Sök
Volvo V70 2008

Volvo V70 2008

Ett säkert köp

2007-06-26

En ny Volvo som sätter säkerhet och prestanda i första rummet. Som vanligt är det enligt testarna kanske inte den roligaste bilen att köra, men den är fortfarande bra.
Testkälla Betyg Kommentar
Vi bilägare - “En av världens säkraste bilar”
Auto motor & sport 3,5/5 “Den stora besvikelsen är kupéutrymmet”
Teknikens värld - “Utvecklingen går i rätt riktning”
Autocar 4/5 “The big Volvo we’ve been waiting for”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att bagageutrymmet har blivit till det bättre, och det faktum att det nu delas med proportionerna 40/20/40 gillas av samtliga. I ett test jämförs V70 D5 med BMW 525D och där får den stryk på samtliga punkter vad gäller körglädje och flera testare påpekar att det inte är roligaste bilen att köra. Säkerheten nämns dock av flera. Att bilen har förlängts med elva centimeter uppmärksammas också och detta har gjort en märkbar skillnad i baksätet, även om det fortfarande är trångt. Volvo håller fast vid traditionerna, V70 känns trygg och säker.

Vi bilägare

“En av världens säkraste bilar”

Vi bilägare tycker att nya V70 har en hög säkerhetsnivå. Bilen erbjuder ett brett motorprogram och har ett praktiskt lastutrymme. Bilen har också fått ett nytt utseende men formerna känns välbekanta, även om de förfinats och blivit mer eleganta. En välkommen finess är att det går att få elmanövrering till bakluckan. Det har rensats en del bland reglage och instrument vilket ger en lugnare och elegantare förarmiljö. Framstolarna är utmärkta. Att bilen har förlängts märks i baksätet. När det kommer till lastutrymmet har Volvo tänkt till, det finns bland annat lastskenor och så är baksätet tredelat.

Källa: Vi bilägare (SE), nr 8 2007

Auto motor & sport

“Den stora besvikelsen är kupéutrymmet”

Auto motor & sport testar nya V70 och BMW 525d Touring. Om Volvo säger man att likheterna med S80 är slående. BMW är klart rappare prestandamässigt. Den största skillnaden ligger i att BMW sköter växlingarna snabbare, även om automatlådan i Volvon inte är dålig. På vägen är V70 ett kliv framåt jämfört med föregångaren. Körmässigt en typisk Volvo, trygg som få men inte upphetsande. I jämförelse med BMW blir Volvo slagen när det gäller körglädje och vad gäller komfort slutar det oavgjort. Den största besvikelsen med V70 är kupéutrymmet, som har gått från en svaghet till en riktig plump i protokollet. Man sitter fortfarande med knäna mot framstolens ryggstöd precis som i förra generationen. Positivt dock att bagageutrymmet blivit större. Prismässigt är bilen konkurrenskraftig och med manuell låda hade betyget blivit bättre.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 11 2007

Teknikens värld

“Utvecklingen går i rätt riktning”

Teknikens värld jämför nya V70 T6 och ”gamla” V70 Classic. Man tycker att Volvo har hämtat igen tappad mark när det kommer till framsätena, då stolarna är både breda och mjuka. Det största lyftet är dock att det nu även får plats längre passagerare i baksätet som fälls 40/20/40. Bagageutrymmet har stylade lastsäkringssystem som fungerar utmärkt. Nya V70 har bättre funktionalitet i detaljerna och är mer praktisk att lasta. Den slapphänta styrkänslan, stora vändradien och det nickiga uppförandet är ett minne blott. Priset är bra och Volvo har lyckats.

Källa: Teknikens värld (SE), nr 12 2007

Autocar

“The big Volvo we’ve been waiting for”

Brittiska Autocar säger att man vet vad man får när man köper en V70, en säker, hållbar och pålitlig bil, men samtidigt inte är så önskvärd eller trevlig att köra. Den grundläggande profilen känner man igen direkt, den har samma långa front och en nästan vertikal bakdel. Den största framgången är hur Volvo lyckats uppdatera bilens stil utan att ta i för mycket. En mer uttrycksfull grill och mer formade baklyktor har gjort bilen mer intressant, om man bryr sig om att titta. Det är fortfarande inte en bil som skriker efter uppmärksamhet som BMW 5-serien. Autocar tycker att nya Volvo är atletisk och dynamisk på vägen.

Källa: Autocar (GB) nr 16 maj 2007

Cirkapris: 313000 kronor

Produktfakta: Volvo V70 är en femdörrars kombi med 2,5T bensinturbo, 3,2 bensinmotor, T6 bensinmotor, 2,4D och D5 turbodiesel. Sexväxlad manuell låda eller sexstegad Geartronic automatlåda. Framhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift finns till vissa motoralternativ. Tanken rymmer 70 liter och bagageutrymmet 555 liter. Cirkapriser avser V70 D5 185 hk, 400 Nm och partikelfilter. Förbrukning 0,65 liter blandad körning, Co2 172 gram/km med manuell låda. Toppfart 225 km/tim, 0-100 går på 8,9 sekunder. Släpvagnsvikt max 1800 kg. Mått 483x186x155 cm, vänddiameter 11,2 meter.

Tillverkare: Volvo