt"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Santa Fe har fått en betydligt snyggare design, såväl ut- som invändigt jämfört med föregångaren. Testarna föredrar dieselmotorn och menar att den är betydligt kraftfullare än V6-motorn. Denna är dock inte godkänd enligt miljöklass 2005. Dessutom är man inte särskilt förtjust i den automatiska växellådan utan föredrar den manuella. Bilen är relativt tyst, men inte lika kraftfull i branta stigningar som förväntat. Testarna menar att det finns flera konkurrenter som är betydligt mer prisvärda, särskilt om man vill investera i extrautrustning.

Auto motor und sport

"Grösser, stärker und deutlich teurer"

Auto motor und sport uppskattar bilens utseende, såväl ut- som invändigt. Möjligheten att omfördela fyrhjulsdriften med hjälp av en knapptryckning tilltalar. Invändigt sitter samtliga passagerare högt och bekvämt. Dieselmotorn fungerar bra tillsammans med den femväxlade manuella växellådan och uppvisar en hel del kraft. Den automatiska växellådan faller inte testaren lika mycket i smaken eftersom den gör att motorn låter mer ansträngd. Testaren menar att jämfört med föregångaren är denna modell visserligen större och starkare men också dyrare.

Källa: Auto motor und sport (DE) nr 7 2006

Autocar

"A big step forward for Hyundai"

Autocar menar att Santa Fe invändigt inte håller lika hög klass som i svenska eller tyska bilar, dock inte långt därifrån. Designen är ren och ergonomisk och materialen håller genomgående hög kvalitet. Testaren tycker det är synd att styrningen är så lätt och obalanserad. V6-motorn känns stum och svarar inte bra på kommandon, då föredrar man dieselmotorn eftersom den är både snabbare och tystare. Inne i kabinen är det tyst, även om en del vindbrus uppstår över 100 km/h. För den som vill ha en fyrhjulsdriven bil men inte vill spendera alltför mycket pengar är nya Santa Fe ett bra val. Dock erbjuder Volvo, VW och BMW betydligt mer värde för pengarna.

Källa: Autocar (GB) nr 15 mars 2006

Auto motor & sport

"Dieselmotorn ger bra med kraft"

Auto motor & sport tycker att priset är en faktor som talar för Hyundai Santa Fe. Jämfört med föregångaren är den snyggare samtidigt som interiören har fräschats upp. Bilen känns snygg och modern. Köregenskaperna är bra, styrningen fullt godkänd och krängningen inte alltför stor. Att köra på dålig grusväg i höga hastigheter utgör inga större problem. Dieselmotorn är kraftfull, vid högre hastigheter låter den inte alltför mycket och ljudnivån är generellt sett bra. Dessutom fungerar den manuella växellådan riktigt bra. Den automatiska växellådan känns ineffektiv. V6-motorn drar också för mycket bensin i kombination med ett svagt vridmoment. Dåligt är också att dieseln endast håller miljöklass 2000, bättre rening kommer inte förrän senare under 2006.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 6 2006

Teknikens värld

"Konkurrenskraftigt prissatt"

Teknikens värld tycker att bilen har en snygg design, de tidigare så underliga designkurvorna är nu ett minne blott. Sittkomforten är bra, även om förarsitsen inte är anpassad för riktigt långa förare. Väljer man till det extra baksätet bör man ha i åtanke att det passar bäst för barn och inte är rymligt nog för vuxna. Fyrhjulsdriften går att låsa i 50/50-läge i hastigheter upp till 40 km/h. Detta är en bra säkerhet när man kör på dåliga vägar. Testaren tycker dock att motorn saknar det lilla extra i uppförsbacke. Kör man på motorvägen är bilen tyst, både vindbrus och motorljud stannar utanför passagerarnas sfär. Testaren tycker att det mest negativa med bilen är priset, särskilt om man vill ha en del extrautrustning.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 7 2006

Cirkapris: 265000 kronor

Produktfakta: Hyundai Santa Fe är en femdörrars suv med bensindriven R4-motor på 2,4 liter och 146 hk eller en V6-motor på 2,7 liter och 189 hk. Det maximala vridmomentet är 248 Nm vid 4000 r/min. Bilen har fyrhjulsdrift och är försedd med en 5-växlad manuell alt 4-växlad automatisk växellåda. Bilen finns även med dieselmotor på 2,2 liter och 150 hk som dock inte klarar kraven i miljöklass 2005. Aktivt sladdsystem ESP är standard. Vändcirkeln har en diameter på 10,9 m. bromsarna utgörs av skivor fram (ventilerade) och bak. Hjulen mäter 235/65 R17. Axelavståndet är 270 cm. De yttre dimensionerna är 468x189x180 cm. Tjänstevikten är ca 1920 kg, maxlasten ca 375 kg och maximala släpvikten 2000 kg. Tanken rymmer 75 liter. Toppfarten är 190 km/h, accelerationen 0-100 km/h går på 10,3 s med manuell växellåda. Bränsleförbrukningen är ca 1,04 l/mil blandad körning. Samtliga siffror avser versionen med V6-motor.

Modell: Hyundai Santa Fe