Sök
Saab 9-5 2006

Saab 9-5 2006

Ännu inte redo för pension

2005-11-22

Nya 9-5 har bättre köregenskaper än sin föregångare och en förändrad design som lämnar ett positivt intryck hos testarna. Komforten är hög och 9-5 är som gjord för att köra långt med.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld - ”Djärvare och hårdare”
Vi Bilägare - “Ovanligt spänstig gamling”
Auto Motor & Sport - “Ett läckrare köp än föregångaren”

Vad tycker testarna?

Testarna tilltalas av utseendet på nya Saab 9-5, men någon skriver att det tar ett tag att vänja sig vid det nya frampartiet. Bilen har helt klart mer karaktär än gamla 9-5. Köregenskaperna har förbättrats och bilen uppträder mer välbalanserat och stabilt. Två av testarna har synpunkter på ljudnivån vid högre hastigheter, men komforten är hög och den är bekväm att köra långt i. Kan få svårt att hävda sig på den internationella marknaden men tros ha större framgång i Sverige.

Teknikens Värld

”Djärvare och hårdare”

Saab 9-5 frontTeknikens värld noterar flera förbättringar på nya 9-5 som blandar gammalt och nytt. En av de större förändringarna har ägt rum längst fram, där fronten fått ett nytt utseende. Den har ett sportigare och mer modernt formspråk som bygger på Saabs konceptbil 9X. Där bak påminner den mer om den äldre modellen och framförallt kring lamporna. Förändringar i chassit har bättrat på köregenskaperna och spårvidden har ökats för att förbättra greppet. Det elektroniska stabiliseringssystemet bidrar också till ökad säkerhet. Tittar man in i bilen bjuder Saab på en snygg interiör med en hel del nyheter. Mittkonsolen är ny och materialvalet är delvis nytt. Positivt är att instrumenten sitter djupare, vilket gör dem lättare att läsa av. Dessutom har displayen för klimatanläggningen och infotainment förenklats. Testaren tror att Saab kan få det svårt på den internationella marknaden mot Audi A6 och BMW 5-serien, men att den kommer fungera desto bättre i Sverige.

Källa: Teknikens värld nr 20 2005

Vi Bilägare

“Ovanligt spänstig gamling”

Saab 9-5 bakifrånVi Bilägare är imponerade av den utveckling Saab 9-5 genomgått och tror att modellen i och med dessa kommer att hänga kvar i flera år till. Under provkörningen av kombimodellen noterade testaren att den rör sig mjukt samtidigt som den ligger stabilt på vägen. Komforten är hög och det är en av de bättre bilarna att köra långt med. Ett minus dock för att däckbullret är något högt. På insidan bjuder Saab på en väldesignad instrumentpanel som har aningen små siffror. Dessutom önskas större förvaringsfack i kupén. För övrigt är det inget fel på utrymmena. Testaren tycker att designen på nya 9-5 har mer karaktär än den äldre modellen och det är framförallt fronten på bilen som innebär den största förändringen. Plus för att bilen kommer med många olika motoralternativ. Bio Power-varianten spås bli populär på tjänstebilsmarknaden. Prestandan är godkänd, men testaren är besviken på att växellådan bara är femväxlad.

Källa: Vi bilägare nr 14 2005

Auto Motor & Sport

“Ett läckrare köp än föregångaren”

Saab 9-5 panelAuto motor & sport har för jämförelsens skull kört både gamla och nya 9-5 Aero SportCombi. Det märks tydligt att köregenskaperna har förbättrats och den nya bilen uppträder mer stabilt och kränger mindre. Orsaken stavas förändringar i chassikonstruktionen. Även styrningen har förbättrats och testaren upplever att nya 9-5 reagerar snabbare. Komforten är fortsatt hög och man sitter bekvämt i sätena, samtidigt som fjädringen är välbalanserad. Synpunkter finns dock på vindbruset vid högre hastigheter. Testaren gillar designförändringarna, även om det tog ett tag att vänja sig vid den nya fronten. Förvandlingen har också gjort modellen något längre än föregångaren. På insidan har en tydlig uppdatering skett. Ratten är i två olika nyanser och hela inredningen har gjorts mer modern. Bland annat har mätartavlorna fått kromringar och vissa av reglagen har fått en mer rund form. Navigatorskärmen har flyttats upp vilket ökar säkerheten under körning.

Källa: Auto Motor & Sport nr 21 2005

Cirkapris: 275000 kronor

Produktfakta: Saab 9-5 finns som sedan och kombimodell i tre olika designlinjer: Linear, Vector och Aero. Motorerna är fyrcylindriga turbomotorer från 2,0t upp till 2,3t Aero med en maximal effekt på 260 hk. Finns även i en dieselvariant på 150 hk, 1,9TiD samt Bio Power för E85 på 2,0t. 0-100 km/h går på 10,2 sekunder för 2,0t och 7,3 sekunder för Aero. Femväxlad manuell eller automatisk växellåda med Sentronic. Elektroniskt stabilitetssystem är standard liksom tvåzons klimatanläggning, airbags på förarsidan och i dörrarna. Toppfarten ligger på 215-250 km/h och tjänstevikten mellan 1640-1710 kg. Måtten på kombiversionen är 484x179x146 cm.

Modell: Saab 9-5 2006