Sök
Fiat Sedici

Fiat Sedici

Den lilla fyrhjulsdrivna

2006-02-10

Fiat Sedici är en ministadsjeep som klarar allt den ska. Den presenteras i samband med vinter-OS i Turin som spelens ”officiella bil”.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Performs well in the mud"
Auto Motor und Sport - "Kompakte Alleskönner"
What Car 3/5 "Fiat proves a capabel off-roader"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att bensinmotorn kunde varit mer kraftfull men i stort fyller den ändå sin funktion. Sedici har goda köregenskaper och växellådan får beröm. En av testarna kunde inte finna någon bekväm sittposition. Inredningen är ergonomisk, enkel och stilren. Exteriören uppfattas dock som lite udda. Den har goda köregenskaper och växellådan har fått beröm. Off-road klarar Sedici branta uppförslut, vatten och allmänt kladdiga underlag. Störst kritik får bensinmotorn, bagageutrymmet och visibiliteten.

Autocar

"Performs well in the mud"

Autocar anser att Fiat ger sig ut på en resa som heter duga med lanseringen av Fiat Sedici. Även fast det ser ut som en bil för vägarna anser testarna att den uppför den sig väl off-road. Det bör sägas att bilden vid testtillfället var utrustad med vinterdäck. Den klarade lätt branta uppförsbackar och halvdjupt vatten. Även på vanliga vägar och inställd på tvåhjulsdrift uppför sig bilen bra. Inredningen uppfattas som oinspirerad, men ergonomiskt effektiv. Bagageutrymmet är lite mindre än vad man vanligtvis finner på dessa bilar. Testaren frågar sig dock om det verkligen är denna bil man vill ha om det är dags att skaffa sig en 4x4.

Källa: Autocar, nov 2005

Auto Motor und Sport

"Kompakte Alleskönner"

Auto Motor und Sport har testat Fiat Sedici 1,6 och 1,9 Multijet. Bensinmotorn utvecklar ett skönt temperament men också ett massa oljud och vibrationer på höga varv. Cockpiten är tydlig och enkelt inredd. Den 5-växlade lådan uppfattas som välbyggd och får beröm. Suzikis teknik under motorhuven är god, men inte imponerande. Testaren gillar att du manuellt kan bestämma om du vill köra med två- eller fyrhjulsdrift. Bagageutrymmet är litet, men de nedfällbara baksätena ger möjligheter. Trots många inställningsmöjligheter upplevs en bekväm sittposition som en omöjlighet av testaren.

Källa: Auto Motor und Sport, nr 26 2005

What Car

"Fiat proves a capabel off-roader"

What Car tycker att hybriden mellan den lilla familjebilen och en jeep ser lite udda ut. Insidan ger dock intryck av kvalitet. Kupén känns solid och det märks att detaljerna är genomarbetade. Hela insidan är ergonomisk och det känns som om att den kommer att hålla länge. Bageutrymmet är däremot en besvikelse med sina 270 liter. Köregenskaperna är goda och väghållningen fin. De välplacerade pedalerna och kompetenta växellådan bidrar till upplevelsen. Tyvärr mister bilen kraft vid högre varv och du kan behöva växla ned för att få den kraft du önskar. Största kritiken riktas mot dålig sikt, då karossen ger många döda vinklar. Terrängkörningen erbjuder inte Landrover-kraft men denna minijeep klarar ändå det man behöver gällande branter, vatten och allmänt kladd.

Källa: What Car, feb 2006

Cirkapris: Ej klart kronor

Produktfakta: Fiat Sedici är en fyrhjulsdriven Suzuki i nytt skal. Bilen kommer med två motorversioner. En bensinmotor från Suzuki på 1,6 liter som ger 107 hk och en 1,9 liters multijet dieselmotor från Fiat som ger 120 hk. Toppfarten är 170 km/h respektive 180 km/h. Bilen är fem- eller sexväxlad beroende på motor. Måtten är 411x176x162 cm och axelavståndet är 250 cm. Bilen är femsitsig med 270 liters bagageutrymme. Fäller man baksätet blir lastvolymen 670 liter. Sedici är fram- eller fyrhjulsdriven med automatisk kraftfördelning. Markfrigången är 19 cm.

Modell: Fiat Sedici