Sök
Mercedes S-klass

Mercedes S-klass

Smart bil i lyxförpackning

2002-03-04

En bil med oerhörd komfort, hög säkerhet, lyx så att det förslår och inte mycket mer att önska än att den möjligen skulle ha fått vara lite billigare.
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport "Komfort und Sicherheit"
Auto Motor & Sport "Grym mot plånboken"
Automobil "Går att köra ekonomiskt"
Teknikens Värld "Alltjämt bäst i klassen"
Top Gear "Looks fantastic"

Vad tycker testarna?

Alla testförare myser bakom ratten till denna koloss av lyx. Det finns inte mycket att anmärka på alls, förutom ekonomin. En testare gladdes åt att förbrukningen hos S400 CDI inte var högre än en mellankombi, men samtidigt gäller det att ha en väldigt stor plånbok för att över huvudtaget kunna köpa en vilket egentligen är det enda man kan vilja klaga på. Vilken motor man sedan väljer är återigen en fråga om pengar, tycke och smak. Dieselmotorerna får de högsta betygen.

Auto motor und sport

"Komfort und Sicherheit"

Auto motor und sport provkör de dyraste bilarna med dieselmotor som går att hitta, i detta fall Mercedes S400 CDI, Audi A8 3.3 TDI och BMW 740d. Det är Mercedes som tar hem förstapriset. Den stora dieselmotorn är stark och har egenskaper som är fint koordinerade med övriga detaljer i bilen. Köregenskaper, säkerhet och komfort ligger även för tidigare Mercedesförare på en hög nivå. Men så gör tyvärr också priset.

Källa: Auto motor und sport nr 18 2000
Auto Motor & Sport nr 2 2001
Auto Motor & Sport nr 12 och 22 2001
Automobil nr 2 2001
Teknikens Värld nr 4 2001
Top Gear september 2000

Auto Motor & Sport

"Grym mot plånboken"

Gedigen kvalitet
Gedigen kvalitet

Auto Motor & Sport ställer värstingen Mercedes S600 mot Audi A8L 6.0. Det blir alltjämt höga poäng för S600. Visserligen är känslan i bilen lite mjuk, men det är ändå en väldigt rolig bil att köra och komfortmässigt kan det inte bli bättre. Växellådan är smidig och snabb, kvaliteten gedigen rakt igenom och formgivningen anses levande och tilltalande. Det är inte svårt att förstå varför många vill åka i S600. Nackdelen är att plånboken kommer att gröpas ur en hel del, men kunderna är knappast av det fattigare slaget. Kupén är stor invändigt och det går att lasta bilen som om den åtminstone varit en mellanklasskombi. Krocksäkerheten är i absolut toppklass, men testföraren frågar sig varför det inte finns fyrhjulsdrift att få. Både S600 och Audi A8L får betyget 4 av 5, men slutsegern går ändå till S600 för den tekniska nivån och känslan av lyx.

Samma tidning har även utvärderat Mercedes S400 CDI respektive S500 mot konkurrenter från Audi och BMW i två andra tester. Mercedes komfort ligger även här i världsklass och testaren kan inte få nog av dieseldraget. Bilen är stor och rymlig samt ungefär en tusenlapp billigare i månaden än motsvarande Audi A8. Mot nya högteknologiska BMW 745i får dock S500 stryka på foten lite och hamnar på fyra stjärnor mot fem för BMW även om S500 nästan är busigare att köra, men dyrare än BMW i inköp och drift.

Automobil

"Går att köra ekonomiskt"

Bränslekostnaderna överraskar
Bränslekostnaderna överraskar

Automobil anser att det är lätt att tycka om en bil som Mercedes S400 CDI. Förutom att det är den starkaste personbilsdieseln i världen är den också stor, tyst och bekväm. Dessutom har den en prestige som testaren är säker på att alla innerst inne gillar. De smått sensationella bensinförbrukningssiffrorna måste göra många glada. I stan är förbrukningen 11 liter per 100 mil och vid landsvägskörning under 9 liter, vilket innebär att den inte har högre bränslekostnader än en bensindriven bil i mellanklassen. Utgifterna som är kopplade till en sån här bil blir i och för sig stora och man ska inte jämföra med ”vanliga” bilar. Men ändå får man mycket för pengarna. S400 CDI andas kvalitet i hantverket och utstrålar precision. Enligt testaren är den mycket prisvärd.

Teknikens Värld

"Alltjämt bäst i klassen"

Snabb och snål
Snabb och snål

Teknikens Värld är nyfiken på vilken som är den mest aptitliga lyxbilen och gör därför ett stort jämförande test mellan Mercedes S400 CDI, Mercedes S500, BMW 740IA, BMW 740dA och Lexus LS430. Vinnare i testet blir Mercedes S500 som får köra hem med fullt betyg. Visserligen får den tuff konkurrens från Lexus på bekvämlighetssidan och för kvalitetsarbetet, men motorn på 306 hk tillsammans med ett "ovanligt kvalificerat chassi" gör ändå att det lutar åt Mercedes. Bilen är kul att köra eller rolig att åka med i. Strax efter kommer Mercedes S400 CDI som säkert blir en vinnare på kontinenten då den enligt Teknikens Värld är en "överdängare i nästan allt". Snabb och snål, även om ljudet från dieselmotorn kan vara lätt irriterande. Totalekonomin anses vara lika usel som hos andra lyxbilar och man kommer troligtvis spara in lite på utrustningen då S-klassen redan är så pass dyr. S400 delar betyget 4 av 4 med Lexus och sist kommer de båda BMW-modellerna från föregående modellserie med betyget 3 av 3.

Top Gear

"Looks fantastic"

Top Gear lär sig så sakta att älska en dieseldriven Mercedes S320 CDI under en provtur. Den ser fantastiskt bra ut och klarar utan problem att ta sig fram på slingriga vägar, trots storleken. Anledningen är i mycket dess fina luftfjädring. Det finns mycket närvaro i bilen och mycket prestige, komforten är underbar. Men kanske kan man kan känna sig lite för snobbig då det ändå är en Mercedes S-klass. En bättre allroundbil än många andra, avslutar Top Gear.

Cirkapris: 773000 kronor

Produktfakta: Mercedes S-klassen är en fyradörrars sedan och finns bland annat i utförandena S320 CDI, S400 CDI, S500 och S600. S500 har en V8-motor som ger 306 hk vid 5500 r/min och ett maximalt vridmoment på 460 Nm. Genomsnittsförbrukningen ligger på 1,4 liter/mil. 0-100 km/h sker på 6,6 s och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Tjänstevikten är 1,860 kg med en maxlast på 525 kg. Den största modellen S600 bär på en V12 som bjuder på 367 hk vid 5500 r/min och ett maximalt vridmoment på 530 Nm, de båda mindre motorerna är turbodieslar med 6 eller 8 cylindrar. Tjänstevikten är 2,035 kg och maxlasten 470 kg med bränsletank på 88 liter. Priset avser S500 och inkluderar diger säkerhetsutrustning, ACC, automat och läder. Skatten är ca 2,000 kr per år, betydligt mer för dieselversionerna.

Modell: Mercedes S-klass