Sök
Hummer H2

Hummer H2

Kompetent arvtagare

2002-09-15

Vill du synas i en extrem terrängbil som samtidigt fungerar utmärkt i stadstrafik så är Hummer H2 ett givet val. Testarna är överlag positiva, mest till bilens extrema terrängegenskaper.
Testkälla Kommentar
Edmund's "Gotta have it!"
Teknikens värld "Utan tvekan kompetent i terräng"
Car "The best off-roader in the world"

Vad tycker testarna?

Testarna är ense om att Hummer H2 är en lyckad konstruktion i de flesta avseenden. Den får de flesta att höja på ögonbrynen och dess utmärkta egenskaper i terräng har inte utvecklats på bekostnad av körning på vanliga vägar. GM har lagt mycket krut på att göra Hummer H2 till en kompetent maskin även under normala förhållanden och den får beröm för den ombonade kupén och den mjuka och smidiga gången. Bromsar, styrning och växellåda får också hyllningar men framför allt får ”Baby Hummer” lovord för förmågan att ta sig fram i eländig terräng. Kritik från vissa håll för detaljarbetet i interiören och dålig runtomsikt.

Edmund's

"Gotta have it!"

H2-Hummer-interior

Edmund’s tycker att Hummer H2 är en smidig och fräck leksak med mycket av de goda egenskaperna från normala SUV-bilar, kombinerat med extrem image och fullfjädrade macho-attityder. Den har en mjuk och kontrollerad körkänsla samtidigt som styrningen är precis och lätt, trots dess massiva vikt på nära tre ton. Interiören är gentemot H1 mer ombonad, funktionell och civil men H2 får ändå många att följa bilen med blicken när den passerar. Hummer H2 är byggd som en extrem bil men testaren finner den lika duglig på en igenkorkad aveny i Chicago. Vägkänslan upplevs som bristfällig men det är inte så konstigt med tanke på vikt och storlek. Vidare anses bromsarna fullt godkända, tidigare en brist på Hummer H1. När det gäller körning off road så är bilen enligt testaren svår att matcha. Den tar sig med lätthet fram i princip var som helst. Testaren är i de flesta avseenden lyrisk men framför även klagomål på dålig sikt samt en misstanke om dålig kvalitet i detaljarbetet inne i bilen.

Källa: Till Edmund's hemsida
Teknikens värld, nr 14 2002
Car, augusti 2002

Teknikens värld

"Utan tvekan kompetent i terräng"

H2-Hummer-sidan

Teknikens värld är imponerad över leksaken men tycker inte heller att detaljarbetet övertygar då mycket känns ”lika genuint som plast-julgranar”. Testaren anser att Hummer H2 är lätthanterlig och svårkörd på samma gång. Lätt för att styrservon verkligen arbetar och svår eftersom den är två meter bred. Den biffiga designen har dock inte smittat av sig på körupplevelsen och H2 erfars som vilken amerikansk jeep som helst. Luftfjädringen (tillval) gör körningen till en mjuk och behaglig upplevelse, samtidigt som automatlådan är precis så tyst och mjuk som jänkarna kräver. Testaren imponeras av att bilen går tyst. Hummer H2 har ett nära släktskap med det militära och det är lätt att spåra ursprunget. Men mycket är bara för syns skull som de brutala öglorna på taket för luftlandsättning. Annars tycker testaren att Hummer H2 är behaglig att köra i stan, samtidigt som den är mycket kompetent i terrängen.

Car

"The best off-roader in the world"

Hummer-H2-grill

Car är till skillnad mot övriga testare imponerade av interiören med fina plastdetaljer och coola reglage. V8:an har också det karakteristiska, sköna ljudet. Car tycker att Hummer H2 har en fin och tyst gång som gör den behaglig att köra på vanliga vägar. Servostyrningen underlättar och accelerationen behagar. Testaren bedömer sikten som god men framhåller att det är svårt att veta var man har den stora bilen. När det gäller terrängegenskaper finns inte något att klaga på. Hummer H2 tar sig fram överallt på ett förtjänstfullt sätt med undantag för klen motorbroms.

Cirkapris: 500000 kronor

Produktfakta: Hummer H2 är en extrem terrängbil, dock inte lika extrem som arméförlagan Hummer H1 som bl.a. användes vid Gulf-kriget. H1 fick mycket uppmärksamhet tack vare kändisar som införskaffat ett exemplar. Hummer H2 har utvecklats på rekordtid tack vare ett avancerat system av kontrakterade underleverantörer. Hummer är ett varumärke inom GM-koncernen och bilen har tydliga arv från den amerikanska militären, främst i fråga om design. Bilen har en längsmonterad V8 med en överliggande kamaxel per cylinderrad. Effekten är 316 hk och det maximala vridmoment 360 Nm vid 4000 r/min. Motorn sitter fram och bilen är fyrhjulsdriven med 4-växlad automatlåda. Fälgbredden fram är 8,5 tum och däcken mäter 315/70-17. Axelavståndet är 312 cm, längden är 482 cm, bredden 206 och höjden 198 cm. Den väger 2,909 kg och maxlasten är 1,000 kg. 0-100 km/h går på ca 10 sekunder och toppfarten mäter 157 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är ca 2,0 liter per mil. Priset är en ungefärlig uppskattning utifrån priset i dollar, då bilen inte lanserats i Sverige ännu.

Modell: Hummer H2