Sök
Saab 9-5 Biopower

Saab 9-5 Biopower

Miljövänlig prestandabil

2005-05-31

Biopower kan drivas med etanol och bensin. Testarna gillar att bilen är ett mer miljövänligt alternativ, men anmärker på är att konstruktionen känns föråldrad.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 64/100 "En joker för tjänstebilsföraren"
Vi Bilägare "Tilltalar den breda massan"
Bytbil "Miljövänlig"
Teknikens Värld "Ett renare samvete"

Vad tycker testarna?

Alla gillar att Saab 9-5 Biopower är ett mer miljövänligt alternativ till de flesta bilar. Dessutom är det förmånligt att köra en miljöklassad bil i tjänsten, vilket gör att ekonomin är relativt god. Negativt är att konstruktionen känns föråldrad och att bilen kan vara svårstartad på E85 om det är kallt ute.

Auto Motor & Sport

"En joker för tjänstebilsföraren"

95_inside-front

Auto Motor & Sport har testat fem olika kombibilar. Förutom 9-5 Biopower även A6 Avant, BMW 523i Touring, Mercedes E 240T och Volvo V70 2,4. De första två ronderna handlar om körglädje och komfort. Testaren tycker att Saab har en inexakt växellåda och att bilen kränger. Ljudnivån från motorn är bra men den totala ljudnivån är ändå hög. Det bästa med bilen är att stolarna är bekväma. Bilen hamnar på sista plats i testet. Saab har mediokra kupéutrymmen och minst lastvolym. Den sista ronden handlar om ekonomi och här hamnar dock Saab Biopower på andra plats. E85 är för närvarande billigare än bensin och dessutom är bilen miljöklassad. Konstruktionen är äldre än konkurrenternas men trots att bilen hamnar sist poängterar testaren att bilen inte är ett dåligt köp. De ekonomiska fördelarna för tjänstebilsåkaren kan väga upp de andra nackdelarna beroende på vad köparen prioriterar. Vinnare av testet blir BMW.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 9 2005
Teknikens Värld, nr 25 2004
Vi Bilägare, nr 18 2004
Till Bytbils hemsida

Vi Bilägare

"Tilltalar den breda massan"

Teknikens Värld skriver att Saab 9-5 Biopower är svår att inte tycka om. Den erbjuder mer kraft, mindre klimateffekter och ett renare samvete jämfört med bensinmodellen. Enda nackdelen är att bilen blir svårstartad på E85 när det är kallare än 15 minusgrader. Etanolbilar har högre bränsleförbrukning än bensinmodeller, men eftersom E85 är skattebefriat och därmed billigare kommer bränslekostnaden bli ungefär desamma tror testaren. Ett givet köp om man bor i en stad som har p-förmåner för miljöbilar och en etanolpump i närheten.

Bytbil

"Miljövänlig"

95_inside

Vi Bilägare tror att Biopower är en bil som borde tilltala den breda massan. Miljön tjänar på det eftersom bidraget till växthuseffekten vid framställningen av etanol är mindre än för bensin och föraren blir glad eftersom bilen får 30 hk mer då man kör med etanol. Förarmiljön är utmärkt och motorn samspelar fint med växellådan. Dessutom är säkerheten på topp enligt både Euro NCAP och Folksam. Det som är negativt är att bilen kan ha svårt att starta då det är kallt och testaren varnar även för långa leveranstider.

Teknikens Värld

"Ett renare samvete"

Bytbil skriver precis som övriga testare att E85 inte rekommenderas som bränsle då det är kallare än minus 15 grader ute. Men eftersom bilen går att köra på alla sorters bensin och etanol blandningar utgör detta inte något egentligt problem. Under testveckan låg snittförbrukningen på 1,6 liter per mil och bränslekostnaden blir relativt hög trots att E85 har ett pris på 7,83 kr. Saab har dock lovat att detta är något som ska förbättras från förseriebilen skriver testaren. Som bil är Saab Biopower trevlig att köra och åka, med några undantag. Inredningen känns lite föråldrad och förarstolen är inte tillräckligt justerbar. Dessutom har den en turbofördröjning på någon sekund. Sammanfattningsvis tror testaren att Biopower blir en stor favorit hos företag som vill köra miljövänligt.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Saab 9-5 Biopower är en vanlig 9-5 som drivs av etanolblandning eller bensin. Bilen drivs i huvudsak av E85 som består av 85 % etanol och 15 % bensin, eller enbart bensin. Bilen är utrustad med ESP och automatisk klimatanläggning som standard. Motorn är en 4 cyl bensinturbo på 2,0 liter. Max effekt är 180 eller 150 hk beroende på bränsle vid 6500 r/min och max vridmoment 280(240) Nm vid 1800 r/min. Längd/bredd/höjd 483x179x250 cm och tjänstevikt 1640 kg. Acceleration 0 - 100 km/h 9,0 (10,2) s, toppfart 210 km/h. Uppgift om exakt bränsleförbrukning saknas men är cirka 15–30 % högre förbrukning av E85 mot bensin. I övrigt gäller samma fakta som för Saab 9-5 2,0T.

Modell: Saab 9-5 Biopower