Sök
BMW X6 Active Hybrid

BMW X6 Active Hybrid

Bara halvt helylle

2010-04-29

Visst är det roligt att BMW X6 Active Hybrid är en snabb elhybrid, som är rolig att köra och duktigt bekväm. Men hur mycket miljöbil är det egentligen?
Testkälla Kommentar
Autocar "Rapid, refined and effortless"
Auto Motor & Sport "Man känner historiens vingslag"
Vi Bilägare "Vad är den egentligen bra för?"

Vad tycker testarna?

BMW X6 Active Hybrid är utan tvivel den snabbaste i sin klass, och däri ligger både dess potential och potentiella misslyckande. Testarna älskar att den tunga suven kommer upp i 100 km/h på under sex sekunder, men det är knappast en snål miljöbil i de lägena. Överlag är den törstig och betingar en halv miljon över BMWs dieselalternativ.

Autocar

"Rapid, refined and effortless"

För britterna blir BMW X6 Active Hybrid en marginalanteckning, eftersom den inte kommer med ratt på höger sida. Anledningen är att diesel blivit miljövalet i Storbritannien medan hybriderna gått spårlöst förbi. Annars gillar man bilen, de båda elmotorerna samarbetar sömlöst med V8:an, upp till ca 60 km/h kan de driva helt själva men bensinmotorn går oftast in och stöttar tidigare. Det mest imponerande med X6 Active Hybrid är att den accelererar som ingen annan hybrid, även om det inte är det mest miljövänliga sättet att köra. Den elassisterade styrningen är sedvanligt lätt men väl avvägd och centrerad. En ganska kompromisslös miljöbil.
BMW-2010-1

Källa: Autocar (GB) 11 nov 2009

Auto Motor & Sport

"Man känner historiens vingslag"

Även om man kört Toyota Prius förut är det en märklig känsla när en stor BMW förblir tyst när man vrider på startnyckeln. Motorvrålsfantaster behöver dock ej misströsta, V8-motorn har ett rejält orr om man pressar gasen lite. De bägge elmotorerna inte bara driver bilen, de laddar även generatorn vid inbromsningar. En liten bubbla på huven döljer delar av teknologin. För att få plats med batteriet baktill har bagageutrymmet fått stryka på foten, men det är bekvämt i den 2,5 ton tunga bilen som är hyfsat törstig jämfört med RX 450h. Någonstans visar X6 Active Hybrid snarare att BMW är med i leken än att man leder ligan, tycker Auto Motor & Sport.
BMW 2010

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 25 2009

Vi Bilägare

"Vad är den egentligen bra för?"

Den tunga X6-suven drar trots elmotorerna som lägst 11,5 liter medan X6 35d klarar sig på 8,3 liter/mil. Svaret stavas USA, där dieselbilar inte säljer bra och BMW tror att köpekretsen kommer gå igång på X6 Active Hybrids V8-motor som gör bilen till den snabbaste hybriden. Miljömässigt bidrar inte X6 Active Hybrid mycket, men hur är den att köra då? Det finns ett rejält bett som är svårt att inte uppskatta. En märklig bieffekt av att elmotorerna vid inbromsning framkallar ett ljud som påminner om amerikanska polissirener. Det här är ett svårsålt experiment, tror Vi Bilägare.
BMW 2010_1

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 1 2010

Cirkapris: 1070000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars halvkombi-suv
Motor:
V8 bensin, 407 hk resp 600 NmElmotor: 91+86 hk resp 260+280 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift och steglös automatlåda.
Prestanda:
0-100 km/ 5,6 s. Topphastighet 236 km/h.
Mått:
L 488/B 198/H 170 cm.
Tjänstevikt:
2500 kg.
Släpvikt:
1200 kg.
Förbrukning:
0,99 liter/mil. Koldioxid 231 g/km.