Sök
Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom

Vålnad i ny kostym

2003-04-16

Världens kanske mest kända bilmärke kommer nu med en ny modell som klingar om svunna tider. Testarna är eniga om att BMW-byggda Rolls-Royce är tillbaka i stor stil.
Testkälla Kommentar
Edmund’s ”The Ultimate Luxury Machine”
Auto motor und sport ”Neu und doch vertraut”
Auto Zeitung ”Autorität und Präsenz”
Auto Motor & Sport ”Oöverträffad komfort”

Vad tycker testarna?

Det är inget snack, alla testare är eniga om att BMW mot alla odds lyckats göra det stolta namnet Rolls-Royce rättvisa. Både utvändig och invändig design är både lyckad och klassisk. Det mesta känns rätt, allt från taket i kashmir och paneler i ädelträ till sex zoners klimatanläggning och paraplyer i bakdörrarna som påminner om att detta inte alls är en vanlig bil. Motorn får höga betyg rakt igenom, den är kraftfull redan på låga varv och väldigt tyst. Luftfjädring, dubbelglas och dubbelt golv ser till att passagerare inte hör ett knyst utifrån och att färden blir mjuk och behaglig. Testarna hittar visserligen småsaker att anmärka på, en saknar t.ex. bra sminkspeglar bak, en annan tycker backspeglarna är lite kantiga. Men i slutomdömet är alla mycket positiva.

Edmund’s

”The Ultimate Luxury Machine”

rollsroyce_phantom_side

Edmund’s menar att BMW gjort det ädla märket rättvisa och nya Rolls-Royce Phantom är absolut ingen extralyxig 7-seriebil. Snarare har BMW lyckats skapa en äkta Rolls, både design- och kvalitetsmässigt. Testaren lyckas höra en aning vindbrus i förarsätet men detta hörs inte alls i baksätet. Till saken hör dessutom att inget motor- eller vägbuller hörs alls vilket gör Phantom extremt tyst. Baksätet är väldigt rymligt och exklusivt då material och design förmedlar en verkligt lyxig känsla. Testaren saknar vissa högteknologiska finesser som stereokontroller bak. Men med ett utseende som inte låter sig fångas på film, goda köregenskaper och mycket hög komfort även på sämre vägar anser testaren att BMW verkligen lyckats göra en riktig Rolls.

Källa: Till Edmunds hemsida
Auto motor und sport, Nr 6 2003
Auto Zeitung, Nr 6 2003
Auto Motor & Sport, Nr 6 2003

Auto motor und sport

”Neu und doch vertraut”

Auto motor und sport tycker att Rolls-Royce Phantom med sitt imposanta yttre inte är det minsta spöklik. Även stora lyxåk som Mercedes S-klass eller Lincoln Town Car blir riktigt små i jämförelse med den 5,83 meter långa bilen. Det råder inget tvivel om att bilen verkligen märks på vägarna och att den har en utstrålning man inte kan komma undan. Vissa detaljer kanske kunde vara mindre kantiga som backspeglar och lysen, men snyggt är det ändå. Väl i bilen hittar testaren inget att klaga på då inredningen jämförs med en lyxig herrklubb i form av mjukt läder och välbearbetade trädetaljer. Testaren menar att bilen beter sig riktigt bra på vägen med fin styrning och fjädring som minimerar krängning. Automatlådan växlar utan märkbara steg.

Auto Zeitung

”Autorität und Präsenz”

rollsroyce_phantom inside

Auto Zeitung anser också att nya Phantom till det yttre gör sitt ädla ursprung rättvisa. Testaren blir imponerad av hur tyst det är i bilen och det måste vara den tystaste man kört. I baksätet trivs testaren bra där de dyra materialen ser till att verklig lyxkänsla infinner sig. Föraren kunde ha fått lite mer plats, men inställningsmöjligheterna kompenserar ganska väl för det. Motorn får bra betyg, den starka V12:an arbetar nästintill vibrationsfritt och kraften räcker mer än väl. Även växellådan är riktigt bra. Därtill läggs en precis styrning och luftfjädring. En lyckad Rolls.

Auto Motor & Sport

”Oöverträffad komfort”

Auto Motor & Sport gillar sätena i nya Phantom, förarstolen påminner mer om en klassisk läderfåtölj än en bilstol. Styrningen går lätt vilket testaren först tolkar som en brist på precision, bara för att snabbt revidera den åsikten. Testaren menar till och med att detta antagligen är den mest precisa styrning BMW skapat. Växellådan går så mjukt att testaren inte tror man kommer lägga märke till mer än en eller två växlingar per dag. Kombinerat med en motor som ger mycket kraft redan vid låga varv samt luftfjädring, borgar detta för en behaglig, tyst och helt stötfri färd. Inne i bilen finns det mesta man kan begära och allt anses hålla mycket hög klass. Engelsk herrklubb är alltså en rättvis jämförelse. Det som saknas är vettiga sminkspeglar bak och dessutom kan den automatiska dörrstängningen krångla om bilen lutar. Men allt som allt är det verkligen en äkta Rolls-Royce, med guldkant dessutom.

Cirkapris: 3500000 kronor

Produktfakta: Rolls-Royce Phantom av 2003 års modell är den första helt nya Rollsen på många år. BMW köpte efter stridigheter med VW rättigheterna till namnet men blev tvungna att skaffa helt nya fabriker i England att bygga bilen i. Framvagnen är totalt nyutvecklad medan bakvagnen kommer från en BMW 7-serie. Motorn är en V12 med 460 hk (338 kW) som ger 720 Nm vid 3500 rpm. Vid 1000 rpm utvecklas ungefär 75% av den maximala kraften vilket ger gott bottendrag. 0-100 km/h tar 5,9 sekunder och toppfarten är spärrad vid 250 km/h. Växellådan är en 6-växlad automat. Bilen har förstås en massa finesser, bland annat paraply i bakdörrarna, klimatanläggning med sex zoner, automatisk dörrstängning, TV etc. Luftfjädring är standard liksom iDrive med en 6,5 tums LCD-monitor som är dold tills den aktiveras. Materialen i kupén är till största delen äkta ädelträ (bland annat mahogny och valnöt), ull, läder och kashmir. Måtten är 5834x1990x1632 mm, tjänstevikt 2495 kg.

Modell: Rolls-Royce Phantom