Sök
VW Phaeton V10 TDI

VW Phaeton V10 TDI

Överdådig diesellyx

2003-10-13

313 hk, 750 nm och en hel del lull-lull erbjuds i denna dieseldrivna version av Phaeton.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Zeitung 3592/5000 "Besonders nobel"
Top Gear "Posh and specced"
Auto motor und sport 515/650 "Hervorragende Fahrleistungen"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att VW Phaeton är en lyckad konkurrent till de traditionellt stora tillverkarna inom det lyxigare segmentet. Bilen har acceleration och kraft i mängder. Inne i kupén trivs testarna bra, men flera anmärker på att det kan bli krångligt för föraren att sätta sig. Väl på plats sitter man kungligt. Köregenskaperna bedöms dock som trista, det är bekvämt att åka i bilen men en livlös styrning ser till att föraren får det tråkigt bakom ratten. Sammanfattningsvis en bra bil med några få mindre brister, en värdig konkurrent men inget som höjer ribban för de stora grabbarna i klassen tycks testarna mena.

Auto Zeitung

"Besonders nobel"

phaeton_interior1Auto Zeitung ser med viss andakt hur testfältet rullar in utanför redaktionen, fyra av de lyxigaste dieselbilarna ska testas. Audi A8 4,0 TDI, BMW 740d, Mercedes S400 CDI och nykomlingen VW Phaeton TDI. Testaren konstaterar att Phaeton med sina 313 hästar har mest kraft av deltagarna, även om det snart visar sig att folkans vikt drar ner på kraftkänslan. Inredningen känns väldigt lyxig och smart. Däremot blir det avdrag för krånglig i- och urstigning. Körkomforten anses vara snäppet lägre än hos konkurrenterna, både vad gäller bullernivåer och fjädring/dämpning. Efter omfattande testkörning menar testaren att Audi A8 är klar vinnare, tvåa blir Mercan och VW Phaeton placerar sig på en tredjeplats framför BMW 740d.

Källa: Auto Zeitung, Nr 12 2003
Top Gear, Jun. 2003
Auto motor und sport, Nr 18 2003

Top Gear

"Posh and specced"

Top Gear tycker att designen är riktigt lyckad även om den stora VW loggan på grillen känns billig. Kupémiljön tilltalar testaren, det känns lyxigt och man sitter väldigt bekvämt. Kommentarer fälls angående vissa instrument som nästan hamnar utanför en normallång persons räckvidd. Phaetonskylten på instrumentpanelen känns lite onödig. På vägen känns det mesta bra, men det når inte riktigt fram till ”väldigt bra”. Accelerationen får klart godkänt, fjädringen är inte perfekt men klart godkänd. Det låter en del om däcken och styrningen är tråkig. En seriös utmanare men ingen solklar vinnare, avslutar Top Gear.

Auto motor und sport

"Hervorragende Fahrleistungen"

phaeton_interior2Auto motor und sport jämför Audi A8 4,0 TDI med VW Phaeton V10 TDI. Även denne testare konstaterar att Phaeton trots sitt övertag i hästkrafter och Newtonmeter inte känns snabbare eller kraftfullare än A8 som går i en annan viktklass. Båda anses ha kraft i överflöd, stigningar i vägen märks knappt och accelerationen konkurrerar med den som vissa sportbilar erbjuder. Rent körmässigt konstaterar testaren att Phaeton erbjuder snäppet mer komfort men Audin är roligare att köra. Det är framförallt den hårt servounderstödda styrningen hos folkan som drar ner på betyget inom denna kategori. Inne i kupén tappar bilen mark beroende på mindre lyckad instrumentbelysning, även en del problem med insteget på förarplatsen drar ner betyget. I slutändan är det Audi A8 som drar det längsta strået med 541 poäng.

Cirkapris: 800000 kronor

Produktfakta: VW Phaeton V10 TDI drivs av en tiocylindrig turbodiesel som ger 313 hästar (230 kW) och 750 Nm vid 2000 varv. Motorn är densamma som i terrängbilen Touareg. Standardväxellådan är en sexväxlad automat som förmedlar kraften till den permanenta fyrhjulsdriften. Luftfjädring och adaptiv fjädring tillhör standardutrustningen liksom ESP, lättmetallfälgar, färddator, läderklädsel m.m. 0-100 km/h går på 7,7 sekunder och 60-120 km/h tar 4 sekunder. Bromssträckan från 100 km/h är ca 40 m. Mått 506x190x145 cm, tjänstevikt 2454 kg.

Modell: VW Phaeton V10 TDI