Sök
Ford Kuga

Ford Kuga

Pålitlig men något tråkig

2008-08-29

Testarna tycker att Fords bidrag till crossover-segmentet är pålitlig och bjuder på en behaglig åktur. Det är dock ingen ultimat familjebil och tonårsbarnen lär få det lite trångt i baksätet.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "It´s sharp to look at and to drive"
What car 4/5 "Offers sharp handling"
Autocar 4/5 "The best of its type to drive"
Auto Motor und Sport "Sehr fahrsicher und agil"
Aftonbladet Bil 21/30 "Ford satsar på yta"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att de som sitter framtill har gott om utrymme och sitter bekvämt, även om sätena är en aning platta. Baktill är det dock ont om plats för såväl huvud som ben. Bilen är utrustad med en bra motor, accelerationen är ingenting att skryta över men man får tillgång till en bra prestanda. Bilen ligger säkert på vägen och bjuder på en behaglig körtur. Omdömet överlag blir stabil och prisvärd. En testare menar att det finns konkurrenter som är mer prisvärda, om man inte stirrar sig blind på fyrhjulsdriften.

Car

"It´s sharp to look at and to drive"

Ford Kuga 1Car anser att bilen invändigt är mycket väldesignad ur ergonomisk synpunkt. Det enda smolket i bägaren är a-stolparna som till viss del skymmer sikten. I övrigt känns interiören genomarbetad och kvalitativ. Bilen kanske inte är den mest praktiska modellen inom sin genre, men den är rolig att köra och kort och gott ett prisvärt köp. Om inte fyrhjulsdrift är av högsta prioritet bedöms Ford S-Max vara mer prisvärd. Invändigt är det inte alltför gott om utrymme, det finns konkurrenter som tar ett större antal passagerare. Bilen är relativt tung vilket gör att den inte accelererar särskilt snabbt, men å andra sidan erbjuder den en bekväm och pålitlig körupplevelse.

Källa: Car (GB) jun 2008

What car

"Offers sharp handling"

Ford Kuga 2What car testar och jämför Ford Kuga med Honda CR-V 2,2i-CTDi ES, Land Rover Freelander 2,2 TD4 GS samt Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SE. Testvinnare är Ford Kuga. Motorn är kraftfull och passar lika bra vid låga hastigheter som när man behöver trycka ned gasen rejält. Bilen har en bra kontroll och ett mycket stabilt väggrepp, men det finns andra Fordmodeller som är aningen roligare att köra. Styrningen känns lite långsam och skulle kunna erbjuda en bättre känsla. Instrumentbrädan har en tydlig layout, men växelspaken sitter lite konstigt till. När de jämna växlarna ska läggas i behöver man nästintill lägga handen under spaken och skopa upp den för att byta växel. Bagageutrymmet känns i snålaste laget och detsamma gäller utrymmet för passagerarna i baksätet.

Källa: What car (GB) jul 2008

Autocar

"The best of its type to drive"

Ford Kuga 4Autocar jämför Ford Kuga med Land Rover Freelander, Nissan X-trail, Honda CR-V samt Volkswagen Tiguan. Testvinnare är Ford Kuga. Testaren menar att bilen är en av de mest attraktiva medelstora suvarna på marknaden och den är helt klart ett prisvärt val. Den har en snygg design och föraren sitter högt. Bilen är både större och tyngre än Ford Focus vilket märks när man kör. Dock är hanteringen bra med en linjär och direkt styrning. Växellådan fungerar inte perfekt om man stressar den och bäst resultat ger den om man lämnar den i en hög växel. Framtill är bilen rymlig och man sitter bekvämt även om sätena är något platta. Baktill är det sämre med ont om utrymme för både huvud och ben.

Källa: Autocar (GB) nr 21 maj 2008

Auto Motor und Sport

"Sehr fahrsicher und agil"

Auto Motor und Sport menar att framsätena är bekväma och erbjuder gott om plats för passagerare som inte är längre än 195 cm. Baktill är det dock värre och där har man inte mer utrymme att förfoga över än absolut nödvändigt. Bilen är annars stabil att köra med ett bra grepp om vägbanan. Motorn är stark och kompetent och lämnar egentligen ingenting övrigt att önska. Testaren tycker att det är förhållandevis tyst i kabinen vilket är en klar fördel.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 13 jun 2008

Aftonbladet Bil

"Ford satsar på yta"

Ford Kuga 4Aftonbladet Bil ställer Ford Kuga i en duell mot den populära mini-suven Nissan Qashcai. Nissan blir testvinnare med betyget 23/30. Ford Kuga får beröm för ett stabilt och välbyggt chassi- och fjädringssystem som tar sig an gropar och gupp på ett förträffligt sätt. Den exakta styrningen gillas också. Desto sämre är det med vägljudet som är alltför påfrestande. Dessutom har växelspaken en underlig placering vilket ger en konstig vinkel för handen. Forden har en mer modern insida, men testaren föredrar Nissans mer praktiska interiör. Sittkomforten på förarsidan är inte ideal eftersom sitsen på stolen inte kan vinklas. I baksätet sitter passagerarna generellt bra, men Nissan har lite bättre plats för benen. Enligt testaren är Ford Kugas bästa områden körkänslan, utrymmet och säkerhet.

Källa: Aftonbladet Bil (SE) 26-27 aug 2008

Cirkapris: 264500 kronor

Produktfakta: Ford Kuga finns med två olika utrustningspaket, Trend och Titanium. Båda modellerna är utrustade med en 4-cylindrig turbodieselmotor på 2.0 liter. Den maximala effekten är 136 hk och det maximala vridmomentet 320 Nm vid 2000 varv/min. Accelerationen 0-100 km/tim går på 10,6 sekunder. Bilens vikt är 1613 kg. Bensinförbrukningen ligger på 6,4 liter/100 km och koldioxidutsläppet 169 gram/km.

Tillverkare: Ford