Sök

Smartson testar Mercedes R500

2007-01-05

Mercedes R500 med långt axelavstånd är en stor bil. Den erbjuder mycket komfort och utrymme för 6 personer som vill åka tillsammans i något som är snyggare och hetare än Fiat Multipla.

Modell Pris Kommentar
Mercedes R500 690000 Ett rymdäventyr

Sammanfattning

Välkommen att ta plats i den läderklädda fåtöljen, spänna fast säkerhetsbältet och njuta av utsikten mot en stjärnklar himmel. Efter en sista kontroll av reglage och indikatorer är det äntligen dags för avfärd. Motorn är redan igång, men av det märks bara en lätt vibration i sätet. Genom en knapptryckning lyfter vi några centimeter uppåt från marknivån och piloten släpper på bromsen. Tystnad, körning. Resan går snabbt men behagligt och vi anländer fort, lite för fort. Vi har inte ens hunnit titta klart på filmen som visas på skärmarna framför oss. Och vi är inte det minsta trötta, eftersom vi sitter så bra i stolarna. Men rymdfärder kostar pengar och det är nog bra för plånboken att resan inte blev så lång. För så är det att åka Mercedes R500, ett modernt rymdskepp för gatbruk med lika bra utrymmen som komfort, med generösa fåtöljer i tre rader och ett glastak som sträcker sig över hela bilens tak som verkligen ger en känsla av rymd.

I amerikansk tappning
Tre sätesrader, V8 och rattväxel påminner också om en amerikansk van, en biltyp som var populär på 80-talet då bensinpriserna var betydligt lägre. Nu är Mercedes R500L inte någon van, till det är den både för dyr och för liten invändigt. Och så slukar den inte riktigt lika mycket bensin, bara runt 1,4 liter per mil blandad körning. Men känslan när man sätter den lilla växelspaken i drive-läget och trycker på gasen påminner ändå om en större familjebuss. Det beror på att R500 i förlängt utförande är en ganska stor bil som främst är framtagen för den amerikanska marknaden. Både på svenska landsvägar och i stadsmiljö överraskas man av bilens ansenliga yttermått. Men det finns en kortare variant som ska passa europeiska förhållanden bättre. Dock får man stå ut med rattväxel och att blinkersspaken på grund av detta kombinerats med en rad andra funktioner som i andra bilar är fördelat på fler reglage. Men man lär sig hitta rätt med tiden och den separata regleringen av farthållaren fungerar mycket smidigt.

Den kortare är också lite billigare i inköp men fortfarande med plats för 6 personer som standard. Det positiva är att R500L även är stor invändigt, med gott om plats för 6 personer och en del prylar, eller 4 personer och väldigt mycket prylar. Men de två sittplatserna längst bak är tämligen värdelösa, vilket är lite förvånande med tanke på hur bilen marknadsförs. Däremot sitter man väldigt bra i den andra sätesraden, med slösande benutrymme och ett rejält armstöd i mitten. Testbilen var dessutom försedd med dvd-underhållning med bildskärmar i nackstöden. Med fyrhjulsdrivningen 4-matic är R500 en skön semesterbil för familjen med krav på komfort och kvalitet. Bara att köra till foten av skidbacken i Sälen eller till havet i Lökken och parkera utan risk för pinsamma fastkörningar. För man vill ju inte tvingas be någon lokal bonde med traktor om hjälp, när man sitter fast i en Mercedes för 700 000 kronor och inte har koll på läget.

Toppskiktet i bilvärlden
För att vara rättvisa ska vi också säga att många andra saker är bra i nya R-klassen. Väsentligheter som komfort och ergonomi, köregenskaper, motor samt utrustning tillhör toppskiktet i bilvärlden. Men både bil och tillval kostar och inte ens den dyraste versionen med femliters V8 är särskilt väl utrustad från start. Förutom stylingpaket med läderklädsel med mera för 20700 var testbilen utrustad med det mesta såsom panorama glastak (24800 kr), parktronic (7800 kr), bi-xenonljus med kurvfunktion (16900 kr) och dvd-underhållning i baksätet (29900 kr) bland annat. Billigaste versionen av R-serien börjar på 515000 för R280CDI och slutar med R63L AMG för strax över miljonen. Klart är att Mercedes R-klass är mycket bil för ganska mycket pengar. Och så vill man ha råd med en chaufför också, eftersom man helst sitter i baksätet och njuter av en behaglig färd mot ett mål som gärna kan ligga ett antal timmar framåt i tid och rum.

Konkurrenterna
R-klass är ett mellanting av en större SUV och en ultralyxig familjebuss, vilket placerar den i ett helt eget segment. Det närmaste vi kan tänka oss är Audi Q7 4,2, med ungefär lika stark V8 och 7 sittplatser, varav två bara är för barn. Dyrare versioner av Chrysler Voyager är nog också ett alternativ, men kvalitetskänslan och prisnivån är en helt annan än hos R-klass. Men dyrt blir det ändå, om man har behov av så mycket plats och så mycket motor som det handlar om här.

Mercedes R-klass i pressen
Testarna är imponerade av hur bekvämt man sitter i bilen. Gott om utrymme är nyckelordet för R-klass. Alla testare anser också att R500 är körvänlig för att vara så stor. Men svårparkerad.
Edmund's tycker att R-klass känns mindre än den är. Den är dessutom bekväm och enkel att köra. Alla åkande har gott om plats och inredningen är lyxig. Helt klart den bästa kombinationen av buss och sportkombi som finns på marknaden, sammanfattar testaren. Autocar skriver att Mercedes R-klass är aerodynamisk och smidig för sin storlek. Bilens inredning håller hög klass och framsätets stolar har ungefär samma känsla som i Mercedes S-klass. Små bakfönster bidrar dock till minskad runtomsikt. R-klass har också bra väghållning, avslutar testaren.

Snabbfakta Mercedes R500L
Grundpris: 690 000 kronor
Motor: V8 bensin, 306 hk (225 kW) och 460 Nm. 0-100 på 7,0 sekunder. 
Co2: 317 gram/km. Bränsleförbrukning: Cirka 1,4 liter/mil blandad körning.
Växellåda: 7-växlad automatisk, rattväxel.
Mått: 516x217x166 cm. Tjänstevikt: 2240 kg.
Tankrymd 80 liter. Släpvagnsvikt max 2100 kg.

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: