Sök
VW Caravelle 2010

VW Caravelle 2010

Lastvänlig Moby Dick á la VW

2010-04-19

VW-bussen har uppdaterats med bland annat nya motorer, dsg-växellåda och ett nytt nylle á la Golf. Smartson provkör nya Caravelle i förlängt utförande med starkaste motorn.

Modell Betyg Pris Kommentar
VW Caravelle 2010 20/25 461000 Bra utrymmen

Inledning

Mycket nytt på insidan
Caravelle bygger liksom Multivan på Volkswagens mellanstora lätta lastbil Transporter. I grunden en framhjulsdriven skåpbil med plats för 5 kubikmeter last eller upp till 7 passagerare. Modellen finns med 3000 respektive 3400 mm axelavstånd och det är den senare vi har provat. Här ryms inte bara hockeylaget (utan avbytare) men även deras prylar, tack vare det förlängda lastutrymmet längst bak. Till detta år har modellen fått en ny dieselmotor som ska vara betydligt snålare än föregångaren, tack vare sjustegad dsg-låda och fyra istället för fem cylindrar. Testbilen har den starkaste motorn på 180 hk och dubbelturbo. Den räcker till för att få fart på den stora bilen. Men så mycket snålare är den inte med nästan en liter per mil i uppmätt förbrukning. Motorljudet ger inte någon premiumkänsla direkt. Växellådan däremot är riktigt trevlig och går faktiskt att kombinera med Haldexdrivna 4-motion om du väljer Multivan modellen. Förarmiljön har fått samma ratt och instrumentering som nya Golf vilket innebär klassledande detaljnivå.

VW Caravelle 2010_2

Lite nytt på utsidan
Även grillen är uppdaterad med Golf-look, medan resten av bilen ser ut precis som tidigare. Utrymmena är förstås slösande och Caravelle kan förses med eldrivna skjutdörrar på båda sidorna för maximal flexibilitet. De stora framdörrarna öppnas på konventionellt vis, och tar mycket plats i öppet läge. Insteget är högt och sittpositionen minst en nivå över den omgivande trafiken. På golvet ligger en heltäckande gummimatta som är lätt att hålla ren men inte särskilt ombonad. Med lite tillval går det att styra klimatanläggningen från samtliga sittplatser samt att bilen är varm när du ska åka iväg tack vare fjärrstyrd parkeringsvärmare. Väl på plats är det bara att fälla ner de ställbara armstöden och tuffa iväg. Caravelle har komfort nog för riktiga långresor och även om förbrukningen närmar sig litern per mil blir aktionsradien stor med den stora 80-liters bränsletanken, vars påfyllning sitter precis utanför förardörren.

VW Caravelle 2010_3

Bra köp?
Det finns inte mycket som kan konkurrera med VW-bussens kombination av utrymmen, upplevd kvalitet och utrustningsnivå. Enda nackdelen är egentligen priset, och så storleken förstås, även om det är just det senare man behöver som Caravelle-spekulant. Multivan är mer flexibel och mer ombonad än Caravelle i familjesammanhang och kan dessutom fås med fyrhjulsdrivning. Den korta varianten med 3000 mm axelavstånd har mindre busskänsla men rymmer 700 liter mindre last.

VW Caravelle 2010_4

VW Caravelle Tdi 180 dsg 3400 mm
Cirkapris: 461000
Modell: Femdörrars minibuss med sju sittplatser.
Motor: Turbodiesel, 180 hk resp 400 Nm.
Drivning: Framhjulsdrift, 6-växlad automat/dsg.
Prestanda: 0-100 11,3 sek, toppfart 191 km/tim.
Förbrukning: 0,81 liter per mil, koldioxid 214 gr/km.
Testförbrukning: 0,95 liter blandad körning.
Övriga versioner: Tdi 140 hk.
Dragvikt: 2500 kg.
Bagagevolym: 5000 liter.
Yttermått: 529x190x199 cm.

Betygstabell
Design      4
Kvalitet    4
Kapacitet 5
Komfort   4
Prisvärde  3
Summa    20/25

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: