Budget-Lexus med kvalitet
2002-01-08
Toyota Camry kan inte beskyllas för aggressiv formgivning, snarare tvärtom. Men om du kan leva med det alldagliga utseendet så erbjuder nya Camry god kvalitet och en behaglig färd.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Consumer Reports | "Hard to go wrong with" |
Teknikens Värld | "Bekymmerslöst val" |
Motor | "Lågmäld profil" |
Edmund's | "Most definitely recommended" |
Vi Bilägare | "Försämrat rostskydd" |
Vad tycker testarna?
Testarna uppskattar de förbättringar som gjorts till den senaste modellen. Det ökade axelavståndet ger goda innerutrymmen och kupén beskrivs som ”luftig”. Det råder lite delade meningar om ljudnivån i kupén. Motor och växellåda får däremot fina omdömen från alla testare. V6:an är mjuk, smidig och tyst och den nya 4:an är varvvillig och snål. Automatlådan är följsam utan att vara alltför tråkig, men varför är den inte femstegad, undrar en testare. Utrustningsnivån anses vara lite i underkant för priset, framför allt med tanke på att Toyota vill att bilen ska ligga i gränslandet till lyxbilsklassen.
Consumer Reports
"Hard to go wrong with"
Förnuftiga vägegenskaper |
Källa: Till Consumer Reports hemsida
Teknikens Värld, nr 2 2002
Motor nr 11 2001
Till Edmunds hemsida
Vi Bilägare, nr 18 2001
Teknikens Värld
"Bekymmerslöst val"
Teknikens Värld jämför nya Camry V6 mot uppdaterade Saab 9-5 2,3T. Den stora karossen gör att Saaben nästan försvinner bredvid Toyotan som ser "stor, tjock och svullen" ut. Som tidigare är det mycket jänkarkänsla i chassit även om det är hårdare här i Europa. Tyst går det, särskilt på släta motorvägar hörs nästan inget alls i kupén. Trivsam interiör med skinn och (plastigt) ädelträ men förarmiljön är inget under av flexibilitet. Automatlådan är inte helt klockren och dessutom bara trestegad med överväxel. Detsamma gäller antisladdsystemet som inte griper in förrän det är försent. Saaben är roligare och delvis säkrare att köra än Camryn, men talar ett annat språk och tilltalar kanske andra köpare också. Vill du åka lyxig vardagsbil rekommenderar testaren istället Citroën C5 V6 framför både 9-5 och Camry. Båda bilarna får annars betyget 4/5.
Motor
"Lågmäld profil"
Tyst, smidig och anonym |
Edmund's
"Most definitely recommended"
Edmund’s menar att senaste Camryn fortfarande inte är den nischbil som Toyota hoppas att den skulle bli. Som en av USA:s mest sålda personbilar är det närmast självklart att Toyota Camry ger ett ordinärt intryck även om den nya versionen är lite roligare. Den har dessutom bibehållit de egenskaper som gjort bilen till en bästsäljare. Invändigt får bilen fina betyg av testaren. Sätena är riktigt bra, kupén känns öppen och rymlig och instrumenten är enkelt och naturligt placerade. Tack vare den nya modellens ökade axelavstånd är utrymmet i baksätet större och bortsett från snålt golvutrymme är baksätena riktigt bekväma. Även om Camryn inte är lika rolig att köra som Toyota Celica så är den ändå underhållande. V6:an och automatlådan går smidigt och tyst samtidigt som vindljudet är knappt märkbart. Sammanfattningsvis verkar nya Camryn vara förbättrad på alla punkter. Den har allt en familj behöver och har rykte om sig att vara tålig och pålitlig. Bilen är inte billig men ger mycket för pengarna.
Vi Bilägare
"Försämrat rostskydd"
Mer skön än rolig |
Cirkapris: 237000 kronor
Produktfakta: Toyota Camry finns numera endast som fyradörrars sedan men går att få i tre olika utrustningsnivåer, CE, LE och XLE. Vidare två olika motoralternativ. Dels en fyrcylindrig 2,4-liters radmotor på 152 hästkrafter (samma som i nya Previa), dels med V6 på 186 hästkrafter med automatlåda. I grundutförande är V6-modellen utrustad med bland annat elhissar, elstolar, farthållare, centrallås, läderklädsel, klimatkontroll och lättmetallfälgar. Säkerhetsutrustningen inkluderar dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar och trepunktsbälten på alla platser. Toyota Camry är 480 cm lång, 179 cm bred och tjänstvikten är 1585 kg.
Modell: Toyota Camry