Sök
Hummer H3

Hummer H3

Delikatare och mindre

2005-09-06

Med ett mindre format än föregångarna och bekvämare inredning hoppas Hummer kunna tvätta bort sin stämpel som krigsjeep. H3 har dock lika bra terrängegenskaper som storebröderna.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Smallest Hummer is the best"
Autocar "Teutonic architecture"
Auto Motor & Sport "I want a HUMMER"

Vad tycker testarna?

Trots det mindre formatet har Hummer H3 lika bra terrängegenskaper som föregående modeller. Med hjälp av stabilitetskontroll och annan elektronik blir bilen lättkörd även i riktigt tuffa miljöer. Inredningen är en klar förbättring jämfört med föregångarna och bilen är relativt bekväm även i stadsmiljö. Motorn kan dock känna lite snålt tilltagen jämfört med tidigare V8-motorer.

Car

"Smallest Hummer is the best"

12006h3_5

Enligt Car har Hummer äntligen gjort en jeep som är anpassad för vanliga människor. Föregångarna H1 och H2 passade båda bättre i Irakkriget än i verkliga livet. Men även om H3 är mindre än sina föregångare är den fortfarande en riktigt bra terrängbil. H3 är försedd med många elekt-roniska kontroller som förbättrar köregenskaperna i terrängen. Stabilitetskontroll och andra finesser gör att man i princip bara behöver hålla bilen rätt för att klara de allra värsta hindren. Trots detta är H3 inte en bil som känns dominerad av elektronisk utrustning, påpekar testaren. För vanlig stadskörning är bilen bekväm för sin storlek och hamnar i samma klass som BMW X5 och Range Rover. Den minsta Hummern är helt enkelt den bästa hittills menar Car.

Källa: Car, augusti 2005
Autocar, juli 2005
Auto Motor & Sport, nr 16 2005

Autocar

"Teutonic architecture"

hummer_wall10_1024x768

Autocar anser att H3 är ett försök att ändra den allmänna uppfattningen om Hummer. De tidigare modellerna för tankarna till Arnold Schwarzenegger och amerikanska komplex, skriver testaren. Hummer H3 är därför mindre och har betydligt lägre bränsleförbrukning. Men terrängkörning är fortfarande i fokus och H3 imponerar stort på denna punkt. Motorn kan dock inte mäta sig med föregångarens 500 hk. Inredningen överraskar med sparsmakad design och bekväma säten. Om H3 är tillräckligt anpassad för en bredare publik och samtidigt stor nog för en äkta Hummerägare återstår att se.

Auto Motor & Sport

"I want a HUMMER"

1_Hummer H3

Auto Motor & Sport tycker att den lilla Hummern ser rätt gullig ut jämfört med tidigare modeller. Efter en tur på terrängbanan inser man dock att H3 är en riktig tuffing. En brant 20-meters sandbacke med stora stenar och trädrötter var inget problem. Motorn känns ändå något snålt tilltagen. Den ger inte ifrån sig det tryck man är van vid från amerikanska bilar. Den kantiga karossen ger ifrån sig en del vindljud, men överlag är H3 en tyst bil som också är relativt bekväm även på vanliga vägar. Sittkomforten är godkänd i framsätet men bak är takhöjden alldeles för låg. Liten och cool med enastående terrängegenskaper, sammanfattar testaren.

Cirkapris: 429000 kronor

Produktfakta: Hummer H3 är en femdörrars terrängbil med en bensindriven R5 på 3460 cm3. Bilen är fyrhjulsdriven och har fem manuella växlar alt fyrstegs automat. Markfrigången är 231 mm. Maximal effekt 220 hk vid 5600 rpm och maximalt vridmoment 305 Nm vid 2800 rpm. Uppskattad bensinförbrukning 14,7 liter vid stadskörning och 11,8 liter vid landsvägskörning räknat på 100 km. Längd/Bredd/Höjd 474x190x189 cm och tjänstevikt 2136 kg. I grundutförande är bilen sparsamt utrustad och med en del extrautrustning hamnar priset på drygt 500,000 kronor.

Modell: Hummer H3