Sök
Audi Allroad 2006

Audi Allroad 2006

Kompetent offroadleksak

2006-06-19

För familjen som skall åka långt, bekvämt och säkert så är Audi Allroad ett mer än intressant alternativ till en fullfjädrad SUV.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”It handles well”
Auto Motor & Sport - ”Suverän komfort”
Auto Bild - ”Den smartaste kompromissen”

Vad tycker testarna?

Testarna testar olika motormodeller, samtliga får mycket bra betyg och är mycket kapabla. En testare provar minsta bensinmotorn och menar att den är så bra att den får övriga motorer att framstå som överflödiga. Den automatiska växellådan är mycket smidig och styrningen fungerar bra. Bilen ligger bra på vägen. En testare menar att offroadegenskaperna får godkänt men inte mer, medan en annan testare menar att bilen hanterar olika underlag med lätthet.

Autocar

”It handles well”

Audi Allroad 2006 bakAutocar provkör dieselmotorn på 3,0 liter och tycker att bilen utan problem tar skarpa kurvor i hög fart, och att den är överlag bättre att köra än föregångaren. Motorn förmedlar en avslappnad känsla samtidigt som den svarar direkt på kommandon. I jämförelse gör bensinmotorn på 3,2 liter att växellådan får anstränga sig mer vid tuff körning, men å andra sidan är den stadigare på vägbanan. Bromsarna är bra, men verkar ansträngda när de utsätts för större prövningar. Invändigt är bilen i toppklass och testaren menar att detta är ett område som Audi är bra på. Utrymmesmässigt finns ingenting att klaga på, alla sitter bekvämt och bagageutrymmet är tilltaget.

Källa: Autocar (GB) maj 2006

Auto Motor & Sport

”Suverän komfort”

Audi Allroad 2006 interiörAuto Motor & Sport testar V8-motorn i 4,2 FSI och imponeras av accelerationen 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Därefter tar det inte lång stund innan bilen nått toppfarten på 250 km/h. Motorn är överhuvudtaget mycket kraftfull och kompetent samtidigt som den samarbetar bra med den automatiska växellådan. Styrningen kunde varit ett strå vassare, men köregenskaperna är annars mycket bra. Dessutom lämnar komforten inget övrigt att önska, luftfjädringen är standard och den höga markfrigången ger ordentliga fjädringsvägar. Bilen är dock inte alltför terrängduglig. Dessutom är priset relativt högt.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 10 2006

Auto Bild

”Den smartaste kompromissen”

Audi Allroad 2006 sidanAuto Bild testar Allroad 2,7 TDI och menar att den är ett fullgott alternativ. Bilen tar sig fram snabbt och säkert och uppvisar ett mycket bra vridmoment. Övriga motoralternativ framstår nästan som överflödiga. Den automatiska växellådan agerar snabbt och smidigt vilket gör bilen till ett nöje att köra. Bilen är väl rustad för olika typer av terräng och hanterar de mest skilda miljöer med den äran. Det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP går dessutom att ställa in i läge "offroad" för att fördela kraften bättre mellan hjulen. Audi Q7 är rymligare, men uppvisar inte särskilt mycket bättre offroadegenskaper och är med en högre kostnad inte ett bättre köp.

Källa: Auto Bild (SE) nr 10 2006

Cirkapris: 440000 kronor

Produktfakta: Audi Allroad 2006 levereras med fyra olika motoralternativ i form av 2,7 TDI, 3,0 TDI samt 3,2 FSI och 4,2 FSI. V8-motorn på 4,2 liter har en volym på 4163 cm3 och har en maximal effekt på 350 hk vid 6800 r/min. Det maximala dragmomentet är 440 Nm vid 3500 r/min. Växellådan är sexstegad automatisk Tiptronic. Till 3,0 TDI finns även en manuell sexstegad växellåda. Accelerationen 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och toppfarten är 250 km/h i 4,2 FSI. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 11,2 l/100 km med samma motor. De yttre dimensionerna är 493(l)x186(b)x152(h) cm och tjänstevikten är cirka 1955 kg. Cirkapriset avser 2,7 TDI.