Sök
Opel Omega

Opel Omega

Budgetglidare utan status

2002-01-17

Opel Omega bjuder på stora utrymmen, god komfort och hög utrustningsnivå till överkomligt pris. Men imagen är obefintlig och konstruktionen tämligen konventionell.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "För den sportigt lagde föraren"
Dagens Nyheter "Rymlig och med fin åkkomfort"
Auto Motor & Sport "Komfortabel och behaglig"
Auto Motor und Sport "Auf der Höhe er Zeit"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att Opel Omega är rymlig och bekväm. Angående fjädringskomforten skiljer sig omdömena beroende på att några testexemplar var utrustade med sportpaketet som medföljer V6-versionen. Invändigt anser de flesta testare att bilen har mycket gott om plats (en testare tycker att baksätet är lite trångt). Vidare tycker någon att instrumentpanelen är rörig med över 80 belysningspunkter. V6:an har gott om kraft men ganska hög bensinförbrukning. Den raka fyran på 144 hästkrafter beskrivs som ”hyggligt stark” medan den tyska testaren blir riktigt förtjust i den nyutvecklade turbodieseln.

Teknikens Värld

"För den sportigt lagde föraren"

Seriöst utseende och kraftfull motor
Seriöst utseende och kraftfull motor

Teknikens värld testar Opel Omega i ett större test där övriga deltagare är Chrysler 300M, Hyundai XG30, Mazda Xedos 9, Nissan Maxima QX 3,0 och Toyota Camry V6. Testaren konstaterar att Omega är lite av testets särling. Med trelitersmotor och sportpaket känns den mycket mer muskulös än de övriga testdeltagarna. Karossen beskrivs som befriande ren från spoilers och kjolpaket med ett mer seriöst utseende. Men sportfjädringen är i hårdaste laget, i varje fall tillsammans med lågprofildäck på slitna vägar. På släta motorvägssträckor passar både fjädring och däck bättre med mycket fint grepp. Motorn har gott om kraft redan på låga varv och bilen är en av de snabbaste i testet. Automatlådan växlar mycket mjukt och snyggt men vid omkörningar tycker testaren att väntetiden vid kick-down är lite väl lång, även om man använder sportläget. I kupén är ljudnivån hyfsad. Vindbruset är lågt men däckljudet högt. Invändigt finns det gott om plats och rejält med finesser som elvärmt baksäte och ”anti-whiplash-stolar”. Stereoanläggningen är väl tilltagen och xenonlamporna ger fint ljus. Sammantaget uppskattas motorn, utrymmena och det gedigna utförandet. Mindre positivt är den stötiga fjädringen och en plottrig instrumentpanel. Tidningen utser ingen testvinnare.

Källa: Teknikens Värld, nr 1 2001
Till Dagens Nyheters hemsida
Auto Motor & Sport, nr 17 2001
Auto Motor und Sport, nr 22 2001

Dagens Nyheter

"Rymlig och med fin åkkomfort"

Dagens Nyheter beskriver Opel Omega som en ”jäsig och mjukt krängande amerikanare”. Man testar bilen med fyrcylindrig motor på 144 hästkrafter, utan sportpaket. Den nyutvecklade motorn beskrivs som ganska stark, växellådan är ingen höjdare men gör ett fullgott jobb. På vägen går bilen ”som den förklädda jänkare den är” och i kurvor kan den kännas sladdrig. Föraren har rejält med utrymme och för övrigt sitter fyra vuxna alldeles utmärkt med gott om förvaringsfack att tillgå. Liksom hos föregående testare får instrumentpanelen rejält med kritik. En stor och störande färddatordisplay trängs med små, svårhanterliga knappar och vred utplacerade på varje tillgänglig yta. Testaren beskriver Opel Omega som en stor, bekväm bil till ett förhållandevis snällt pris.

Auto Motor & Sport

"Komfortabel och behaglig"

Ombonat men lite trångt
Ombonat men lite trångt

Auto Motor & Sport testar Saab 9-5, Opel Omega, Volvo V70 och Ford Mondeo. Då Saaben och Volvon är dyrare deltar de med basversionerna, medan Mondeo och Omega har rejält med utrustning och V6-motor till samma pris. Testaren noterar Opelns tydliga amerikanska influenser, både in- och utvändigt. Som tur var har inte Omegan fått ett amerikanskt chassi utan detta beskrivs som ”styvt med klar komfortprägel”. Trots att bilen är stor, bred och baktung har bilen bra väggrepp, men när det går lite för fort kommer bakvagnen ut direkt. Testaren tycker att kupén känns ombonad men en smula trång, speciellt i baksätet. Standardutrustningen är riklig med full elutrustning, CD, ACC, antispinn- och antisladdsystem. Testaren sammanfattar Omegans omdömen som komfortabel och behaglig, men Volvo V70 segrar främst tack vare solid funktionalism, bäst vägegenskaper och högt andrahandsvärde. Opel hamnar däremot sist i testet på grund av gammal konstruktion och sämre andrahandsvärde.

Auto Motor und Sport

"Auf der Höhe er Zeit"

Stor och komfortabel
Stor och komfortabel

Tyska tidningen Auto Motor und Sport har testat Opel Omega Caravan 2.5 DTI och beskriver den med nyckelord som storlek, komfort och prisvärdighet. Lovorden är inte helt utan grund då bilen har utvecklats gradvis under mycket lång tid och med ett yttre på nästan fem meter är den inte bara stor till det yttre, den representerar också Opels tekniska spetskunnande. Den nya sexcylindriga turbodieseln med commonrail-teknik är helt ny och ger 150 hästkrafter samt 300 Nm. Testaren uppskattar Opelns åkkomfort. Både på mer kurviga vägar och längs Autobahn går turen smidigt och med en känsla av säker körning. Även invändigt får bilen bra kritik, med gott om plats för både förare och passagerare. I Executive-versionen kan stolarna justeras elektriskt. Sammanfattningsvis är det ingen nackdel att bilen funnits som modell under lång tid.

Cirkapris: 227000 kronor

Produktfakta: Opel Omega har funnits länge på den svenska marknaden och i det senaste utförandet har den bland annat vuxit på längden och fått en ny motor. Bland motoralternativen finns en 3-liters V6, en 2,2-liters fyra och en ny turbodiesel med commonrailteknik. Standardutrustningen är omfångsrik och inkluderar bland annat klimatanläggning och CD-spelare. Säkerheten är god, med dubbla airbags fram, sidokrockkuddar, aktiva huvudskydd och ABS. Vidare finns en mängd tillval som automatlåda och system för GPS-navigation. Bilen är 490 cm lång, 178 cm bred och 145 cm hög. Tjänstevikten är 1605 kg och maxlasten är 475 kg. Priset gäller Omega 2,2 Comfort kombi.

Modell: Opel Omega