Sök
Hyundai Santa Fe 2010

Hyundai Santa Fe 2010

Mycket stadsjeep för pengarna

2010-03-18

Hyundai Santa Fe är tillbaka och det med besked. Priset, dieselmotorn och den nya egentillverkade automatlådan är de huvudsakliga säljargumenten.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 ”Undoubtedly the best in its class”
Auto Motor & Sport ”Accelerationen imponerande”
Vi Bilägare ”Ser ut att sätta fart på affärerna igen”
What Car 4/5 ”An awful lot of car for the money”

Vad tycker testarna?

Samtliga testare av Hyundai Santa Fe gör stora ögon over den egentillverkade 2,2-liters dieseln. Det är en kraftfull men ändå snål motor, här finns mycket att lära för konkurrenterna. Utsidan har putsats upp men insidan lider fortfarande av plastighet. Det enormt irriterande blå ljuset på instrumentbrädan är dock kvar och en testare rekommenderar rent av solfilm. Det här är en väldigt billig familjebil och Hyundai lär inte få problem att sälja.

Autocar

”Undoubtedly the best in its class”

Santa Fe_1

Den nya dieselmotorn som Santa Fe delar med Kia Sorento är utan tvivel den bästa som erbjuds just nu, menar Autocar. I kombination med automatlådan (den manuella är för hackig) har Hyundai hittat hem med Santa Fé. Utseende- och utrustningsmässigt har bilen fått ett lyft, plus i kanten för usb-uttag till stereon. Sittplatserna är fördelade 5 + 2 och den tredje raden (tillval) låter sig inte riktigt användas vid långfärder. Det är trist att Hyundai putsat på Santa Fe men ändå inte prioriterat justerbar ratt i längsled. Men den lär stå sig väldigt väl på marknaden.

Källa: Autocar (GB) 25 nov 2009

Auto Motor & Sport

”Accelerationen imponerande”

Santa Fe_2

Automatlådan till Hyundai Santa Fe är såpass smidig att Audi och Lexus bör tacka för lektionen, tycker Auto Motor & Sport. När nu lådan och motorn är så bra är det anmärkningsvärt att det låter så trist. Premium möter här amatörmässighet. Det blå ljuset på instrumentbrädan är så irriterande att solfilm rekommenderas över panelen. Priset är ett av Hyundais starkaste argument men det är snålt att man måste välja exlusive-paketet för att få strålkastarspolning.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 25 2009

Vi Bilägare

”Ser ut att sätta fart på affärerna igen”

Santa Fe_4

De yttre förändringarna åsido, det är trots allt insidan motorhuven som räknas. Vi Bilägare blir imponerade av 2,2-litersdieseln som levererar duktigt med kraft men får ses som bränslesnål. De 15 000 kronorna extra för automatlådan är en bra investering, den är så bra att den slår den manuella lådan. Stort minus i kanten för det märkliga blå ljuset för driveläget, det bländar till och med dagtid. Santa Fes försäljning har dalat de senaste åren, den nya modellen lär bli en vändning.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 18 2009

What Car

”An awful lot of car for the money”

Santa Fe_3

Mer kraft, mer blingbling, lägre utsläpp och lägre pris, hur får Hyundai ihop det, undrar What Car. Utsidan har lyfts men insidan är fortfarande lite plastig. USB-porten är dock plåster på såren liksom nya dieselmotorn som är ett litet underverk, den levererar kraft utan att mullra för mycket. Körmässigt är inte Santa Fe lika flink som konkurrenterna men kräver ingen ansträngning av föraren och resan är bekväm. Förbrukningen har gått upp lite, men med lägre utsläpp, lägre pris och backkameror är det en anmärkning i marginalen.

Källa: What Car (GB) feb 2010

Cirkapris: 315000 kronor

Produktfakta: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi comfort
Modell: Femdörrars suv med fem (sju) sittplatser.
Motor: Turbodiesel. 197 hk resp 437 Nm (auto).
Prestanda: 0-100 km/h 10,2 sek. Topphastighet 190 km/tim.
Förbrukning: 0,72 l/mil (blandad körning). CO2 194 g/km.
Mått: L 466/B 189/H 176 cm.
Tjänstevikt: 2030 kg.
Släpvikt: 2000 kg.
Maxlast: 540 kg.
Utrustning: Parkeringsradar, nyckellöst system, klimatanläggning.