Sök
Test - BMW 520d Touring

Test - BMW 520d Touring

100-milastöveln

2011-01-04

BMW 5-serie blir betydligt mer praktisk nu när den finns som kombi. Eller Touring på BMW-språk. Tillvalen är obegränsade men biltestare Joakim Dyredand kärar ner sig i en ”naken” version med minsta dieselmotorn.

BMW520dT-betyg

 

När jag körde sedanversionen tidigt i våras gav jag den titeln ”7-serie junior”. För 5-serien har i sin senaste reinkarnation växt till sig något enormt och de tekniska godsakerna som bilen går att beställas med är nära nog obegränsade.
Det enda som inte gör att 5-serien kvalar in som limousin är att fot- och benutrymmet i baksätet är för skralt.

BMW520-1

Och nu när det är en kombi som körs borde limousinliknelsen försvinna. Men det gör den inte, för oj vad bekväm den här bilen är. Den kan klassas som en GT – Grand Tourer för låååånga resor.
För att sätta ett exempel på hur bekväm 520d Touring är; Min fru har fått åka ny bil i snitt tre gånger i månaden de senaste fyra åren. Det har varit allt från superlyxbilar som Maybach 62, via korrekta Toyota Yaris till superfräna Mercedes SLS AMG. Men aldrig tidigare har hon bönat och bett om att vi bara MÅSTE ut och åka. Nu nu nu!

Testbilen är, för ovanlighetens skull, sparsamt extrautrustad. Tidigare har jag alltid sett komfortstolarna med utdragbart lårstöd och lutningsbar dyna som nödvändigt (men väldigt dyrt) tillval. Behövs inte längre, de nya stolarna går att luta bakåt vilket ger lårstöd och själva sitsen är redan i grunden tillräckligt lång.

Vad som däremot saknas i testbilen är den nya supermjuka åttastegade automatlådan. Den sexväxlade lådan är inte helt smidig, vid start kan det bli ryckigt. Speciellt då den manuella lådan kombineras med start/stopp-system som är för långsamt. Motorn har inte startat klart när kopplingen är på väg upp.
Att kupéfläkt och vindrutetorkare också stängs av gör att hela idén med start/stopp borde slängas på tippen direkt. Att det skulle sänka förbrukningen annat än i körcykeln är redan motbevisat.
Automatlådan, som jag passade på att köra en kortare sväng, gör jobbet betydligt bättre och höjer förbrukningen högst marginellt, till 5,3 l/100 km. 58 procent av köparna har hittills valt automat.

BMW520-2

Sedan finns det som sagt allsköns ”lull-lull” att kryssa för, många som gräver djupa hål i plånboken eller ökar på belåningen på villan.
Det är elektronisk dämparkontroll, nattsiktskamera, navigation, projicering av hastighet med mera i vindrutan, större fälgar och det senaste inom multimedia och säkerhet.
Men inget av detta saknar jag under testperioden. Fälgar på 17 tum kanske inte är så snyggt på denna jättebil, men oj vad det går mjukt och tyst. Testade en bil i somras med 18-tummare och fann den även aningen spårkänslig.

Lyxen med nyckellöst system måste ändå adderas. Startknapp är nämligen standard så nyckeln behövs inte när du väl sitter i bilen. Då känns det också onödigt att ta fram den för att låsa upp bilen. Med nyckellöst system kan nyckeln stanna i fickan hela tiden, bilen låses upp när du lägger handen på dörrhandtaget. Svep över handtaget igen och bilen låses.

Det mesta inom säkerhet är standard, men mörkerkamera, farthållare som håller avstånd till framförvarande och vingelvarning är några av tillvalen.
Vingelvarningen, som larmar med rattvibrationer, har allt för diskret verkan så den kan du med fördel skippa, vet jag sedan tidigare.

BMW520dT-3

I citymiljö är bilen något för bred för att det ska kännas bekvämt. Varför bilen blivit så stor är märkligt. Baksätet har inte växt sedan föregångaren och kardantunneln gör mittplatsen obrukbar om du inte är barn.
Även bagageutrymmet har oförändrad volym. Nog för att några bekväma lastlösningar har tillkommit, som att insynsskyddet åker ner automatiskt när luckan stängs, men det är ökad volym man förväntar sig vid ett generationsskifte.

Grundpriset är 367 900 kr. Hur försiktigt du än kryssar bland tillvalen lär slutnotan landa runt 400 000 kr. Mycket pengar för en instegsversion. Men när dieselmotorn lämnar 184 hk/380 Nm räcker kraften alldeles tillräckligt. Förbrukningen hålls i schack också.
Och tur är det, för BMW 520d är bilen du njuter bäst av när resan är riktigt lång.

 

BMW 520d Touring
Motor:
Diesel, 4-cylindrig radmotor, 1 995 cm3, turbo. Effekt 184 hk @ 4 000 r/min. Vrid 380 Nm @ 1 750 r/min.
Drivning: Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda eller 8-stegad automat.
Förbrukning: 5,1 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 135 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 8,3 s, toppfart 222 km/h.
Tjänstevikt: ca 1 785 kg.
Maxlast: ca 650 kg.
Dragvikt: 2  000 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 491/186/146/297 cm.
Bagagerumsvolym: 560–1 670 l.
Pris: 367 900 kr.
Läs mer på: www.bmw.se

carticle_logo

 

Foton av Markus Uggeldahl