Sök
BMW X6M

BMW X6M

BMW lanserar inkorrekt effektmonster

2009-09-15

Att lansera en steroidversion av en redan alltför stor och törstig bil kan säkerligen väcka en hel del förargelse. Men alla oroar sig inte över kostnader eller miljö och X6M fyller väl ett behov.
Testkälla Betyg Kommentar
Edmund’s - “Powerfully weird”
Autocar 3/5 “Associated social stigma”
What Car 4/5 “Great engineering”

Vad tycker testarna?

Tidpunkten för att lansera en bil som BMW X6M kunde vara bättre. Det är en kompromisslös jättesuv med bara fyra sittplatser och en enorm motorstyrka. Högt pris och hög förbrukning oroar sannolikt inte klientelet till X6M och för den som verkligen vill ha det värsta i klassen, inkluderat Porsche Cayenne Turbo och Mercedes ML63 Amg, finns inte mycket annat att välja på förutom möjligen BMW X5M som ju faktiskt har fem sittplatser och ett vettigt bagageutrymme.

Edmund’s

“Powerfully weird”

Amerikanska Edmund’s påpekar det absurda i att X6M saknar konkurrenter (som skulle kunna vara Porsche Cayenne Turbo eller Mercedes ML63 AMG). Detta då X6 inte betecknas som SUV utan som ”sports car SAV”. Risken att varumärket BMW skadas av att lansera en sådan politiskt inkorrekt modell är dock inte större än när X5 först lanserades, menar testaren. En X6 förmedlar främst två saker; närvaro och massa. Stora 20-tumshjul (ser dock små ut på X6M) och några cm lägre chassi. Troligen är det inte någon slump att motorn ger 5 hk mer än den i Porsche Cayenne Turbo. ”Launch control” låter dig komma iväg snabbt vid rödlysen. X6M är absurd, men låt BMW bygga den så länge man också bygger bilar som M3, menar Edmund’s.

Källa: www.edmunds.com (US)

Autocar

“Associated social stigma”

Autocar kommenterar att X6 har både grepp och kapacitet, åtminstone på rak väg, men den speciella M-känslan är ändå ganska långt borta i denna monsterbil som knappast är korrekt ens med en hälften så stark dieselmotor. På vanlig väg är det en snabb, mullig och bekväm bil men på racerbanan uppför den sig inte alls som en M3 eller M5. Den är snabbare än alla andra stadsjeepar men varken roligare eller mer engagerande än en vanlig X6. Understyrningen är påtaglig och Autocar undrar varför BMW tagit fram bilen över huvud taget.

Källa: Autocar (GB) 15 july 2009

What Car

“Great engineering”

What Car menar att man inte ska läsa om BMW X6M om man har problem att klara sig genom lågkonjunkturen. Detta är en suv som spelar i högsta ligan som trumpetar ut sin ankomst med betydande överdåd och aggressiv framtoning. Automatlådan är supersnabb i sportläget och snäva kurvor är inga problem för super-suven. Här har BMW inte prioriterat några praktiska egenskaper, med bara fyra sittplatser och en starkt sluttande bakruta. Men även om ekonomin blir lidande av hög förbrukning och höga utsläpp är det nog inget som oroar köparen till X6M tror What Car.

Källa: What Car (UK) oct 2009

Cirkapris: 1070000 kronor

Produktfakta:

BMW X6MModell: Femdörrars Suv med fyra sittplatser
Motor: V8 bensin med dubbelturbo, 555 hk resp 680 NmDrivning: X-drive 4wd, 6-stegad automatlåda
Prestanda: 0-100 4,7 sek, toppfart 250 km/tim
Förbrukning: 13,9 liter, koldioxid 325 gram/km
Mått: L487xB198xH169 cm
Tankvolym: 85 liter
Utrustning: 20 tums hjul, aktivt chassi.

Tillverkare: Bmw