Sök
BMW X3

BMW X3

Mindre och större än X5

2003-12-16

BMW lanserar en helt ny SUV med köregenskaper som lämnar konkurrensen bakom sig i kurvorna. Den är mindre än X5 men rymmer ändå mer bagage än storebror.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Gott om utrymme, lätt att lasta”
Edmund’s ”Finally, a True 3 Series Killer”
Auto Zeitung ”Der Allrad-Sportler”

Vad tycker testarna?

Testarna är mycket positiva till BMW X3. Köregenskaperna utses av en testare till klassens bästa och en stor anledning till detta är den nya xDrive. Två testare klagar över alla stora plastsjok som ger ett billigt intryck. En testare ger plus i kanten för stort bagageutrymme och bra lastyta.

Teknikens Värld

”Gott om utrymme, lätt att lasta”

BMWX3intTeknikens Värld tror att många kommer att vilja vänta på nya BMW X5 innan man bestämmer sig för en ny BMW SAV (sports activity vehicle). I själva verket skiljer inte mycket storleksmässigt mellan X3 och X5. Det finns mer utrymme för last hos X3 och den som lastar står lätt raklång under luckan. Men testaren är skeptisk till de stora plastsjok som dominerar fram- och bakpartiet. De är olackerade och klumpiga och ska ge en känsla av äventyr och stöttålighet. Även inuti finns gott om plast i instrumentbrädan men för övrigt påminner interiören om BMW Z4. Testaren imponeras däremot över xDrive. När framhjulen strävar rakt fram i en kurva samarbetar xDrive med antisladdsystemet och bakhjulen får genast mycket mer att säga till om. Och allt sker smärtfritt och märks knappt menar testaren som överlag är positiv till denna nya (och dyra) lilla stadsjeep.

Källa: Teknikens Värld nr 24 2003
Till Edmund's startsida
Auto Zeitung nr 23 2003

Edmund’s

”Finally, a True 3 Series Killer”

Edmund’s påpekar också att det kanske är lite för mycket plast vid kofångaren, men menar att BMW X3 3.0i är en ögonsten från alla andra vinklar. Testaren upplever köregenskaperna som utmärkta på så sätt att bilen lever upp till de förväntningar som uppstår då en ny BMW lanseras. Om testaren får välja föredrar han köregenskaperna hos denna SUV framför 3-serie sedan. Delvis på grund av xDrivesystemet som placerar bilen i en klass för sig körmässigt. Jämfört med tidigare bästsäljande BMW X5 står sig X3 mycket bra. BMW X3 känns lättare och mer hanterbar, vilket gör den till den SUV med bäst körförmåga. Inredningen är typisk för BMW och den verkligt musikintresserade kan tänkas välja till monsteranläggningen på cirka 500 watt med 10 högtalare. Säkerheten är hög med åtta airbags, backvarnare, övervakare för hjultryck och adaptiva framlyktor. Dessutom finns Bluetooth för att telefonen i bilen inte ska behöva hållas i handen under körning. BMW har tilltalande design, goda prestanda och utmärkta köregenskaper.

Auto Zeitung

”Der Allrad-Sportler”

BMWX3bakAuto Zeitung är förväntansfulla och intrycken låter inte vänta på sig. Karossen går i stil med andra nya modeller från BMW och drivsystemet xDrive lever upp till förväntningarna genom att stabilisera åkturen när testarna är lite för ivriga på gaspedalen. Trots att BMW X3 väger närmare 1,8 ton upplevs den som lätt, något som förvånar testaren. Det är roligt att ta kurvor om de som här tas med grace. Med hela 480 eller 1560 liters bagageutrymme överträffar X3 dessutom den större X5, något som bevisar att det inte alltid är storleken som räknas. BMW X3 har stora likheter med X5 men trivs bättre i kurvig terräng. Det är inte för inte som testaren ger bilen epitetet ”sportkombi med offroadegenskaper”.

Cirkapris: 395000 kronor

Produktfakta: BMW X3 finns med rak bensinsexa i form av 3,0i och rak turbodieselsexa 3,0d. X3 är utrustad med xDrive vilket är BMWs nya system för kraftöverföring mellan fram- och bakhjul. För tyngdpunktens skull är fyrhjulsdriftssystemet ”lågbyggt” och kraftöverföringen sköts steglöst. I normalläge är den 60/40 bak/fram, men under acceleration 50/50. Vridmomentet i 3,0i är 300 Nm vid 3500 r/min och effekten 231 hk vid 5900 r/min. Motsvarande siffror för 3,0d är 400 Nm och 204 hk. Toppfart 210 km/h och 0-100 nås på 7,8 eller 7,9 sek med 6-växlad manuell låda. Det finns även en 5-växlad automatlåda som tillval. Vändcirkeln är 11,7 m. Bromsarna är ventilerade fram och bak. Bagageutrymmet rymmer 480 respektive 1560 liter. Tjänstevikten är 1835 kg med en maxlast på 425 kg och en släpvikt på 2000 kg. Tanken rymmer 67 liter och förbrukningen är uppskattad till 1,14 l/mil vid blandad körning (bensin) respektive 0,79 liter (diesel). BMW X3 kommer också i en modell med en 2,5-litersmotor på 192 hk.

Modell: BMW X3