Sök
Smartsontest: VW Phaeton

Smartsontest: VW Phaeton

Nytt liv för solgudens son

2010-08-24

Ultralyxiga Phaeton har varit en udda fågel i Volkswagens utbud ända sedan 2002. Trots att antalet sålda bilar inte är mer än 5000 per år (i hela världen) lever den handbyggda modellen vidare.

Modell Betyg Pris Kommentar
VW Phaeton V6 Tdi 21/25 595000 Handbyggd men anonym

Inledning

Made by hand
Vi provkör Phaeton under en sommarvecka och njuter av äkta tysk ingenjörskonst. Historien betygom den lyxigaste folkvagnen någonsin är intressant på många sätt. Ekonomiskt har projekt Phaeton aldrig varig någon framgång, det fåtal bilar som byggs säljs troligen med förlust. Prestigemässigt är Phaeton mer av en framgång för VW. Flera branschkolleger med bättre insyn än jag vittnar om att detta är en av världens bästa bilar, och kanske den mest underskattade. Efterfrågan är trots allt blygsam. Phaeton byggs för hand i ultramoderna lokaler i tyska Dresden, i en kliniskt ren fabrik helt byggd i glas och där besökaren har inblick i nästan alla moment. Spekulanten kan själv åka till fabriken och hämta sin öronmärkta Phaeton som rullar fram ur en sinnrik karusell i flera våningar.

Så gjorde vi

Testbilen är körd i en veckas tid på landsväg, motorväg och i stadstrafik. Testet ägde rum i juli 2010.

VW Phaeton

Nästan som Bentley
Det finns också stora likheter mellan ultralyxiga Bentley Continental och den lite enklare VW Phaeton. Båda bygger på samma chassi och plattform och från början hade Phaeton samma W-12 motor som Bentleyn, om än i svagare tappning. Komforten bör vara minst lika god i folkvagnen, jag har förstås inte kört Bentley Continental, men mycket bättre än så här har jag svårt att se att det kan bli. Phaeton rullar definitivt skönare och faktiskt tystare än nya Audi A8. Stolarna känns som tagna från en brittisk herrklubb och baksätet räcker helt och fullt till tre vuxna. Phaeton är faktiskt en bra familjebil också, med sina goda utrymmen och en inredning som tål lite smuts och studs. Jag kommer på mig själv med att trivas bakom ratten i den stora bilen, förutom när det är dags att parkera i garaget. Phaeton har en ganska försiktig uppsyn och ser ut som en något större Passat, detta är inget för den flashige som vill visa upp sig i sin rikedom.

Ny


Bra köp?

Ja. En ny Phaeton kostar under 600 000 kronor med skinn, 4-motion och navigator bland annat. Det är drygt 300000 kr mindre än en Audi A8. Audin har visserligen en större V8-diesel men i övrigt inte så mycket som motiverar prisskillnaden. Samma sak med BMW 7-serie, Mercedes S-klass och inte minst Porsche Panamera. Alla mycket namnkunniga konkurrenter, men Phaeton är helt klart i klass med dessa och är i det sammanhanget riktigt billig. Efter min provkörning kom jag på mig själv med att leta Phaeton-annonser på Blocket. Hittade ett par till bra pris, från 03 respektive 05. Tyvärr hade ingen av dessa 4-motion, vilket jag tycker man ska ha i en lyxbil på fem meter. Köper du nytt får du däremot fyrhjulsdriften på köpet.

VW Phaeton V6 Tdi

Motor: Dieselturbo, 240 hk och 500 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-stegad Tiptronic
Prestanda: 0-100 sek, toppfart km
Förbrukning: 0,91 liter,koldioxid 239 gram
Cirkapris: 595000 kronor

Betygstabell
Design 4
Kvalitet 5
Kapacitet 4
Komfort 5
Prisvärde 3
Summa 21/25