Sök
BMW X5 2007

BMW X5 2007

Större, starkare, snyggare

2006-12-06

BMW har valt att inte bara finslipa det ultimata suv-konceptet X5 utan gjort en helt ny version, den nya är längre, större, mer praktisk och överlag bättre, men kanske inte roligare.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 4/5 "More versatile than ever"
Din Side "Ser ikke ut som en buss"
Edmund's "More soothing and powerful"
Autocar "More mature, better packaged"

Vad tycker testarna?

Testkällorna är något oense om huruvida BMW har förändrat själen hos X5 eller inte. Klart är att den har vuxit både i storlek och känsla, men på det hela taget är det till det bättre. Men som en testare påpekar har lite av den kaxiga attityden försvunnit samtidigt som innermåtten förbättrats drastiskt. Nya X5 har mer benutrymme än 7-serien och mer bagageutrymme än 5-serie Touring, samtidigt som körställningen ligger mitt emellan 5-serien och lr Discovery.

What Car

"More versatile than ever"

BMW X5 2007 växelspakBrittiska What Car tycker att nya X5 fortfarande är den mest dynamiska suven på marknaden. Men det innebär inte att det är den bästa, allt beroende på vad man prioriterar. En hel del ny teknik finns såklart i X5 såsom en växelspak som bara förs framåt när man vill backa, och bakåt när man vill framåt, märkligt nog. Bilen som helt ändrade förutsättningarna för hur en suv skulle bete sig på vägen när den kom 1999 har dock aldrig varit något för den praktiskt inriktade familjen då fler än fem säten inte funnits att tillgå. Nu finns det sju sittplatser som tillval, men de bakre två är bara för barn. Överlag är detta en limousin som råkar se ut som en terrängbil. Den är stadigare än tidigare men gillar inte hål och ojämnheter i vägbanan. Automatlådan växlar omärkligt och väg- samt vindljud är minimerade. Dieselmotorn låter som en bensinmotor och lär stå för 80% av försäljningen enligt What Car.

Källa: What Car (GB) jan 2007

Din Side

"Ser ikke ut som en buss"

BMW X5 2007 baksidanNorska Din Side tycker att BMW varit förhållandevis försiktiga i designen av nya X5. Den ser modern ut och inte som en buss, trots 7-sitsmöjlighet. Inuti bilen är det mycket bättre plats för både människor och bagage. Jämfört med Audi Q7 och Mercedes GL är dock måtten på X5 betydligt lättare att hantera. V8-motorn är törstig och Din Side tror de allra flesta väljer dieseln, som alls inte är någon nödlösning i denna bil. Bland tillvalen märks Adaptive drive som reducerar krängningar i chassit till ett minimum. Inte för att det är så mycket krängningar från början heller, men Adaptive drive ger verkligen gokart-känsla i den stora suven enligt Din side. X5 är fortfarande den klart sportigaste terrängbilen vid sidan av Porsche Cayenne.

Källa: www.dinside.no (NO)

Edmund's

"More soothing and powerful"

BMW X5 2007 bakAmerikanska Edmund's tycker att BMW kör med hårklyveri när man kallar X5 för sports activity vehicle, men listan på bilar som också kan kallas för sav är numera ganska lång. Det är också längden på nya X5 som delvis ger den ett nytt utseende, mer som en stor kombi än den stubbiga, korta föregångaren. Den känns också mest av allt som en lyxig och stor sedan att köra, till skillnad från tidigare. Mer komfort men lika bra hantering på vägen alltså. Bilen flyter genom kurvorna utan någon som helst krängning som annars är vanligt på större suvar. Trots en viktökning på nära 200 kg är den nya bilen snabbare än den gamla, tack vare starkare V8-motor. Bromsskivorna är också större och effektivare. De extra sätena längst bak är dyra men värdelösa även till små barn. Körställningen är mitt emellan Land Rover Discovery och BMW 5-serie, en trevlig kompromiss. Baksätet har slösande utrymmen och allt andas toppkvalitet inuti bilen. Idrive är dock fortfarande ett onödigt krångligt sätt att byta radiostation menar Edmund's. X5 är på gott och ont fortfarande kung i sin egen skapade nisch.

Källa: www.edmunds.com (US)

Autocar

"More mature, better packaged"

Autocar tycker till skillnad från de flesta testare att X5 är förändrad i grunden. Testarens magsjuka ställde extra höga krav på stabilitet och komfort under provkörningen, och BMW:n klarade provet med bravur. Trots namnet och små utseendemässiga skillnader är nya X5 tämligen annorlunda mot den gamla. Den är framför allt större, med lika bra eller bättre benutrymme än i 7-serien samt ett riktigt bra bagageutrymme. Dieselmotorn har inga som helst problem med den högre vikten i nya X5, men den nya automatlådan är inte lika självklar och fungerar inte bra varken manuellt eller i sportläge, bara i normalläge. Förutom att den är större, är nya X5 också mer vuxen och sofistikerad med bättre sikt runtom och bättre åkkomfort. Men det finns också tendenser till understyrning och på sätt och vis har X5 förlorat udden. Vilket kanske ändå inte spelar så stor roll i verkliga livet menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 15 nov 2006

Cirkapris: 495000 kronor

Produktfakta: BMW X5 är en femdörrars suv i stora klassen med plats för fem åkande, eller sju med extrasäten bak (tillval). Den finns till att börja med i tre versioner med rak sexcylindrig dieselmotor på 3 liter och 235 hk/520 Nm, rak bensinsexa på 272 hk och 315 Nm samt bensin-V8 på 355 hk och 475 Nm. Samtliga med 6-stegad automatlåda. Co2-utsläpp 231 gram/km för dieselmotorn, 260 resp 299 gram/km för bensinmotorerna. Blandad bränsleförbrukning 8,7/10,9/12,5 liter per 100 km. Cirkapriset avser X5 3,0d i standardutförande. Maxhastighet 216 km/tim, 0-100 på 8,3 sekunder. Standardutrustningen inkluderar punkteringsfria 18-tums däck och elektronisk handbroms. Bland tillvalen finns luftfjädring bak samt kameror framåt, bakåt och i sidospeglarna. Max släpvagnsvikt 2700 kg. Mått 485x193x173 cm.

Tillverkare: Bmw