Sök
Opel Signum

Opel Signum

Varken fågel eller fisk

2003-08-04

Önskar du kombi och vill ha en egen chaufför? Då är Opel Signum valet för dig. Benutrymmet i baksätet är svårslaget och med Travel assistant paket får du kylskåp, dvd-spelare m.m.
Testkälla Kommentar
Top Gear "The first dadsy car"
Motor "Obegriplig"
Teknikens Värld "Mellan två stolar"

Vad tycker testarna?

Det råder förvirring bland testarna som varken är riktigt för eller emot utan mest fundersamma över vem som egentligen ska köpa en Signum. Det är inte en dålig bil. På utsidan ser den trevlig ut och det finns gott om plats för ben och last. Inredningen kanske inte håller högsta kvalitet, men den är fullt godtagbar i en lågprestigebil. Men om Opel är en lågprestigebil, varför har man då satsat på ett utförande som mer passar en direktör än en barnfamilj undrar testarna unisont.

Top Gear

"The first dadsy car"

Opel-Signu-sidan
Top Gear tycker det saknas körglädje i Signum, i motorn finns inget vidare drag och på normala landsvägar känns den stötig. Bäst gör sig bilen på landsvägen. Den påminner mycket om Vectra på insidan, fyrkantig och tråkig men lite trevligare. Eftersom den bara har två baksäten är det inte mycket till familjebil. Men här finns gott om benplats och med Travel assistant kommer det även in lite lyx i bilden. För den som har chaufför skulle bilen vara perfekt, men har man råd med chaufför är det troligt att man väljer ett annat bilmärke. Det är kul med extrautrustningen, men vem köper en så opraktisk bil menar Top Gear.

Källa: Top Gear, juni 2003
Motor, nr 6, 2003
Teknikens Värld, nr 16 2003

Motor

"Obegriplig"

Opel-Signum-interior
Motor tycker att "en halvkombi med plats för fyra" verkar vara ett osäljbart koncept. Visserligen är den snygg, Signum ser ut som en Vectra invändigt vilket är positivt. Föraren sitter bekvämt, det finns gott om förvaringsfack och benutrymmet är strålande, men den känns ändå som en mellanbil. Mittplatsen bak är obrukbar då den är på tok för hård. Motor får känslan att bilen är bygd med tanke på chaufför, men frågar sig om den som har råd med chaufför inte väljer en mer statusbetonad bil. Inredningen inger en känsla av kvalitet men testaren trivdes bättre i förarsätet än bak, eftersom resan blir väldigt stötig i baksätet. Växellådan är lite ryckig men ljudnivån är inte alltför hög. Enligt testaren förbrukade V6:an 1,01 liter per mil.

Teknikens Värld

"Mellan två stolar"

Opel-Signum-bak
Teknikens Värld gillar fåtöljerna bak. Var man än är i bilen sitter man bekvämt. Att nackstöden bak har wiplashskydd är unikt, men tillsammans med de breda takstolparna skymmer de sikten. Eftersom mittenplatsen bak utgörs av en stenhård kudde får man räkna Signum som fyrsitsig. Bagageutrymmet har praktiska lösningar, med några enkla handgrepp får man ett plant lastgolv och gott om utrymme. Bilen har också gott om fack för smågrejor. Tyvärr inger inte interiören någon vidare kvalitetskänsla. Vägegenskaperna är bra med god åkkomfort även om några vägljud smiter in. Servostyrningen fungerar bra, men är lite långsam vid extremsituationer. Den enda invändning man har mot förarkomforten är att farthållare är tillbehör. Vid landsvägskörning drar den 0,85 l/milen men miljöindex är dåligt. Teknikens Värld undrar vem som har behov av ett tvåsitsigt baksäte i en bil med så låg status. Benutrymme och säkerhet är egentligen de enda positiva egenskaperna hos Signum som knappast klarar konkurrensen från V70 och Citroën C5.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Opel Signum är en fyradörrars halvkombi baserad på Opel Vectra, med motor och växellåda bestående av 1,8 liters bensinfyra med manuell femväxlad låda, 2,0 turbo manuell, 2,2 direktinsprutning manuell och automat, 3,2 V6 manuell och automat, 2,0 DTI manuell och automat samt 3,0 V6 DTI manuell och automat. Specifikationerna nedan gäller Signum med 3,2 V6 och manuell växling. 0-100 går på 7,9 sek och topphastighet är 237 km/timmen. Till standardutrustningen hör antisladd- och antispinnsystem, luftkonditionering, elhissar, fjärrstyrt centrallås, front- och sidokrockkuddar, sidokrockgardin och pisksnärtsskydd även bak. De bakre sätena sitter separat med en kudde i mitten som till nöds kan användas som tredje säte. Ytterplatserna kan justeras i längdled och går att fälla ihop för ökat lastutrymme från 455 till 1410 liter. Tillbehör är Travel assistant som monteras mellan de bakre platserna med kyl, dator/fikabord, dvd-spelare. Maxlast 520 kg. Tanken rymmer 60 liter. Mått 464x180x147 cm, tjänstevikt 1560 kg.

Modell: Opel Signum