Sök
VW Multivan TDI 180 Comfortline

VW Multivan TDI 180 Comfortline

Gammal är äldst

2010-03-12

Det finns betydligt modernare skåpbilar, men VW Multivan 2010 tar folkabussen med in även i nästa decennium. Starkare och snålare motorer och otaliga utförandealternativ gör VW konkurrenskraftigt.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 3/5 ”Don't expect limo-like comfort”
Auto Motor & Sport ”Mer T5 än någonsin för pengarna”
Teknikens Värld ”Upplevs aldrig som trång”

Vad tycker testarna?

När VW Multivan fejslyfts är det med beskedliga synbara förändringar. Däremot har det hänt saker under huven, de nya dieselfyrorna är kraftigare och snålare än femcylindriga föregångare och får tummen upp. De svenska testarna är mer positiva och hävdar att det inte finns en mer praktisk skåpbil med de oändliga möjligheterna att kombinera säten och lastutrymmet.

What Car

”Don't expect limo-like comfort”

VW Multivan 2010 1

Nya VW Multivan är mycket mer personbil i framtoningen än föregångaren, skriver What Car. Samtidigt kan du så klart inte vända sätena för att komma ansikte mot ansikte med dina passagerare i en vanlig bil. Styrningen kommunicerar dåligt och fjädringen är onödigt studsig, däremot är de nya motorerna glada nyheter. Samtliga flödar mjukt och snålt, bästa mix av kraft och ekonomi ger motorn på 140 hk. En schysst van, men What Car håller Ford Galaxy och Land Rover Discovery högre.

Källa: What Car (GB) dec 2009

Auto Motor & Sport

”Mer T5 än någonsin för pengarna”

Folkabussen ser nu mer ut som en Golf, men växelspakens placering får testaren att vakna ur personbilsillusionen. Samt att du kan få plats med sju personer. Pumpinjektorerna är borta och common rail har gjort dieselmotorerna tystare och snålare. Det blir lite mer effekt, samma vrid men lägre förbrukning. VW Multivan har aldrig varit bättre i komfort, utrustning eller kvalitet.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 26 2009 o

Teknikens Värld

”Upplevs aldrig som trång”

VW Multivan 2010 2

VW Multivan är bilen för storfamiljen som storhandlar, skriver Teknikens Värld. Det går att flytta omkring sätena lite hur som helst och du kan välja axelavstånd beroende på hur mycket utrymme du föredrar. De nya turbomotorerna är största nyheten, men även luftkonditionering, navigationssystem och strålkastare. Trots sin storlek rundar Multivan runt hörn nästan som en Golf, däremot lämnar DSG-lådans växlingar en del att önska och manuell låda är ett lätt val.

Källa: Teknikens Värld

Cirkapris: 374000 kronor

Produktfakta: Modell: 7-sitsig van/flexibil
Motor: Twin-turbodiesel, 180 hk resp 400 Nm.
Kraftöverföring: Fram- eller fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell alt sjuväxlad DSG.
Prestanda: 0-100 11,4 sek, toppfart 191 km/tim.
Mått: L 489/B 190/ H 197 cm.
Maxlast: 513-831 kg
Släpvikt: 2500 kg.
Förbrukning: 0,78 liter/mil, koldioxid 205 g/km.
Tankvolym: 80 liter.