Sök
Toyota Camry

Toyota Camry

Budget-Lexus med kvalitet

2002-01-08

Toyota Camry kan inte beskyllas för aggressiv formgivning, snarare tvärtom. Men om du kan leva med det alldagliga utseendet så erbjuder nya Camry god kvalitet och en behaglig färd.
Testkälla Kommentar
Consumer Reports "Hard to go wrong with"
Teknikens Värld "Bekymmerslöst val"
Motor "Lågmäld profil"
Edmund's "Most definitely recommended"
Vi Bilägare "Försämrat rostskydd"

Vad tycker testarna?

 Testarna uppskattar de förbättringar som gjorts till den senaste modellen. Det ökade axelavståndet ger goda innerutrymmen och kupén beskrivs som ”luftig”. Det råder lite delade meningar om ljudnivån i kupén. Motor och växellåda får däremot fina omdömen från alla testare. V6:an är mjuk, smidig och tyst och den nya 4:an är varvvillig och snål. Automatlådan är följsam utan att vara alltför tråkig, men varför är den inte femstegad, undrar en testare. Utrustningsnivån anses vara lite i underkant för priset, framför allt med tanke på att Toyota vill att bilen ska ligga i gränslandet till lyxbilsklassen.

Consumer Reports

"Hard to go wrong with"

 Förnuftiga vägegenskaper
 Förnuftiga vägegenskaper
Consumer Reports inleder med beröm för att Camryn är imponerande tyst. Vidare får bilens drivlina och maskineri fina omdömen. Vägegenskaperna är förnuftiga mer än sportiga och motorn beskrivs som kraftfull, tyst och smidig. Den fyrväxlade automatlådan till V6:an är mjuk i växlingarna och bromsarna tar mycket bra på såväl blöt som torr vägbana. Invändigt finns det gott om plats tycker testaren. Framsäten är bekväma och bak sitter tre vuxna någorlunda bekvämt. Inredningen anses vara bilens svaga sida, med väl snål grundutrustning och billiga material för priset man får betala.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
Teknikens Värld, nr 2 2002
Motor nr 11 2001
Till Edmunds hemsida
Vi Bilägare, nr 18 2001

Teknikens Värld

"Bekymmerslöst val"

 Teknikens Värld jämför nya Camry V6 mot uppdaterade Saab 9-5 2,3T. Den stora karossen gör att Saaben nästan försvinner bredvid Toyotan som ser "stor, tjock och svullen" ut. Som tidigare är det mycket jänkarkänsla i chassit även om det är hårdare här i Europa. Tyst går det, särskilt på släta motorvägar hörs nästan inget alls i kupén. Trivsam interiör med skinn och (plastigt) ädelträ men förarmiljön är inget under av flexibilitet. Automatlådan är inte helt klockren och dessutom bara trestegad med överväxel. Detsamma gäller antisladdsystemet som inte griper in förrän det är försent. Saaben är roligare och delvis säkrare att köra än Camryn, men talar ett annat språk och tilltalar kanske andra köpare också. Vill du åka lyxig vardagsbil rekommenderar testaren istället Citroën C5 V6 framför både 9-5 och Camry. Båda bilarna får annars betyget 4/5.

Motor

"Lågmäld profil"

 Tyst, smidig och anonym
 Tyst, smidig och anonym
 Motor provar nya Camry med 2,4-litersmotor och konstaterar direkt att det inte är några konstigheter som gjort detta till USA:s mest sålda personbil sedan fyra år. Konventionell image med komfort och kvalitet, men också väldigt anonym. Det verkar tilltala amerikanerna. I Sverige har det inte gått lika bra för Camry med några hundra sålda enheter per år. Motorn med fyra cylindrar går tyst och smidigt men saknar en del kraft. Karossen är lite större och bilen går fint på vägen med lätt understyrning och tryggheten ökar med antispinn/antisladdsystem. Säkerheten är godkänd. ”En toppenbil” tycker Motor men också tyvärr väldigt anonym.

Edmund's

"Most definitely recommended"

 Edmund’s menar att senaste Camryn fortfarande inte är den nischbil som Toyota hoppas att den skulle bli. Som en av USA:s mest sålda personbilar är det närmast självklart att Toyota Camry ger ett ordinärt intryck även om den nya versionen är lite roligare. Den har dessutom bibehållit de egenskaper som gjort bilen till en bästsäljare. Invändigt får bilen fina betyg av testaren. Sätena är riktigt bra, kupén känns öppen och rymlig och instrumenten är enkelt och naturligt placerade. Tack vare den nya modellens ökade axelavstånd är utrymmet i baksätet större och bortsett från snålt golvutrymme är baksätena riktigt bekväma. Även om Camryn inte är lika rolig att köra som Toyota Celica så är den ändå underhållande. V6:an och automatlådan går smidigt och tyst samtidigt som vindljudet är knappt märkbart. Sammanfattningsvis verkar nya Camryn vara förbättrad på alla punkter. Den har allt en familj behöver och har rykte om sig att vara tålig och pålitlig. Bilen är inte billig men ger mycket för pengarna.

Vi Bilägare

"Försämrat rostskydd"

 Mer skön än rolig
  Mer skön än rolig
Vi Bilägare konstaterar initialt att nästan ingen kan se att detta är en Toyota Camry. Bilen är för anonym och kan lika gärna tas för en Mazda eller Honda (måste alla japaner vara lika anonyma?). Överlag gillar testaren bilens utrymmen och utrustningsnivå men påpekar det sämre rostskyddet och några andra mindre bra detaljer hos den nya modellen. Till skillnad från andra testare anser Vi Bilägare att antispinnsystemet faktiskt gör sitt jobb, men att det också gör bilen framtung och understyrd. Bilen är "skönare att åka i än rolig att köra" även om V6:an ger bra med kraft. Rent tekniskt tycker testaren att Camry ligger en bit efter sina europeiska konkurrenter men Toyotas kvalitetsrykte är naturligvis bättre än de flesta andra tillverkares.

Cirkapris: 237000 kronor

Produktfakta:  Toyota Camry finns numera endast som fyradörrars sedan men går att få i tre olika utrustningsnivåer, CE, LE och XLE. Vidare två olika motoralternativ. Dels en fyrcylindrig 2,4-liters radmotor på 152 hästkrafter (samma som i nya Previa), dels med V6 på 186 hästkrafter med automatlåda. I grundutförande är V6-modellen utrustad med bland annat elhissar, elstolar, farthållare, centrallås, läderklädsel, klimatkontroll och lättmetallfälgar. Säkerhetsutrustningen inkluderar dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar och trepunktsbälten på alla platser. Toyota Camry är 480 cm lång, 179 cm bred och tjänstvikten är 1585 kg.

Modell: Toyota Camry