Sök
Honda CR-V 2002

Honda CR-V 2002

Bättre än RAV4?

2002-09-25

Honda har lyckats bra med vidareutvecklingen av klassiska CR-V. Den positiva kritiken glänser medan den negativa i princip lyser med sin frånvaro, även om betygen inte är superhöga.
Testkälla Betyg Kommentar
Spray Bilnytt 3/5 "Stora inre kvaliteter"
Car 3/5 "More refined"
Edmund's "Hard to go wrong with"
Teknikens värld 4/5 "Har inte några större brister"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Honda har gjort ett bra jobb med nya Honda CR-V. Bilen har blivit större och mera praktisk, om än med något anonym design. Motor och växellåda anses fungera bra ihop och körglädjen är godkänd, dock inte i världsklass. Motorn ger tillräckligt med kraft och beröm ges till den låga bränsleförbrukningen och den tysta kupén. Viss kritik framförs kring kontrollen och vägkänslan, men på det hela taget får Honda CR-V ett gott betyg.

Spray Bilnytt

"Stora inre kvaliteter"

Honda_CRV_sidan

Spray Bilnytt konstaterar att designen är rundare och mjukare än föregångarens kantiga Jeep-look, motorhuven har förkortats och resten av karossen är mer anonym. CR-V sägs dock ha stora inre kvaliteter där den nya 2-litersfyran på Honda-vis är en flexibel och dragvillig motor med måttlig förbrukning, trots att den ger 150 hk. Motorn upplevs som behaglig och fri från svackor. Spray skriver att många offroadbilar är bullriga men Honda har lyckats filtrera bort det mesta av vägljudet och vindbruset. Honda CR-V anses rymlig med gott utrymme för benen i baksätet, som är skjutbart och fällbart. Interiören ser också trevlig ut fastslår testaren.

Källa: Till Spray bilnytts hemsida
Car, december 2001
Till Edmunds hemsida
Teknikens värld, nr 18 2002

Car

"More refined"

Car tycker att allting har blivit lite bättre jämfört med föregångaren, speciellt vad gäller förarmiljö. Bilen känns mer raffinerad i allmänhet och CR-V uppför sig väl när det gäller styrning, bromsar och allmän körbarhet. Testaren tycker att det är gott om utrymme i bilen, särskilt i baksätet vars komfort nästan för tankarna åt limousine-hållet. Motorn får beröm av Car, men körglädjen är inte i världsklass. Bilen måste forceras genom kurvorna och testaren känner ibland att kontrollen över bilen ibland är lite vag. Dock får fjädringen mycket beröm.

Edmund's

"Hard to go wrong with"

Honda_CRV_back

Edmund's tycker att nya Honda CR-V är en klar förbättring jämfört med föregångaren, den är bättre att köra och mera praktisk. Motorn ger all kraft som behövs trots att det inte är en V6:a och hästkrafterna bara räknas till 150. Den lilla motorn gör också att bränsle-förbrukningen är mycket human utan att dragvilligheten eller kraften saknas. Motorn är dessutom väldigt tyst och behaglig vid alla hastigheter och testaren behövde sällan växla ner för att finna kraft. Även växellådan får beröm för att den är lättväxlad och fungerar i harmoni med motorn. Honda CR-V erbjuder en hel del körglädje men når ändå inte upp till Toyota RAV4 menar Edmund's.

Teknikens värld

"Har inte några större brister"

Honda_CRV_inside

Teknikens värld genomför ett stort test och jämför CR-V med Nissan X-trail, Mitsubishi Pajero Pinin, Suzuki Grand Vitara och Toyota RAV4. Honda CR-V lyckas bli herre på täppan trots den hårda konkurrensen. Hondan bedöms vara i princip fläckfri utan större brister överhuvudtaget. Vägegenskaperna upplevs inte som lika sportiga som hos RAV4, men Honda CR-V går tryggt, trevligt och vuxet både på vägen och i älgtestet. Vidare anses mekaniken vara fin med en motor som arbetar bra både på låga och höga varv, tillsammans med testets smidigaste växellåda. Testaren finner även komforten berömvärd. Körställningen blir bra tack vare goda justeringsmöjligheter. Dessutom finns en rad användbara tillbehör som picknickbord i bagageutrymmet.

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta: Honda CR-V är en bil i det mindre SUV-segmentet med fyrcylindrig motor på 150 hästar och det maximala vridmomentet 192 Nm vid 4000 r/min. Bilen är byggd på samma plattform som Honda Civic och är framhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Det går att välja mellan 5-växlad manuell växellåda alternativt 4-stegs automat. Bilen är försedd med dubbla krockkuddar, bältessträckare samt sidokrockkuddar fram och har fått betyget 4 i Euro-NCAP. Nya Honda CR-V är storleken större än föregångaren och mäter numera 263 cm mellan axlarna och en längd av 458 cm, bredd 178, höjd 171 och 1560 kg tjänstevikg. Maxlast är 370 kg, släpvikten 1500 kg.

Modell: Honda CR-V 2002