Sök
BMW X1

BMW X1

Bättre köp än X3

2009-11-11

BMW X1 vill gärna representera något nytt med sin ”Urban Crossover”, men alla känner igen en liten suv när de ser en. Försäljningsframgångar spås, men det finns invändningar hos testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Handling is a revelation”
Teknikens Värld ”Funktionellt men långt ifrån kul”
Auto Motor & Sport ”Lite roligare och lite smartare”

Vad tycker testarna?

Det råder ingen tvekan om att X1 kommer dra in pengar till BMW, precis som alla föregångare i X-serien. I mångt och mycket erbjuder den samma allsidiga biltyp som X3, men till lägre pris. Måtten är snarlika, liksom utrymmena, åtminstone fram tills nya X3 lanseras. Tyvärr erbjuds ingen större körkänsla och fjädringen är alldeles för hård. Inredningen har lite för mycket billiga plastdetaljer för att ge den riktiga premiumkänslan och motorljudet är väldigt framträdande.

Autocar

”Handling is a revelation”

Autocar gör analysen att i likhet med konkurrenternas strävan att hitta på nya versioner av suv:ar som kallas för något annat har BMW skapat X1. Byggd på X3-estetik men mindre och utan någon suv-känsla i körningen. Det är inledningsvis precis så bra som det låter. Körkänslan finns kvar från 3-serien och kraften levereras sömlöst på ett sätt som ingen dieselbil i den här storleken kan jämföras med. Tyvärr kommer det motorljud i paritet med den kraften och fjädringen är hopplöst hård. Det här känns inte som en revolution men BMW är klart ensamma i den här nischen för tillfället, menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 3 juni 2009

Teknikens Värld

”Funktionellt men långt ifrån kul”

X:et i X1 indikerar att det här är en bil som hanterar terrängkörning. Samtidigt vet Teknikens Värld att de små suv:arna köps av stadsbefolkning i huvudsak, varpå det är ärligt att BMW X1 erbjuds med enbart bakhjulsdrift om så önskas. Det känns som att sitta bakom ratten på en vanlig personbil då X1 har låg mankhöjd. Någon vidare körglädje står inte heller att finna. Allt är funktionellt men trist, det gäller paneler, fjädring och känslan av kallstart från start & stopp funktionen. Trots dessa omdömen lär X1 bli en storsäljare, för samma saker har sagts om X6 liksom Porsche Cayenne.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 23 2009

Auto Motor & Sport

”Lite roligare och lite smartare”

Auto Motor & sport bryr sig inte vilken bilklass BMW vill placera X1 i, frågan är om man får plats? Jodå, utan problem både fram- som baktill. Takhöjden är rentav bättre än i X3 och benutrymmet utmärkt. Ryggstöden kan fällas för att ge motsvarande bagageutrymme men det blir ingen platt lastyta. Inredningen känns modern med sitt ljusa läder och kanske de tydligaste instrumentpanelerna som finns att tillgå. Körkänslan är klassisk BMW, med andra ord väldigt alert. Performance control gör det svårt att uppnå understyrning ens med flit och bilen viker sig runt kurvor lekande lätt. I mångt och mycket gör X1 sin systerbil X3 helt överflödig tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 22 2009

Cirkapris: 321000 kronor

Produktfakta:

BMW X1 2,0d
Modell: Femdörrars minisuv med fem sittplatser
Motor: Dieselturbo, 177 resp 350 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 213 km/h, 0-100 km/h 8,4 sek.
Förbrukning: 0,58 l/mil blandad körning.
Koldioxid 153 g/km.
Mått: L 445/B 180/H 155 cm.
Tjänstevikt: 1650 kg.
Tankvolym: 63 liter.
Övriga versioner: 18d och 20d s-drive (bakhjulsdrift), 23d och 28i x-drive.

Tillverkare: Bmw