Sök
BMW X3 3,Osd

BMW X3 3,Osd

X3 har fortfarande lillebrorskomplex

2006-10-16

BMW X3 lider fortfarande av komplex mot den större X5. Frågan är varför man ska köpa en X3, men den nya raka dieselsexan under huven gör detta till en fyrhjulsdriven sportbil.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport - Mindre bruks och mer lyx.
Autocar 3/5 Never much of a beauty.
What Car 4/5 Impressive response at motorway speeds

Vad tycker testarna?

Problemet med X3 är att den fortfarande lever i skuggan av den lite större och lite bättre X5. Man lyfter fram den nya motorn som för övrigt är samma motor som i 535d fast med ännu lite mer effekt. Rent utseendemässigt ser nya X3 lite lyxigare ut än tidigare. Smärre förändringar har skett utvändigt med nya lampor och lackade stötfångare. Invändigt återfinns större dörrfickor, ny klädsel med nya färger med mera. Ett par testare uppmärksammar den dåliga komforten på ojämna underlag, däckbuller och ett visst skakande i chassit vid låga hastigheter.

Auto Motor & Sport

Mindre bruks och mer lyx.

frontAuto Motor & Sport menar att nya X3 har genomgått en smärre ansiktslyftning. Utvändigt är ändringarna så små att det är svårt att se vad det är man har ändrat. Bland annat delvis lackerade stötfångare, strålkastarna är nya och baklamporna har fått LCD-teknik. Det sammantagna intrycket är att X3 nu är mer lyxig. Invändigt har bilen fått ny klädsel med nya färger och så har dörrsidorna fått ny utformning. Testaren gillar motorn som är en treliters rak dieselsexa med biturbo, som drar iväg till 100 km/h på 6,6 sekunder och där accelerationen avtar först vid 220 km/h. Precis som på tidigare modeller är det krängfritt beteende, skarp styrkänsla och bra respons. Negativt är att bilen inte gör sig bra på ojämna underlag.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 20 2006

Autocar

Never much of a beauty.

bakAutocar säger att BMW med nya X3 3,0sd måste bevisa att detta är en bil att räkna med, med tanke på tidigare kritik av X3. Autocar tycker att den nya titanfärgade grillen ger nosen ett bättre utseende. Man nämner också att stötfångarna är målade i samma färg som resten av bilen, vilket är positivt. Autocar anser att BMW misslyckats med att få bort skakandet i chassit vid låga hastigheter och däckbuller vid höga hastigheter. Testaren tror inte att nya X3 ska ställa till allt för stora problem för Land Rover och det krävs en prissänkning för att Autocar ska välja X3 3,0sd istället för den större och bättre X5.

Källa: Autocar (GB), nr 20 2006

What Car

Impressive response at motorway speeds

vinkelWhat Car jämför också X3 indirekt med X5 och säger att skillnaderna mellan de bägge är små. Frågan blir varför man vill köpa en bil med mindre utrymme och mindre klass när man kan få en X5 för bara en liten slant till. Den stora skillnaden mot tidigare modeller är den nya motorn, designdetaljerna i kupén, nya stötfångare och nya lampor bak och fram. X3:ans framgång tror man till stor del beror på att rivalerna inte gör mellanstora fyrhjulsdrivna bilar. What Car har svårt att se ändringarna på nya X3, men motorn, samma som i 535d och 335d, får gehör även här då bilen flyger fram. Även här får X3 dåligt betyg på ojämna underlag. Testaren är emellertid imponerad av rymligheten i bagageutrymmet.

Källa: What Car (GB), nr nov. 2006

Cirkapris: 472000 kronor

Produktfakta: BMW X3 3,0sd är en femdörrars, mellanstor SUV med X-drive fyrhjulsdrift med en rak treliters dieselsexa med dubbla turbo och 286 hk. Vridmomentet är 580 Nm vid 1750-2250 varv/min. Måtten är 457x185x167 cm. Tjänstevikten är 2025 kg och maxlasten 435 kg. Bilen gör 0-100 på 6,6 sek. Toppfarten är 240 km/tim och bränsleförbrukning vid blandad körning är 0,87 l/mil med sexstegad steptronic automatlåda. Till X3 finns flera motoralternativ, både bensin och diesel. Komfortstolar finns som tillval liksom en hel rad andra tillbehör.

Tillverkare: Bmw