Sök
VW Phaeton

VW Phaeton

Ingen folkvagn

2002-06-05

VW har lånat namnet till sin lyxbil från sonen till solguden Helios. Formidabel utrustning och komfort kännetecknar VW Phaeton i testerna, men det återspeglas också i det höga priset.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Kvalitetskänsla"
Teknikens Värld "Lyxbil som matchar de bästa"
Auto Zeitung "Kraftvolles design"
Top Gear "Quiet as a U-boat"

Vad tycker testarna?

Tre testare är positiva och menar att VW verkligen satsat både på kvalitet, lyxkänsla och komfort med nya Phaeton. De flesta är imponerade av funktionerna, designen och körningen som är både stabil och säker. Fördelar är detaljkvaliteten, materialvalet, styrningen och den nya luftfjärdringen. Phaeton är också mycket tystgående och flyter nästan fram på vägarna. En testare är mer kritisk överlag till VW mer än Phaeton som modell och tror inte att den kan konkurrera på allvar i lyxklassen, men testaren är ändå lite imponerad av Phaeton.

Auto Motor & Sport

"Kvalitetskänsla"

Pedantisk detaljkvalitet
Pedantisk detaljkvalitet

Auto Motor & Sport provkör Phaeton på lappländska vintervägar. Den är oerhört stabil då den är fyrhjulsdriven med den nya luftfjädringen. En snygg design kännetecknar Phaeton och här finns tydliga spår av pedantisk detaljkvalitet och fina material. Kupéutrymmet är bra men i baksätet känns det trångt då bilens takhöjd blir lägre baktill. Informationsdisplayen innehåller 300 funktioner och bilen uppvisar en del snygga finesser. På styrningen finns inget att klaga. Ratten känns exakt och lätt att hantera. Greppet är bra även på isig väg och bräcker både Mercedes S-klass och BMW 7-serie. En kraftfull och stabil bil, menar testaren som slutsats.

Källa: Auto Motor & Sport nr 2, 2002
Teknikens Värld nr 7, 2002
Auto Zeitung nr 8, 2002
Top Gear mars, 2002

Teknikens Värld

"Lyxbil som matchar de bästa"

Teknikens Värld tycker att Phaeton vid första anblicken liknar Passat, dock är Phaeton slankare och sportigare men saknar den tyngd som BMW och Mercedes utstrålar. Utrustningen och inredningen är genomtänkta och snygga och det luktar lyxkomfort lång väg. Dessutom säljs modellen med ett tryggt serviceavtal. Phaeton kan i alla fall tekniskt konkurrera med andra bilar i lyxklass, menar Teknikens Värld. 

Auto Zeitung

"Kraftvolles design"

Stabil och sportig körkänsla
Stabil och sportig körkänsla

Tyska Auto Zeitung anser att Phaeton är en ganska fantastisk skapelse. Helt tystgående och man känner nästan inte att motorn är på vid körning. I en hastighet på 270 km flyter testaren fram på landsvägarna i Dubai och skänker tacksamt en tanke åt den individuella luftkonditioneringen och tycker att man sitter mycket bekvämt. Tekniskt är modellen raffinerad. Styrningen är precis och stabil, men något understyrd när man drastiskt saktar in från höga farter. Bromsarna är suveräna och körkänslan är stabil och sportigt betonad. VW har satsat på kvalitet i första hand och en bra image skadar väl heller inte, menar testaren. 

Top Gear

"Quiet as a U-boat"

Tystgående men inte direkt lyxig
Tystgående men inte direkt lyxig

Top Gear tror inte helt på att VW med sin folkliga image kan skapa sig ett namn i lyxklassen. Det är inte storleken eller utförandet av Phaeton man hänger upp sig på, men designen utstrålar inte någon direkt lyxkänsla då tyskarna inte ens kan tillhandahålla en praktfull träratt menar man. Utrustningen och finesserna i Phaeton innehåller dock allt man kan tänkas önska sig och bilen är mycket tystgående med en toppfart på nästan 300 km i timmen. Phaeton känns både stadig och säker på vägen men informationspanelen är svår att förstå, liksom hela konceptet.

Cirkapris: 600000 kronor

Produktfakta:

VW Phaeton lanseras i Sverige på senhösten 2002 och är Volkswagens första bil i lyxklass. Med den strömlinjeformade designen skiljer den sig rejält från tidigare VW-modeller. Phaeton kan väljas med den kraftfulla W12 motorn på 6 liter och 420 hk eller den lättare W8 bensinmotorn på 3,2 liter och 241 hk. Varje bil kan anpassas efter sin ägare där ett digert urval av material och inredning står till buds med läder, nappa, trä, krom och två eller tre platser där bak. Färgerna på läderklädseln är kristallgrå, antracit, solbeige, marinblå eller petrol i olika kvaliteter. Ratten kan väljas i exotiska träslag som eukalyptus, myrten, ädelnöt eller kastanj och dessutom med intarsiainläggningar. Phaeton W12 når en maxhastighet av 300 km i timmen med spärr vid 250 km/h. Fyrhjulsdrivna Phaeton har fyra dörrar och 5-stegs automatväxel.

Luftfjädringen kan ställas i fyra lägen för variabel höjd och modellen har luftkonditionering med individuella klimatzoner för samtliga passagerarplatser. Via en 7 tums informationsdisplay kan man komma åt hastighet, bensinförbrukning, trycket i hjulen samt ett navigationssystem som kan ta emot TV och video. Phaetons tjänstevikt är 2300 kg och måtten är 5080x1900x1450 mm. Priset avser Phaeton W8 men är endast ungefärligt då detta inte är fastställt ännu.

Modell: VW Phaeton