Sök
Chevrolet Avalanche

Chevrolet Avalanche

Lika svårstoppad som en lavin?

2002-03-26

Den senaste i raden av livsstilsbilar baserade på det amerikanska truck-konceptet. Till skillnad från många andra gör den skäl för sitt robusta utseende och sin flexibla konstruktion.
Testkälla Kommentar
Edmund's "No ordinary Chevy truck"
4 Wheel Drive "Transformer på rymmen"
Auto Motor & Sport "En ypperlig transportör"

Vad tycker testarna?

 En bil som lovar mycket genom sitt aggressiva utseende, men som till stor del också håller vad den lovar. Testarna lovprisar de rejäla utrymmena som väl matchar det nästan skrämmande utseendet. Det är mycket jänkare över Avalanche både på in- och utsidan, med gungig fjädring, V8-muller och softad komfort. Auto Motor & Sport påpekar att det nya SUT-konceptet (sports utility truck) inte innebär en upphottad pickup med dubbelhytt. Eller så borde man kanske kalla detta för en UUT (ultimate utility vehicle) som Edmund’s gör. Här är det mycket mer komfort och utrustning, men inredningen är fortfarande plastig och kantig invändigt à la amerikansk pickup.

Chevrolet Avalanche bakBakdelen kan öppnas upp för att få in riktigt långa saker och detaljlösningarna är smarta, där det tredelade flaklocket kan öppnas upp och tas bort helt, resulterande i ett lastutrymme på drygt två meters längd. Motorn ger mycket bra kraft och tillsammans med utmärkt fyrhjulsdrift är det inga problem att åka i meterdjup snö, menar Auto Motor & Sport. 4 Wheel Drive tycker dessutom att bilen uppför sig bättre än väntat på vägen. Även om bilens vändradie är extremt stor så är den lättkörd och smidig i trafiken. Utrustningsmässigt är testarna dock inte helt belåtna över att det saknas saker som GPS-navigation och färddator, men kupén erbjuder istället gott om plats för alla åkande oavsett längd och dessutom med plats för sex personer.

 Plus + 

- Minus

 
 
 Tufft utseende 
Stor vändradie
 
 
 Smarta designlösningar 
Väldigt stor
 
 
 Oslagbar framkomlighet 
Väldigt dyr
 

Källa:

Till Edmunds hemsida
4 Wheel Drive nr 1 2002
Auto Motor & Sport nr 4 2002

Cirkapris: 600000 kronor

Produktfakta: Avalanche är en hybrid mellan amerikansk pickup och SUV med dubbelhytt och öppet flak. Det sistnämnda innebär att momsen teoretiskt är fullt avdragbar vilket kanske lär behövas med tanke på priset här i Sverige. Vi säger teoretiskt, eftersom Skattemyndigheten har invecklade regler för bilar. Avalanche bygger på Chevrolet Tahoes storebror Suburban, vilket är den största bilen i SUV-segmentet. Och precis som Suburban finns två storlekar på axelavstånd och motor. Den ”lilla” kallas 1500 och har 5,3-liters Vortec V8 på 285 hk och 5,3 liter. Den större kallas 2500 och har en big block V8 på 8 liters cylindervolym. Bagagevolymen uppges till 1400 liter och det öppna flaket täcks av ett tredelat lock som går att plocka bort om man så vill. Bilens mått är 5630x2020x1870 mm (Avalanche 1500) och tjänstevikten ca 2500 kg.