Sök
VW Passat W8

VW Passat W8

Welterviktare

2002-08-04

VW Passat W8 har bra väghållning och är trevlig att köra, men drar mycket bensin och har en tendens att gå ryckigt i lägre hastigheter. Motorn ger inte den respons testarna förväntar sig.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 46/60 "Häpnadsväckande bränsletörst"
Teknikens Värld 4/5 "Håller inte vad den lovar"
Top Gear 3/5 "Charismatic engine"
Vi Bilägare "Snäll som ett lamm"
Spray Bilnytt 3/5 "Välbyggd"

Vad tycker testarna?

De flesta menar att VW Passat W8 är en välbyggd bil med hyfsade köregenskaper och prestanda. Väghållningen är bra, mycket tack vare fyrhjulsdriften. Ett par av testarna påpekar att bilen går ryckigt vid lägre hastigheter och man är oense om motorns respons. De flesta tycker att W8-motorn är lite tam och att den förväntade upplevelsen uteblir, även om någon kallar motorn för "karismatisk". Testarna är dock överens om att motorn drar mycket bensin. Bilen har en tendens att kännas understyrd och då särskilt vid inbromsning och undanmanöver. Prismässigt håller W8 en ganska normal nivå. Men flera av testarna upplyser om att det finns många trevliga bilar i samma prisklass och det är värt att se sig omkring.

Auto Motor & Sport

"Häpnadsväckande bränsletörst"

Säkra köregenskaper
Säkra köregenskaper

Auto Motor & Sport påpekar att folkvagnen till slut har fått en rejäl motor i nya VW Passat W8. Testaren jämför bilen med BMW 530i då bilarna har ungefär samma pris och prestanda. Att jämföra Passaten med V8-försedda BMW och Mercedesbilar hade blivit en alltför ojämn kamp, menar testaren. Passat W8 är en bil med mycket säkra köregenskaper. En egenhet är att ESP-systemet verkar optimerat för att häva bakvagnssladd. Ett beteende som medför att bilen känns rejält understyrd vid kraftiga undanmanövrar. Passaten är inte slö från start men skillnaden mot en V6-motor är försumbar. På lägre varvtal går motorn väldigt tyst men bilen känns trög och utväxlingen är usel. Vill du ha en snabb Passat finns alternativ i form av V6:an. Jämförelsen mellan testbilarna är en kamp som Passaten förlorar. BMW är en fin allroundbil med betoning på lyx och komfort. Passat W8 är en funktionell basbil med höga ambitioner. Visst går det att hitta ett par områden där Passaten är bättre än BMW:n, men de är inte många. Lastutrymmet är större och greppet något bättre. Men totalt sätt är bilen ingen hit menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 2, 2002
Teknikens Värld, nr 5, 2002
Top Gear, april 2002
Vi bilägare nr 9, 2002
Till Spray bilnytt startsida

Teknikens Värld

"Håller inte vad den lovar"

Teknikens Värld har i sin test valt att jämföra VW Passat W8 med Volvo S80 T6. I säljarnas broschyrer står att Passaten ska ha 275 pigga hästar under motorhuven, men i testbänken finns inte mer än 208 hk på drivhjulen. Vart övriga hästar har tagit vägen kan man bara spekulera om. Passaten har en ovanlig viktfördelning med hela 61 procent på framaxeln. Trots det har styrningen mycket bra precision som överträffar Volvons. Passat W8 är i sitt grundutförande utrustad med en automatlåda. Men det går även att få den med 6-växlad låda samtidigt som bilen blir 15 500 kronor billigare. I kupén har Volkswagen försökt ge ett intryck av lyx med sportratt och träpaneler. Tyvärr har det inte lyckats riktigt och glamouren känns en smula påklistrad. Passat W8 är dock en givande körupplevelse som känns mer välbyggd och är tystare än en vanlig Passat. Priset är dock något högt.

Top Gear

"Charismatic engine"

VW Passat W8 kombi
VW Passat W8 kombi

Top Gear skriver att VW Passat W8 är en bil med snygg design. Chassit har utvändigt läckra kromdetaljer och unika 17 tums fälgar. Avgasrören sitter två och två på varsin sida av bakvagnen. Instrumentpanelens blå glöd känns behaglig vid mörkerkörning. W8 är Volkswagens kraftfullaste produktion men tyvärr är den manuella växellådan dåligt kalibrerad, något som märks vid lägre hastigheter, men på motorväg försvinner problemen och man kan känna skillnaden mot den svagare Passat V6. Bilens väghållning är bra och fyrhjulsdriften hjälper till att tryggt köra genom kurvor med bibehållen hastighet. Dock känns bilen något understyrd. Passat W8 får medelbra betyg med extra plus för bilens kraftfulla motor och säkra fyrhjulsdrift.

Vi Bilägare

"Snäll som ett lamm"

Vi Bilägare skriver att nya Volkswagen Passat W8 är en snabb, stark och körglad bil. Vad som inte syns är att bilen är förstärkt på flera ställen, vilket är nödvändigt för att klara de ökade kraftresurserna. Förstärkningarna medför dock att det inte går att fälla ner baksätena för att få mer bagageutrymme. Bilen blir också tyngre än normal-Passaten. Motorn är en kompakt, vridstark och mycket alert åtta som tyvärr drar väldigt mycket bränsle. De 275 hästkrafterna fungerar perfekt tillsammans med den sexväxlade manuella lådan och testaren tycker sig få en rejäl skjuts samtidigt som Passaten har snäll väghållning. Fyrhjulsdriften fungerar bra och på landsväg är bilen from som ett lamm. Inne i stan känns bilen ryckig då kopplingens ingrepp är brutalt i överkant. Priset på Passat W8 är något högt och frågan är om man vill lägga så mycket pengar på en VW när man kan få en fin BMW eller Mercedes avslutar Vi Bilägare.

Spray Bilnytt

"Välbyggd"

Spray Bilnytt menar att det enda i den yttre designen som skiljer VW Passat W8 från andra välutrustade Passat är de fyra kromade avgasrören. Tyvärr är det ett tema som går igen i hela bilen, menar testaren. Den gör inte mycket väsen av sig. Motorn vaknar till liv först efter 4000 varv vilket är alldeles för sent. Den känns mer som en stor V6 tycker testaren. Inredningen är välgjord men trots detta känns det som om bilen saknar prestige. Prislappen är hög och för det man får betala borde man kunna kräva mer. Trots allt är det en välbyggd bil, men det finns många trevliga bilar för samma summa.

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: VW Passat W8 är utrustad med en längdsmonterad åttacylindrig motor i 72 graders V-form. Det finns två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 10,8. Den maximala effekten uppgår till 275 hästkrafter vid 6000 varv/minut och det maximala vridmomentet är 370 Nm vid 2750 varv/minut. Bilen har permanent fyrhjulsdrift. Växellådan är sexväxlad manuell eller 5-stegs automatisk. Ventilerade skivbromsar runt om. Fälgbredden är 7,5 tums fälgar i lättmetall är standard. Den totala kupélängden är 189 cm. Takhöjden fram är 102 cm och bak 96 cm. Lastutrymmet uppgår till 373 liter. Viktfördelning 61% fram, 31% bak. Tjänstevikten är 1865 kg. Tanken rymmer 80 liter.

Modell: VW Passat W8