Sök
Fiat Panda 4x4

Fiat Panda 4x4

Liten skogsmulle

2004-11-24

Testarna är positivt överraskade av Panda SUV, som trots sin svaga fyrhjulsdrift utan större problem tar sig fram på de mest varierande underlag. Dessutom drar den lite bensin.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld “Fräck design och högt bruksvärde”
Autocar “Affordable, practical and unpretentious”
Auto Strassenverkehr “Im Gelände kommt er erstaunlich weit”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Fiat Panda överraskar och är ett bra alternativ för den som inte vill ha en ”riktig” fyrhjulsdriven bil utan en mindre variant med liknande egenskaper. Bilen tar sig utan större problem fram på de flesta underlag. En testare påpekar dock att bilen knappast är något man kör längre sträckor på grund av motorns svaghet. Testarna påpekar att bensinåtgången är anmärkningsvärt låg, men en testare anser att inköpspriset är relativt högt.

Teknikens Värld

“Fräck design och högt bruksvärde”

Fiat-Panda-4x4-inside

Teknikens Värld menar att Panda 4x4 är liten och snål, och fyrhjulsdriften kan inte bli enklare. Normalt sett är bilen enbart framhjulsdriven, men om framhjulen tappar fästet ser en viskokoppling till att även bakhjulen börjar driva. Bilen är i första hand tänkt för asfalt men fungerar imponerande bra även i terräng, fortsätter testaren. Bilen tar sig fram på de flesta underlag eftersom markfrigången ändå är 16 cm. Bilen blir något surrig i kupén i högre farter, vilket kan uppfattas som störande. Bensinåtgången är anmärkningsvärt låg vilket är en klar fördel, anser testaren. Inköpspriset är dock omotiverat högt.

Källa: Teknikens Värld nr 21 2004
Autocar sept 2004
Auto Strassenverkehr nr 20 2004

Autocar

“Affordable, practical and unpretentious”

Fiat-Panda-4x4-front

Autocar är till en början en aning skeptisk, men menar att alla tvivel försvinner när väl viskokopplingen kopplar in bakhjulen. Bilen är perfekt för den som inte vill ha en ”riktig” fyrhjulsdriven bil men ändå vill ha de fyrhjulsdrivna egenskaperna, fortsätter testaren. Man sitter högt och styrningen är lätt om än något livlös. Panda har överlag en liten kupé, men samtidigt har den inte gjorts mindre trots att det fyrhjulsdrivna systemet tar en del plats. Bilen ger en hel del för pengarna och är både praktisk och opretentiös, avslutar testaren.

Auto Strassenverkehr

“Im Gelände kommt er erstaunlich weit”

Fiat-Panda-4x4-back

Auto Strassenverkehr menar att den som har kört fyrhjulsdrivet förut kan vara negativt inställd till Panda, men bara så länge man inte kört den. Bilen tar sig märkligt nog fram på de flesta underlag men man kan naturligtvis också köra den på asfalt utan problem, menar testaren. Dock bör man ha i åtanke att den högbyggda karossen drar ner motorns kapacitet. Tydligast märks detta på accelerationen på 20 sekunder från 0-100, ett resultat som knappast kan sägas vara bra. Bagageutrymmet är rymligt. Bilen saknar en del säkerhetsdetaljer som sidoairbags och huvudkuddar bak vilket är ett klart minus, avslutar testaren.

Cirkapris: 127000 kronor

Produktfakta: Fiat Panda 4x4 är en liten SUV vars motor är en R4 med fyra cylindrar och en volym på 1,2 liter. Den maximala effekten är 60 hk vid 5 000 r/min. Det maximala vridmomentet är 102 Nm vid 2 500 r/min. Fyrhjulsdrivningen sker via en viskokoppling och bilen är normalt framhjulsdriven. Växellådan är manuell och femväxlad. Bromsarna består av skivor fram och trummor bak. Axelavståndet är 230 cm, dimensionerna är 357(l)x160(b)x163(h) cm. Tjänstevikten är ca 980 kg och maxlasten 370 kg. Tanken rymmer 30 liter. Toppfarten är 145 km/h. Acceleration 0-100 km/h på 20 s. Vid blandad körning är bränsleförbrukningen 0,66 l/mil.

Modell: Fiat Panda 4x4