Sök
Honda CR-V

Honda CR-V

Nygammal familje-SUV med vett

2002-01-18

Hondas fyrhjulsdrivna familjebil har sålt i mer än 1 miljon exemplar och kommer i år med uppdaterad kaross med mer storbilskänsla. Betygen är godkända men inte mer.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 3/5 "Pensionen närmar sig"
Car 3/5 "Bigger and more refined"
Edmund's "Impressive engine power"

Vad tycker testarna?

Engelska Car är som vanligt tidigt ute med att syna nya modeller och uppföljare och här har man tittat på CR-V i senaste 2002-tappning. Amerikanska Edmund’s är ännu tidigare ute och har genomfört ett större test av den nya modellen. Svenska Auto Motor & Sport har däremot testat den äldre versionen, men det råder inte så stora skillnader mellan dessa att döma av åsikterna. Ett bra baksäte som blir extra rymligt i den nya modellen och ekonomin är förhållandevis god.

Auto Motor & Sport

"Pensionen närmar sig"

Honda CR-V 2001
Honda CR-V 2001

Svenska Auto Motor & Sport jämför små och fyrhjulsdrivna jeepar på vinterväglag, förutom Honda CR-V är det Hyundai Santa Fé, Mitsubishi Pinin, Toyota RAV4, Renault RX4 samt Suzuki Grand Vitara som plågas i snön. Av dessa vinner Toyota före Mitsubishi och Renault. Honda CR-V kommer bland de sista i testet på grund av en idag åldrad konstruktion. Vinterbetyget är ändå godkänt med tre av fem möjliga i betyg. Till bilens plus hör en rymlig kupé med bra baksäte. Framsätena är sämre och likaså strålkastarna. Trots att bilen är lägre än konkurrenterna är väghållningen på vinterväg i sladdrigaste laget, och betyget för köregenskaper blir därför lågt. Komforten är OK men inte mer, i nivå med övriga i testet. Värmen i kupén är också medelgod. Ekonomiskt klarar sig CR-V bättre, men på grund av konstruktionen är den inte billigare att äga än en väsentligt dyrare BMW 320i.

Källa: Auto Motor & Sport nr 2 2001
Car dec 2001
Till Edmund's hemsida

Car

"Bigger and more refined"

Engelska tidningen Car har tagit en titt på uppföljaren som släpps 2002. Den får en betydligt större kupé trots samma yttermått i stort. Det mesta känns större och biffigare i nya CR-V och Honda har lagt större omsorg vid detaljarbete och komfort. Car noterar att det är Hondas amerikanska bolag som varit tongivande, då de flesta bilar lär säljas där även framöver. Det gör att det bland annat finns gott om stuvfack här och där, men baksätet har också blivit betydligt generösare än tidigare. Men bilen har inte direkt blivit roligare och motorns ökade styrka äts upp av högre vikt och en seg styrning. Betyget blir tre av fem.

Edmund's

"Impressive engine power"

Motorn gör ett bra jobb
Motorn gör ett bra jobb

Amerikanska Edmund’s har också testat den nya modellen och konstaterar att den fortfarande mest tävlar med Toyota RAV4 om köparnas gunst. Samma koncept med liten kaross, liten radfyra och låg prissättning medan de flesta konkurrenter slänger in V6-motor och mycket lyx. På de basala områdena, d.v.s. allt utom seriös off-road körning, är CR-V fortfarande bra och den nya modellen gör allting bättre än den gamla. Den lilla motorn gör ett bra jobb och den extra effekten samt inte minst vridmomentet ger betydligt bättre skjuts åt ekipaget. Den är till och med snabbare än konkurrenter med 200-hästars V6 under huven, och samtidigt smidig och len. Den enkla fyrhjulsdriften fungerar smärtfritt på halt underlag men är inget för offroadåkning. Bromsarna har förbättrats men bilen är fortfarande relativt tråkig att köra. Det är också ganska enkelt att kliva i eller lasta saker i CR-V och överlag är bilen praktiskt konstruerad och inredd. Edmund’s spår att nya Honda CR-V blir svårslagen som ekonomisk och pålitlig 4WD-familjebil.

Cirkapris: 218000 kronor

Produktfakta: Honda CR-V är en föregångare i klassen små stadsjeepar som sålt i mer än en miljon exemplar världen över. Den är förhållandevis lågbyggd och fyrhjulsdriften är av enklare slag. Bilen är normalt framhjulsdriven och kraften fördelas till bakhjulen vid behov. En ny modell lanseras 2002 med bättre utrymmen och något starkare motor. Enda motoralternativet idag är en bensinfyra på 147 hk och två liters volym (nästa variant kommer att ge ca 158 hk). Måtten är 453x175x167 cm och tjänstevikten ligger på 1500 kg.

Modell: Honda CR-V