Sök
Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Allroad für Alle

2009-06-05

Audi höjer mankhöjden på A4 Avant och vips har A4 Allroad fötts. Den är tänkt att klara de flesta vägförhållanden men trivs uppenbart bäst på jämn asfalt.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 ”The revelation is the ride”
Auto Motor & Sport ”Ser imponerande ut och är det också”
Vi Bilägare ”Främst ämnad för asfalt”

Vad tycker testarna?

180 mm markfrigång och plastkåpor är vad som särpräglar Allroad mot en vanlig A4 Avant. Det är kanske inte så illa som det låter, en av de svenska testarna tycker den här typen av bil är som gjord just för svenska förhållanden – motorvägsvänlig men ändå redo att ta sig an en dåligt efterhållen vinterväg. Alla är inte lika imponerade och tycker A4 Allroad gör sig bäst på jämn och fin asfalt, några direkta terrängegenskaper har den inte. Prismässigt lägger den sig under A6 Allroad på samma nivå som Saab 9-3X som kommer få det tufft i lanseringen.

Autocar

”The revelation is the ride”

Audi A4 Allroad 2,0 Tdi 1Med sin balanserade karosshöjd har A4 Allroad mer pondus på vägen än de flesta bilar, tycker Autocar. Jämfört med A4 Avant klarar den svåra förhållanden bättre och jämfört med Q5 är den mer förfinad på motorvägen. Inredningen håller sedvanligt hög kvalitet. Bilen kommer med tre motorval och den förväntade storsäljaren blir 2,0 TFSI. A4 Allroad har bra väggrepp, fast fjädring och är mycket bil för pengarna, men frågan för den brittiska tidningen är om den kommer klara sig bättre försäljningsmässigt i England än den dyrare storebror A6 Allroad.

Källa: Autocar (GB) 8 april 2009

Auto Motor & Sport

”Ser imponerande ut och är det också”

Audi A4 Allroad 2,0 Tdi 2Det ser tufft ut för Saab 9-3X innan försäljningen ens börjat, skriver Auto Motor & Sport. A4 Allroad är lillebror till A6 Allroad, en av Audis bästsäljare. I princip rör det sig om en A4 Avant som höjts upp till 180 mm markfrigång och fått en plastkjol runt höfterna. Jämfört med A4 kränger den lite mer i kurvorna men det rör sig ändå om en ganska hårt uppstyrd fjädring med tydliga tankar på autobahn snarare än dåliga vägar. Bilen är utrustad med start/stopp-teknik som sägs klara svenska vinterförhållanden. En annan nyhet är den i dessa miljötänkartider allt mer populära växelrekommenderaren. Prismässigt lägger sig A4 Allroad nära en extrautrustad A4 Avant quattro och kommer bli en jobbig konkurrent för 9-3X och XC70, tror testaren.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 9 2009

Vi Bilägare

”Främst ämnad för asfalt”

Audi A4 Allroad 2,0 Tdi 3Lite föraktfullt kan man kalla de upphöjda kombimodellerna för bilar med galonbyxor, skriver Vi Bilägare. Men egentligen är de perfekta för svenska förhållanden, pigga på motorvägen och samtidigt redo för dåligt hållna vintervägar. Fyrhjulsdriften är god med sin 40/60-fördelning på fram- respektive bakhjulen. Störst skillnad mot A6 Allroad är att A4 inte har luftfjädring som gör det möjligt att justera markfrigången. Vi Bilägare upplever detta som en miss och tror att köparna hade varit redo att betala för valfrihet. I terrängen är A4 Allroad begränsad och klarar inte snövallar eller djupa traktorspår så bra. Den strama fjädringen är också en begränsning. Dieselmotorn klär dock bilen och på finare vägar är den en fröjd att köra tycker Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 7 2009

Cirkapris: 340000 kronor

Produktfakta:

Audi A4 Allroad 2,0 Tdi
Modell: Femsitsig, femdörrars kombi
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, 170 hk och 350 Nm vid 1750 v/min
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, quattro fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h 8,9 s. Topphastighet 213 km/h
Övriga versioner: 2,0 Tfsi, 3,0 Tdi
Mått: 472x184x150 cm
Förbrukning: 0,64 l/mil, Co2 169 g/km

Tillverkare: Audi