Sök
Citroën C-crosser

Citroën C-crosser

Fransk-japansk suv-saga

2007-10-12

C-crosser är Citroëns variant på Mitsubishi Outlander och Peugeot 4007. Varken bättre eller sämre enligt testarna, men kanske mer prisvärd.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Merci beaucop"
Vi bilägare "Bra köp"
Autocar "A convincing effort"
Car "Won't win prizes for solidity"
What car "Looks the part, drives well"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att C-crosser är en bra suv, hyfsat soppasnål och med god design. Det finns bra med lastyta men minimalt baksäte. Någon testare har synpunkter på växellådan.

Teknikens värld

"Merci beaucop"

Teknikens värld är man tacksamma för Frankrikes första suv. C-crosser är en modern bil utan den svajighet och aggressivitet som är normalt för biltypen. Den stora dieselmotorn sitter perfekt i bilen och ger godkänd förbrukning samt fart. Vidare går den föredömligt tyst. Både inuti och utanpå är detta samma bil som Mitsubishi Outlander. Det betyder ett bra baksäte och rejält med lastyta. Nödsätet längst bak är däremot inte mycket att hurra över. C-crosser är mer suv än Honda Crv, enligt testaren "en smart blandras med mycket godis".

Källa: www.teknikensvarld.se (SE)

Vi bilägare

"Bra köp"

Vi bilägare tycker att C-crosser är prisvärd och välutrustad. Det är egentligen bara fronten som skiljer C-crosser mot Mitsubishis original, men distinktionen är ändå tydlig. Testaren imponeras av den smidiga och starka dieselmotorn som tar bilen uppför branta backar utan problem. Dock är fjädringen lite väl styv för biltypen med 18-tumshjul, som ingår i Executive paketet. Den är lagom hög och ganska alert för att vara en suv, förutom att testaren inte är så nöjd med växellådan. Förbrukningen ligger lägre än för många vanliga kombimodeller och japansk tillverkning ger förväntningar på bra byggkvalitet.

Källa: www.vibilagare.se (SE)

Autocar

"A convincing effort"

Autocar tycker att C-crosser är ganska väldesignad och välbyggd, plus att dieselmotorn passar utmärkt i bilen. Co2-nivån är klart godkänd och både utrustning samt utrymmen är tilltalande menar Autocar. Även om sätena är platta och ser tråkiga ut sitter man bra även på långa resor med undantag för nödsätena längst bak. Tyvärr är det lite för många tråkiga plastsorter i kupén för att matcha priset som Citroën begär för C-crosser, vilket i England är betydligt mer än för den enklare utrustade Outlander. Synd att det saknas en automatlåda till den fina motorn. Detta är en betydligt bättre bil än Opel Antara/Chevrolet Captiva för ungefär samma pengar.

Källa: Autocar (GB) 5 sept 2007

Car

"Won't win prizes for solidity"

Brittiska tidningen Car testar både C-crosser och enäggstvillingen Peugeot 4007. Man är besviken på att det ambitiösa C-crosser projektet från 2001 bara mynnade ut i en Mitsubishi Outlander med andra dekaler. Men biltypen är efterfrågad även av fransoser. De två modellerna är en och samma vad gäller pris, kaross, motor och ända ner till däcken. Det franska bidraget till den japanska suven är främst dieselmotorn som ger bra prestanda men inte jättebra förbrukning. Trots hög komfort i fjädringen är väghållningen god, och bagageutrymmet tilltaget. Priset matchas inte av kvalitetskänslan menar Car.

Källa: Car (GB) september 2007

What car

"Looks the part, drives well"

What car jämför C-crosser med LR Freelander, där den senare avgår med segern. Den är bättre på det mesta förutom att den inte har något nödsäte. Freelandern är tystare, bekvämare och bättre på vägen. Däremot är C-crossern mer alert på vägen, medan Freelander är mer bekväm. Bilarna har i grunden samma motor och fartresurser. Andra fördelar hos Citroën är det skjutbara baksätet och det överlägsna bagageutrymmet. Däremot saknas möjlighet till automatlåda.

Källa: What car (GB) november 2007

Cirkapris: 305000 kronor

Produktfakta: Citroën C-crosser är en femdörrars suv med fem sittplatser plus två nödsäten längst bak. Motorerna består av 2,2 liter turbodiesel på 160 hk och 380 Nm (med partikelfilter) samt en bensinmotor på 2,4 liter och 170 hk. Förbrukning (diesel) 7,2 liter per 10 km blandad körning. Co2 191 gram/km. 0-100 går på 10 sekunder och toppfarten är 200 km/tim. Framhjulsdrivning med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och 6-växlad manuell låda är standard. Mått 464x181x171 cm.

Tillverkare: Citroën