Sök
Rolls Royce Ghost

Rolls Royce Ghost

Lyxbil för körglada

2010-05-12

Rolls Royce Ghost är en stor lillebror till Phantom. Lyx- och exklusivitetskänslan består, men det har tillkommit körglädje och ett schvung som inte skådats förr.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar - "You'll be mesmerised by the Ghost"
Car 4/5 ”A lucrative move for Rolls-Royce”
Edmund's - "Brilliantly understated styling"

Vad tycker testarna?

Att säga att Rolls Royce är lyxbilarnas konung är som att säga att himlen är blå. Ghost får dock extra pluspoäng för att den inte direkt upplevs som vräkig. Det kan dessutom vara den första Rollsen som är roligare att köra än att bli körd i, den är till och med kvick i kurvtagningen. Alla farhågor om att nya ägaren BMW skulle sätta för stark prägel på bilen avfärdas dock enhälligt.

Autocar

"You'll be mesmerised by the Ghost"

Lyxbil för körglada_1

Det finns elaka röster som säger att Rolls Royce Ghost har så mycket BMW-delar i sig att det är en förklädd 7-serie, skriver Autocar. Icke sa Nicke, Ghost är i allra högst grad en egen bil, och en Rolls Royce i själ och hjärta. Silverdamen pryder kylaren, interiör såväl som exteriör är exklusiva för modellen och instrumentbrädan är också unik. Dessutom är körkänslan precis så drömlik som bara en Rolls kan åstadkomma. Det spelar ingen roll vilka hål i marken du siktar på, Ghost raderar minsta vibration. Ghost är dessutom något så unikt som en kvick Rolls Royce. Autocar är djupt imponerade.

Källa: Autocar (GB) 16 dec 2009

Car

”A lucrative move for Rolls-Royce”

Lyxbil för körglada_3

Taktiken att lansera en mindre lyxig lillebror till en dyrare modell är inte ny för Rolls Royce, Ghost går i fotspår som präntades redan på 1920-talet, skriver Car. Ghost är alternativet till Phantom för den som föredrar att köra själv, även om det inte gör ont att åka bak. Bilen har inte mycket gemensamt med sin större föregångare, chassit är av stål istället för aluminium vilket ger en mindre bil med nästan samma inre dimensioner. Snygga designval som den spinkiga ratten och den smala växelspaken ger personlighet till Ghost, liksom de oväntade köregenskaperna. Att åka Rolls är att åka i yttersta komfort. Men att kunna knipa en kurva har förut varit en omöjlighet i de tunga åken. Car förutspår en fördubbling av Rolls Royce årsförsäljning och gratulerar till ett steg framåt i lyxklassen.

Källa: Car (GB) feb 2010

Edmund's

"Brilliantly understated styling"

Ghost kommer att tilltala de som förstår att uppskatta hur subtilt Rolls Royce applicerat den absolut senaste tekniken i ett klassiskt lyxåk. För trots att det är svårt att se förbi hur enorm och dyr bilen är, så är den inte vräkig. Det gäller även körningen, Ghost är smidig trots sin tyngd. Den åttaväxlade automatlådan agerar tyst och inte ens när hästkrafterna och vridmomentet slungar iväg ekipaget märks något inne i det engelska biblioteket till baksäte. Har man råd och gillar att köra snarare än att bli körd varje dag torde Ghost vara ditt förstahandsval, rekommenderar Edmund's.

Källa: www.edmunds.com (US)

Produktfakta: Modell: Fyradörrars lyxsedan.
Motor: V12 bensin, 563 hk resp 780 Nm.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automat, bakhjulsdrift.
Mått: L 538/B 193/H 155 cm.
Tjänstevikt: 2268 kg.
Prestanda: 0-100 km/h 4,9 s. Topphastighet 250 km/tim.
Förbrukning: 1,13 l/mil. Koldioxid 317 g/km.
Tankvolym: 79 liter.